"Delad vårdnad"?
Hejsan! 
Har någon av er erfarenhet av att dela en häst med exempelvis en kompis?
Vilka är för- resp. nackdelarna? Har du/ni några bra tips till någon som funderar på detta som ett alternativ? T.ex vad man borde undvika, och om man gemensamt borde göra och skriva under ett avtal för vad som gäller i olika situationer, vad som borde stå med i avtalet, etc.
putteliputt

Ja, en inackordering för länge sedan som stod här gjorde så att min dotter ville köra ponnytrav. Vi köpte ett russ och hon hade två egna. Efter 1 år så tog vi ett gemensamt russ tillsammans hade alltså "delad vårdnad" :). Men det dröjde inte länge förrens vi blev osams. Så det rekomenderar jag inte. Vi tjaffsade om allting som rörde sig runt hästen såsom skoning, mat och träning.

Mitt tips är dela gärna på arbetet med hästen men se till att en person äger den och att ni har kontrakt på "allt". Är man bra kompisar så vill ju (förhoppningsvis) båda parter fortsätta att vara det och det underlättas genom att skriva avtal med varandra, detta har vi gjort även inom familjen när jag växte upp. ( Orättvist om en tränade mycket men aldrig fick tävla t ex)

Jag tror det är mycket svårt att behöva vara överens om precis allting och vara jämnlikar.
Däremot att en äger och en är mindre delägare, delfodervärd eller liknande och betlar sin del, en mindre del än den andra vilket gör att det finns en klar struktur på vem som faktiskt bestämer, kan mycket väll fungera.

Har provat och det funkade INTE, så jag rekommenderar inte att dela häst med någon.
När jag gick på högstadiet, delade jag en ponny på foder tillsammans med två kompisar. Gick överraskande bra, antagligen därför att vi var knäppa tonåringar, med en ännu tokigare pålla =) Fast visst blev vi oense om saker och ting, och vi var väldigt omogna men det fungerade som sagt över förväntan.
Skulle aldrig ha fungerat i dag, när jag utvecklats till en pedantisk, paranoid, överbeskyddande hästägare med STORT kontrollbehov ;D På den tiden var det enkelt att ha häst, det är det inte längre… ;) men fortfarande kul!

Jag har också testat och för oss gick det rätt bra. Men vi hade samma syn på hästhållning.
Men vi skilde oss åt efter några månader ändå, för att vi ville ha en varsin häst.
Men det är inget jag rekomenderar egentligen, det är nog bättre att skaffa en medryttare eller en deltidsfodervärd istället. Då har du beslutanderätten kvar.
Anna och jag som delade på Folly har bägge sagt att vi aldrig mer ska dela en häst med någon, då får det bli en medryttare för man kan inte tycka lika om allt!
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag skulle inte kunna dela häst tror jag inte. syns i stallet hur olika alla hästmänniskor är och hur olika de vill sköta sin häst.
Jag är delägare till en häst och vi är 5 st!! Kan bli lite jobbigt ibland men funkar rätt bra nu! Vi delade upp hästen veckovis en vecka var så det blev inte att vi var där samtidigt… min vecka mitt ansvar(ingen annans)
MEN nu är det en häst som inte rids utan vi tog bara hem henne för att hon inte skulle säljas vidare…samt att avla på henne har vi gjort. Det jobbiga är väl i vår sits att en bor ngr mil bort o kan inte ta mer än helger. Det har varit lite tufft ibland…
nu är hästen dock sällskap t annan häst o den hästägaren sköter henne också(kvar i sammma stall…) Vi har henne vart 3:e helg o det är vi 3 som delar på…så var 9:e helg har jag henne…vår andra delägare åker jorden runt i ett år så därför gjorde vi så!
Jag skulle nog rekomendera att en äger hästen, och en är fodervärd /delfodervärd. Ni kan ju ändå ha lika mycket tid med hästen.
År 2004 var jag och en annan tjej fodervärdar tillsammans på en urgo fjording. Det gick väl sådär, vi delade inte riktigt samma åsikter om saker och ting. För det mesta pratade vi inte ens, utan körde vårt eget race de dagar som var våra. Det värsta var när vi skulle ha en kurs i miljöträning för Linus Adler, och hon anmälde sig utan att diskutera med mig trots att det var under min helg med hästen. Då insåg jag att om man ska dela en häst lika måste man prata ed varandra, och inte ens då är det säkert att det funkar.

Vi är två familjer på två hästar. En shettis och en Nordsvensk. Det funkar över förväntan bra. Vi har lika syn på det mesta (mammorna
) Men det som Kan bli ett problem är att hästarna får träffa så många olika. Deras familj har tre barn + kompisar, och vi har bara ett barn. Vi har tagit olika dagar i veckan. Som ensamstående utan familj/barn är det nog lättare. Man får ge och ta och tänka att alla sätt är bra utom de dåliga

Det funkar nog om ni har samma syn på hästhållning. Annars skulle jag nog avråda.
Finns 2 st i mitt stall som delar en häst. Det funkar förvånansvärt bra, men det är nog just för att de har precis samma syn på hästar.
Nu har jag inte läst tråden, men jag skulle nog ha mycket svårt att dela mina hästar med en kompis. Risken är att man förlorar kontakten med sin kompis och det kan nog bli en hel del problem…

#12# Och ägaren heter Sofie! Eller hur? :)
Avråder från det. Förr eller senare blir man ovänner och så står man där. Det går ju inte att ta varsin halva och sticka iväg precis. :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.