Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1979 ggr
Anna
0

Nonchalant unghäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för tips mot en nonchalant unghäst som blir 2 år i sommar?

Hon är väldigt "egoistisk" och vet precis vad hon vill. Hon är aldrig elak utan kan på sin höjd nafsa lite löst men då puttar jag undan henne och säger nej.

Problemet är att när man är ute och t.ex promenerar vill hon hela tiden beta av gräset och äta från buskar/träd. Hon är annars snäll att leda men är otroligt stark och drar ofta ner huvudet och jag hinner oftast inte dra upp det igen innan hon hunnit ta några tuggor. Tycker hon är väldigt nonchalant mot mig och gillar det inte alls.
Likadant om man leder henne till paddocken och ska t.ex leda henne mellan konor, över bommar eller liknande. Hon försöker dra iväg (fast hon springer aldrig utan skrittar helt enkelt åt det håll hon vill utan att stanna) ut mot sidorna av paddocken där det finns gräs så att hon kan beta även där.

Vad har ni för tips? Jag brukar leda henne med grimskaftet över nosryggen på henne och då lyssnar hon mycket bättre eftersom hon blir mer känslig, men jag vill ju att hon ska lyssna hela tiden! Hade även tänkt börja tömköra lite smått nu och se vad hon säger om det men vill ju inte att hon ska bara gå iväg och strunta i mig då.

I övrigt är hon världens gosigaste och mysigaste!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

oliviakarelius
0

Har du provat kedjegrimskaft , kanse de funkar ? (:

Anna
0

#1 Har inte haft möjlighet att testa det, tror du det skulle hjälpa?

annaattlid.se

LinaN
0

Flytta på rumpan på henne. När hon stannar så istället för o rycka upp huvudet så flytta dig mot hennes bakdel o driv henne framåt med din kropp. använd ett långt grimskaft.

funkar inte detta så får du slå en lov om bakdelen på hästen, så grimskaftet kommer om bakdelen på hästen o du står vid mage på andra sidan.. o sen drar du, så får du hävstängseffekt av rumpan på hästen. Har gjort detta med harry ett par gånger. Jag har ju inte en chans i h*lvete om ha nbörjar dra emd mig.

men det är litet nochalant av hästen. Prova o se, o vänta tills du hör vad fler har sagt så du kan testa.

just att rycka upp huvudet tycker jag är otrevligt både för mig o hästen. o ju större häst dess svårare att rycka upp oavsett kedja över nos eller under haka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anna
0

#3 Ja jag håller med ang att rycka upp huvudet, tycker inte heller det känns trevligt. Då "lyfter"/drar jag hellre upp det känns det som.

Tack för bra tips! Ang långt grimskaft brukar jag leda henne i lina (longerlina) när vi är ute och promenerar, just för att om hon får för sig någonting är det större chans att jag kan hålla henne då.

annaattlid.se

LinaN
0

#4 och med en så lång lina har du dessutom möjlighet att röra dig ifrån hästen och driva den både framför dig och vid sidan av dig. Du kan ju använda änden till o snurra med som en framåtdrivande hjälp mot fumpan när hon stannar. fokus på dig inte på maten om inte du säger att det är ok att stanna o äta.

Anna
0

#5 Precis =)

annaattlid.se

oliviakarelius
0

#2 Du kan ju testa om du har möjlighet till de. (: Bra att du tar tag i problemet innan hästen är för gammal , vi lånade en ponny i sommras som drog ner huvudet och åt , och sen om man drog upp huvudet på henne så blev hon agresiv och stegrade sig eller bet mot en ! Så där var hon i hagen och när man ledde henne , men när man red var hon helt underbar.

Ahnna
0

Med hästar som saknar respekt för sin förare, oavsett om det handlar om hyfs eller elakheter, så måste man våga ställa krav. Om du säger t.ex. "stanna" så ska hon stanna. Gör hon inte det, eller om hon går åt ett annat håll, så måste du gå tillbaka till ruta ett och kräva att hon står still när du säger "stanna". (Eller vad du nu vill träna på.)

Du kan ta med ett dressyrpisk eller liten pinne och "knacka" på nosryggen med handtaget (inte slå, bara picka på näsbenet en gång så att du får hennes uppmärksamhet) så att hon lyssnar. Första gången kanske hon reagerar starkt och säger "hjälp, något knackade mig i ansiktet!" men då har du i alla fall fått henne på nya tankar. I det läget ska du ge nytt kommando och invänta respons. BERÖM när hon gör rätt!

Det kan vara väldigt svårt med unghästar ibland, särskilt om de är stora och vet om det. Det vill säga, om de ser oss människor som små lortar som man kan gå rakt över. (Deras huvuden är ju ofta mycket högre än våra, så de ser oss knappt om vi inte påminner dem om vår existens!)

Att dra hästen åt rätt håll, eller att dra upp huvudet när den betar fungerar mycket sällan, i alla fall långsiktigt. Hästen kommer högts troligt att göra om precis samma sak nästa gång.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anna
0

#8 Tack för många bra tips! Hon är just nu liten D-ponny och kommer förhoppningsvis stanna under ponnymåttet men hon är biffig och stark och vet om det.

Ska testa det där med att knacka med ett spö eller liknande.

annaattlid.se

Ahnna
0

Knacka med den hårda änden av handtaget bara, inte med den snärtande delen. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anna
0

Jadå ;)

annaattlid.se

Molla
0

Jag brukar ge mig ut i skogen med unghästarna. Inga stigar här inte ^^. Det brukar göra de försiktiga hästarna mer modiga och de burdusa hästarna mer försiktiga. De tvingas ju till att tänka på vart de sätter fötterna.

När hon är jobbig i paddocken kanske hon behöver springa av sig lite energi innan hon måste koncentrera sig på lugnare övningar. Låt henne springa! =)

Anna
0

Jag vill också låta henne springa! Tro mig, jag får nästan dåligt samvete när jag tänker på att hon inte springer så mycket. Men när jag släpper henne i paddocken/nåt annat inhägnat mindre område händer följande:

1. Hon rullar sig 1 eller 2 gånger
  2. Hon nosar runt lite
  3. Hon börjar beta

Om jag liksom busar upp henne med kroppsspråket, dvs studsar, viftar och liksom "leker" med henne så brukar hon trava runt lite och stegra/bocka lite grann, men inte mycket mer än så.
Ibland i hagen får hon riktiga ryck dock! Då kan man bara ställa sig utanför staketet, smacka och springa runt lite, så sätter hon fart i 180 knyck och bockar och busar ;) Det är så härligt att se! Så kanske är det helt enkelt bäst att busa med henne i hagen. Där betar hon inte såfort man släpper lös henne eftersom hon vet att "här får jag ändå beta snart".

Ut och gå i skogen ska jag iaf prova så att hon får tänka lite :)

annaattlid.se

lisette
0

när brago drar ner huvudet för att beta så brukar jag skaka på grimskaftet. det lilla gör att han tar upp huvudet och slutar äta.

LinaN
0

#14 perfekt när det fungerar…. :) Tyvärr bryr ju sig inte min uroxe om sånt småttigt ^^

Anna
0

#15 Precis samma här. Om det vore så enkelt…. :p

annaattlid.se

bubbelbubbel
0

ni kan komma och leka lite med mig och magic, henne får man knappt framåt, hon skulle vara riktigt bra på att leka spion då hon gärna smyger fram. dom kanske skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter :P