Sysselsätta unghäst
Wilda är 1½ år nu och världens finaste såklart =)
Men hon är en häst som kräver EXTREMT mycket uppmärksamhet. Hon vill hela tiden gosa, pussas, slicka och nosa. Och då menar jag hela tiden. Hon blir väldigt lätt uttråkad och hon behöver sysselsättas mer!
Hon har gått med sin mamma och inga andra hästar i hela sitt liv. Hon hade nog varit lugnare och så om hon hade fått gå med andra unghästar men den möjligheten finns inte. Och hon har det ju bra, går i en jättestor hage med massa bete där hon kan springa hur långt hon vill, rinnande vatten i en å där hon även kan "bada" på sommrarna och har sin mammas sällskap.
När mamma Windy rids står Wilda kvar i stallet (har inte börjat vänja henne vid att vara ute i hagen själv) och bara väntar. Jag brukar slänga in lite ensilage eller nåt att tugga på undertiden vi är borta, men det äter hon upp jättefort. Hon biter och gnager på allt, boxväggar, kanter på hyllor - allt hon når.
Hon får följa med ut på promenader så fort jag hinner, men hon är väldigt svår att hantera i vissa lägen så jag vill aldrig gå för långt med henne. Hon får ofta gå bort till paddocken och rulla sig så mycket hon vill i sanden, leka med bommar och annat. Men inte tillräckligt ofta. Brukar busa med henne i hagen ibland, studsa och hoppa - då gör hon likadant ;)
Nu när det börjar bli ljusare har jag mer tid för henne så jag vill ha tips på hur man på bästa sätt kan sysselsätta henne så att hon känner att hon får uppmärksamhet och får avreagera sig lite. Jag tror att såfort hon får mer att göra kommer hon att lugna sig med pussandet och slickandet som annars pågår såfort man går i närheten av henne.
Förlåt för att jag skrev en roman typ :p
Tack på förhand!
Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

det finns säkert nån som har en unghäst som också behöver leka av sig, om det nu är så stort bete kanske det finns plats för att ta in en unghäst till som kan stå där ett tag. En unghäst behöver få lära sig att leka med andra hästar då deras mammor oftast inte vill osv.
#1 Vi bor mitt inne i en skog, hästarna (som är mina medryttarhästar kanske ska tilläggas) står 5km ifrån mitt hus. Det finns ingen unghäst som behöver sällskap här på väldigt långa avstånd. Här känner man liksom alla och vet vilka hästar som finns osv.
Windy (mamman) är väldigt busig hon också ibland och dom busar ofta i hagen, men Wilda behöver mer. Därför brukar jag busa med henne ;)
De har gått tillsammans med grannhästen ett tag (ett vuxet sto) och det tyckte Wilda var jättekul, men nu har grannhästens ägare flyttat till Nya Zeeland tills i vår och hästen står någon annanstans.

Känner du ingen som har någon häst som vill springa av sig som kanske kan komma någon gång i veckan och busa av sig?
#3 Nej. Sedan kan jag inte bara hämta en häst och släppa in i deras hage eftersom det inte är mina hästar ;) Windy (mamman) är min medryttarhäst och Wilda har jag hjälpt till med sedan hon föddes.

Skicka iväg henne på unghästbete :) Ni får hem en helt ny häst sen :)
//Mickan
Jag ville ha tips på hur JAG kan sysselsätta henne, inte kommentarer om att skicka iväg henne, det kan ändå inte jag avgöra.
:)

Longering, trickträning, promenader, på vilket sätt är hon svår att hantera i vissa situationer?
//Mickan
#7 Hon får lätt för sig att försöka springa iväg. När hon var yngre var det som värst, då var hon i en riktig trotsålder, nu har hon lugnat sig. Men hon är vansinnigt stark och får hon för sig att springa så räcker det inte med att dra i grimskaftet. Därför brukar jag lägga grimskaftet över nosen på henne, då gör hon ingenting. Hon är även lite tittig av sig och kan låtsas att bli rädd för saker hon eg inte alls är rädd för. En typisk unghäst som testar sina gränser alltså. :P

#8 led henne i lina istället, och om hon behöver busa av sig är det lättare när du har lina istället för grimskaft..
//Mickan
#9 Ja, det har jag gjort en gång och det gick bättre. :)
Ska ut och promenera idag tänkte jag, gå i skogen lite så hon får kliva och tänka.
Tänkte börja tömköra lite försiktigt i paddockarna och se vad hon säger om det. Ska bara få hem gjorden först ;)

Om jag var du skulle jag inte vara så säker på att hon faktiskt behöver mer aktivering, som att hon skulle behöva gå ute i en livligare flock.
Hon är trots allt så pass ung att hon inte borde jobbas hur mycket som helst och den mesta aktiveringen blir jobb på ett eller annat sätt. En så pass ung häst borde helst av allt gå på lösdrift med andra hästar i samma ålder och äldre som den kan leka med och uppfostra den.
Jag skulle nog ta hennes närgånghet som behov utav kompisar att leka med eller vuxna hästar som kan uppfostra henne. För det är ett otillåtet beteénde för mig, att gå på för nära och vara framfusig. Det är något som andra hästar borde lära henne, vad för sällskap har hon i hagen?
Jag skulle inte jobba på att stimulera henne mycket mera än vad som är normalt för så pass ung häst, utan jobba på att uppfostra henne så att hon slutar med beteéndena man inte vill ha.
Fast hon är inte spec aktiv heller. Hon spenderar mornarna, dagarna och halva eftermiddagarna ute i hagen med sin mamma, sedan kommer hon in, ryktas/kratsas och fodras.
Någon/några gånger i veckan promenerar hon lite i skogen utan mamma. Några gånger i månaden, max, får hon leka lite i paddocken.
Är det för mycket för en häst som blir 2 i sommar?

Måste fråga om det är någon annan vuxen med mer hästvana som hanterar denna häst? Har läst lite i andra trådar och det ser ut som att du lastas med i stort sett allt ansvar för hanteringen utav denna unghäst? Det är ingen med dig som övervakar din hantering över henne?
#14 Jo hon hanteras dagligen av ägarens mamma och sedan när jag är i stallet hanteras hon av mig. Den "riktiga" ägaren (som jag har mest kontakt med) är bortrest till Costa Rica men kontaktbar igen i april o hemma här igen i sommar.

#13 Hon skulle antagligen bli mer stimulerad utav att kunna gå med jämnåriga hästar att leka med, men att sätta till att börja jobba henne på något sätt utav människor är jag rätt tveksam till på så pass unga hästar…
En ettåring behöver inte kunna särskilt mer än att bli ledd, gå in och helst kunna åka i transport, bli verkad och that's about it. Visst kan man åka runt och miljöträna en del och få se på saker, börja gå över bommar och annat, men det finns liksom ingen anledning till att göra det i så tidigt ålder, även om man lär in saker kommer man behöva upprepa och hålla igång det under uppväxten för att de ska komma ihåg det så man vinner inget större på det så som jag ser det. Att utsätta unga hästar för nya föremål och miljöer däremot gör att de blir vana med mer nya saker och inte lika rädda, stirriga eller annat eftersom de är vana med att nya saker kan hända. Så det finns det däremot något att vinna på att göra enligt mig.
Men det hela är ju upp till efter vad för strategi denna unghäst ska uppfostras efter. Och det borde ägaren ha lagt upp och gjort klart för dig…
För det finns tex dem som anser att det är bra att börja träna unga, ej färdigväxta hästar i syfte att de blir starkare utav att belastas på olika sätt och få jobba även under uppväxten.
#15 Är ägarens mamma hästvan nog för att uppfostra unghästar? Vad har ägaren gett för direktiv? För hon borde ju ha delgett dig i någon plan för hur uppfostran, aktivering är täntk att gå till?
Det är alltså ingen unghästvan person där när du hanterar henne?
#16 Ägarens mamma har haft hästar hela sitt liv och nog antagligen haft en del unghästar också. Hon är helt klart hästvan och duktig iallafall :)
Har inte fått några direkt direktiv men de verkar inte ha bråttom med henne så det kanske är bäst som du säger att "lugna ner" mig lite och helt enkelt finslipa på de mindre sakerna som t.ex lite miljöträning, att hon ska sluta nafsa/slicka hela tiden osv.
Men det märks så tydligt när man är ute med henne lite att hon verkligen älskar det! Det är därför det känns som om hon vill lära sig lite nytt då och då, men vi kan ju helt enkelt vänta lite och ta det lugnt. Som sagt, ägarna stressar henne inte heller utan hon får lära sig i sin egen takt i princip.

hm, du kanske kan sätta ut "lek"saker i hagen och boxen så att hon får lite hjärnstimulering,
då blir hon nog av med lite energi :)

Du ska ju inte ge dig på att tömköra utan hjälp första gångerna iaf =)) Dom lär sig fort men det gäller att dom lär sig rätt också.. Sen skulle jag kolla med ägarna vad dom säger om unghästbete eller liknande.. Att inte låta dom gå med jämnåriga är samma sak för mig som att inte låta ett barn leka med vänner i samma ålder…
//Mickan