Bett
Jag har ett problem:
Min d-ponny lägger gärna upp bettet på tungan och lyfter det bakåt och biter till på det och gör sen om det igen och igen. Mest i uppvärmnings skritt, när hon står still och när hon varavar ner. Just nu går hon på 3-delat sweet iron bett. Någon som har ett bättre förslag på bett?

Jag rekomenderar alltid hackamore. Är supernöjd med de och varför rida med bett när de går så bra..
Absolut inte hackamore! Ett kanon huvudlag, men bara om inget annat fungerar. Hackamore får du inte tävla dressyr i.

okej, nja hackamore skulle jag kunna ha, men eftersom jag tävlar, vill jag att det ska fungera även när jag tävlar:) några mer förslag? (:

putt

kanske är så att hon håller på med bettet för hon inte har något " bättre" för sig? Kanske inte har med bettet o göra?
Kanske helt enkelt inte trivs med bettet? Jag skulle testa ett rakt tränsbett om jag var du. :) Jag har i alla fall hittills inte träffat på nån häst som inte trivs med rakt bett. Men det kan ju finnas nån annan orsak till varför han gör så också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 Tror inte man får tävla på raka bett heller…
Finns det inte sk tungfelsbett o grejer om man inte orkar ta tag i det hela och kolla upp om hästen har något fel i munnen, eller gör det av någon annan anledning?
#7 Va? Varför får man inte det? :S
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Näe, man får tydligen inte ha rakt bett på dressyrtävling. Skumt, det är ju typ det snällaste bettet man kan ha…
Hmm.. Jo, låter väldigt skumt. Vanliga tränsbett borde väl vara tillåtna överallt? :S
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Angående raka bett. Jag vet att Anders Eriksson håller på och jobbar för att de raka tränsbettet ska få användas på dressyr tävling. Så ja skulle testa att rida din häst på rakt bett. Alla mina hästar går på raka bett och det är så lugnt och fridfullt i munnarna på dom.

så ett rakt bett är något ni rekomenderar och det är "snällt"?
Ska det vara med fasta ringar eller löpande? #5 den tanken har slagit mig med
men jag ska försöka få tag i ett rakt bett och se om hon bättrar sig. För visst borde det vara svårare att "lyfta" upp ett rakt bett än ett 3-delat?

Jag har ett rakt bett med fasta ringar som min häst avskyr att ha i munnen, förstår inte riktigt varför men hon gillar det verkligen inte. Hon gillar att leka med bettet och jag tror hon tycker att det raka blir lite "stumt". Sen kan jag uppleva att raka bett ger "cykelstyreeffekt"
Men det är min åsikt och alla hästar är väl olika =)
*** Kärleken övervinner allt ***

okej, gör hon som jag beskriver eller bara tuggar? Jättebra att höra flera efrarenheter:):)

Hon tuggar och suger mera på bettet. Med det raka bettet blir hon "lam" i munnen, och det är ingen effekt jag trivs med :(
*** Kärleken övervinner allt ***

näe, det förstår jag, det är ännu värre än att de tuggar på bettet:)
men problemet med min pålla är att hon biter på bettet. Och jag tror inte att det är så bra för tänderna, men det spelar kanske ingen roll? vad tror ni?
Jag har ett med fasta ringar, och största skillnaden på ett rakt och ett tredelat är trycket, med rakt hamnar trycket på tungan, med tredelat på lanerna. Ur tandsynpunkt brukar rakt vara väldigt positivt, vi har haft hästtandläkare i stallet nyligen, och flera av de hästar som rids på rakt bett fick kommentaren att det inte märks att hästen haft ett bett i munnen alls…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mina 2 funkar superbra på rakt med fasta ringar. Blev rekomenderad av tandläkare att ha det
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min fd sköthäst protesterade mot sitt bett genom att lägga tungan över det, gapa så pass mkt så att bettskivan åkte in i munnen (han var shettis och bettskivorna ca 8cm i diameter), han sprang emot bettet och körde upp huvudet. Tuggade jättemkt på det. Vi bytte till rakt med fasta ringar och den lilla krabaten slutade gapa, gick lugnt och fint, lyssnade jättebra och fick i stort sett jämt i form ;) Så för oss blev det ett bra byte!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Många hästar tycker väldigt mycket om dessa sweet-iron bett, och de ger en effekt att hästen börjar suga och tugga på bettet. Om det går till överdrift och hästen biter i bettet av denna anledning vet jag inte, men betten brukar fungera på hästar som inte accepterar eller släpper bettet.
Ett rakt bett är ett snällt bett ur munsynpunkt, eftersom det inte tar så mycket plats i munnen, ligger bra och stilla. Men det är trots allt starkare än ett vanligt tränsbett eller tredelat, och betydligt mycket stummare.
Ett rakt bett påverkar ju hela munnen när man svänger, vilket lättare kan vålla till missförstånd. Jag vet inte hur ni vill ha det, men om jag svänger till höger så vill jag bara att höger sidan i munnen ska påverkas, därför använder jag bara tredelade bett. Ett rakt eller tvådelat bettfår alltid en följd i andra sidan, och det tycker jag personligen känns helt onödigt.