Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3395 ggr
svampi
0

Vad är dom rädda för?

Jag undrar vad era hästar/ponnyer är rädda för.

Krabat kan bli rädd för vad som helst igentligen…en stock, människor, andra hästar, barn, djur och skräp som ligger på sidan av vägen…En sak han inte vågar är att gå ur boxen själv…han bara måste ha ett träns eller grimma på sig och att nån leder honom. Han går inte ens ur boxen om jag går iväg för att hämta mat och box dörren står helt vid öppen…

Han är allt lite konstig, men väldigt älskvärd!!Skrattande

Hittade ingen liknande tråd…

VeNyRa
0

Monsun är lite knasig, han är orädd och rädd på samma gång. sånna saker som man gått förbi flera gånger kan han helt plötsligt bli rädd för. med det är olika från gång till gång.

Snuttan2
0

Min häst främsta rädslor är transporter, människor och kanske verkning och skoning. Sedan är hon stundvis och efter hur duktig ledare matte är, rädd för det mesta annat med :/

Är gisningvsvis även rädd för klippmaskiner och annat liknande som låter och gör saker som man för upp nära hästen.

LindaKarlstrom
0

Banjo är "rädd" för ena hörnet i ridhuset. Man kan gå förbi det måååånga gånger, sen när man går förbi det en gång till så ser han något livsfarligt i det :P

LinaN
0

Harry är väl inte direkt rädd öfr något, inte överhuvudtaget. återkommer om ha nblir rädd för ngt….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Due-Boje
0

Mitt sto blir nästan aldrig rädd.. Tror hon litar på mig till 100%… Skulle aldrig tänka sig att kasta sig för något, även om hon kikar lite =) Fast hon tycker det är ganska obehagligt med applåder, men det har nog att  göra med prisutdelningar som kan gå ganska vilt till…

elin
0

Nisse är typ aldrig rädd. Kan inte komma på ngt särskilt..

/Elin

thilda-
0

Bilar/lastbilar som kör 200knyk förbi en och nästan kör över oss

__iE
0

Det är lite olika, vilket humör de är på ;)
Rider man själv med Ballerina kan hon bli rädd för en sten, ett träd och allt annat "farligt" man stöter på ^^

Peppe
0

Peppe har haft det svårt i livet och har svårt att lita på nya människor. de första 3 åren jag hade honom skyggade han för allt och ingenting. nu gör han det bara ibland. han får aldrig panik och rusar iväg, men han skyggar och rycker till, och vägrar gå fram till saker. hinder är han alltid rädd för, han vill inte ens gå förbi dem närmare än 5 meter.

Blacky blir inte rädd för så mycket saker, men när han väl blir rädd så stirrar han upp sig ibland. han verkar nästan vänta sig stryk. då får man bara sitta och vänta ut honom tills han upptäcker att inget händer. sen verkar han nästan vara lite mörkrädd *fniss* jag har inte ridit honom i mörker så mycket men han har helt klart varit fjantigare då. t ex när jag var ute och skrittade med en annan. vi satt tysta några minuter, sen öppnar jag munnen och tänker föreslå att vi ska gå in på en gata och då tar Blacky ett skutt upp i luften XD

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sussi
0

Min häst är rädd för transporter och stora konstiga fordon + vatten i vissa former.

Sen är hon också tydligen mörkrädd eftersom hon alltid ser nåt konstigt i mörknet och vägrar att gå framåt.

J-Parnebo
0

Kanel är rädd för bussar när det är mörkt , och rädd för massa andra saker som ja inte vet varför han blir rädd , men han fjantar sig mest

Cavello
0

Disa blir inte rädd för speciellt mycket. Hon kan titta till om någon har slängt en cykel i gräset men hon blir aldrig "rädd" på allvar.

Thorsson
0

Calle är rädd för lastbilar som kör nära. sedan blir han *rädd* när han får tråkigt och böraj bocka. det kan ligga ett löv framför honom. OJ, de låg inte där innan xD

Marija
0

Spar-to är mest bara mesig. Kan bli 'rädd' för hinder bara för att slippa hoppa. Människor på läktaren, det mesta på uteritter. Och det finns ju livsfarliga spöken i ridhuset som dyker upp häst och var förstås! En riktig mes ;)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[Jennniie]
0

Rappe är inte rädd för så mkt saker. Bara gula saker, som postbil eller om nån med reflexjacka rider bakom, då blir han galen. Annars e han en rätt lugn kille, som kan titta på saker men aldrig panikrädd..

Ahnna
0

Det finns två sorters hästar; de som tittar efter fåglar och flygplan och de som tittar efter löv på marken. Den senare sorten är ofta de mest "lättskrämda" hästarna, eller i alla fall upplevs de så. De har oftast ett mer uttalat sätt att försöka fly från farorna, eftersom de är mycket närmre sina "spöken" än den andra sorten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

E_hjo
0

Kan nog inte komma på ngt direkt… Hon är en vädigt säker häst min pålla.     : D

fridak
0

roger är inte så rädd av sig. Men en gång från hagen så stod ett par korgar på vägen till stallet och dem blev han rädd för eller låtsades bli rädd för…har nog varit ett par sådana överraskningar, men mestadels är han nyfiken och vill se på allt.

reddie
0

Reddie är rädd för stora, vitgråa stenar och svarta sopsäckar längs vägar.

Johanna
0

tassa är nog rädd för det mesta ;) nee, så illa är det väl inte, men hon är himla känslig mot höga ljud o hastiga rörelser… ;)

thilda-
0

just ja kom på fler saker.. Vita hästar och vita balar och reflexer :P

Johanna
0

fast mest rädd är hon för bommar lr liknande på marken som hon måste gå över.. höga hinder ska det va :)

Mixie
0

haha min förra häst va LIVRÄDD för tistelbuskar.. speciellt dom som var lite större och växte nära vägkanten.. men hon lärde sig :)

//Mickan

Neywaz
0

Min ena lilla fölunge är livrädd för en grön, hemsk liten hästätande brevlåda som sitter ungefär 250 meter från vårt hus.

Anna
0

Windy är livrädd för rådjur, älgar, rävar och dylikt. Fåglar är rätt läskiga om de plötsligt dyker upp från ingenstans.

Men rådjur är nog värst…

Wilda är lite osäker på prasslande och fladdrande saker, men "rädd" skulle jag nog inte kalla det. Traktorer och större bilar i form av jeepar, lastbilar som är i närheten och låter/kör förbi är hon däremot ganska rädd för.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

pocca
0

Pocca är inte rädd för någonting haha xD det händer kanske någon enstaka gång att hon blir lite osäker på något som jag inte ens ser själv :P

Zadeira
0

Jag har inte märkt att Bulan skulle vara rädd för något, på rak arm. I trafiken är han en fara snarare av motsatt anledning än rädd för bilar, han har ingen som helst respekt för bilar och går gärna ut mitt i vägen när de kommer.

Erika har dock berättat att han blir lite skeptisk mot joggare och folk som promenerar med barnvagnar *asg*, men inte rädd..

Hoppsan
0

Om hästen är rädd för ngt är det ju viktigt att vara medveten om det och stärka hästen i de obehagliga situationerna. Men det är många ponnyer som helt enkelt låtsas vara rädda för att slippa arbete ex.vis, och då är det bara att vara envis!! Men då gäller det såklart att kunna avgöra när hästen bråkar och när den är rädd på riktigt.

AusaBausa
0

Ludde är rädd för en del (men mest sånt som kommer plötsligt i hans närhet) men vattenpölar är JÄTTE farliga!

Kefir:för högtalare på utställningar

Kelda inget skrämmer den damen tror jag!

AliceL
0

min är rädd för när man julpyntar och vetrinärer, eller män som ser vetrinäraktiga ut. haha det är det jag kan komma på ;)

hjullan1
0

jullan är inte rädd för nåt.

ottino är rädd för barnvagnar, smygande människor i skogen(han är övertygad om att de måste vara vargar) även vita stenar.

Marster
0

lastbilar och bussar när dom kommer mot henne inte bakom x)

AnnaJohansson
0

Py är nästan rädd för det mesta xD Hon ser spöken nästan överallt, förutom i ridhuset, och då ställer hon sig stilla och flåsar som en dåre! Men det varierar från dag till dag, vissa dagar är hon lugn och vissa dagar inte!

Baloo1
0

min häst är värkligen rädd för att bli lämnad ensam..

Peppe
0

edit: har ju redan svarat XD

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ebba93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en av mina hästar skulle inte enns bli rädd om en atombomb slog nerRäcka ut tungan

SofiaGenne
0

Candy är svinrädd för lastbilar/bussar/skåpbilar X)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Blackout
0

Hade en lustig häst en gång i tiden.. Frasisko Branisko hette hon ^^ t.o.m namnet var lustigt. Hon kunde hoppa en hel bana kanon bra , ca 110cm ( hon var c-ponny )  men om man ställde fram bara ett hinder hoppade hon det inte :S Så om man ville att hon bara skulle hoppa ett hinder fick man lura henne med attställa fram en bana men bara hoppa ett hinder x') vet inte om det  har med rädd att göra men det var lite komiskt.

Ottino
0

#38 Hon ville ha utmaningar hehe!

steffy
0

vårat halvblod är inte rädd för något förutom kossor.
min shettis är ej rädd för något.

wewwa
0

Razz blir nästan aldrig rädd för nånting. Jag tror att det var i höstas han blev rädd för något sist och då var Kanel o Jenna med..
Chessan har ju inte bott här så länge än, men hon har lugnat sig bra. Dock kan hon bli rädd för lastbilar, bussen och fåglar som flyger upp framför.. hehe

jen
0

Wambezi är rädd för flygande plastpåsar…  Det såg jag idag när det blåste…

Alex
0

Sylgja är inte rädd för värst mycket… Kan hoppa till vid plötsliga händelser, annars är det inget, som jag märkt än i alla fall. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Spiritinthesky
0

det är sjukt vad min unghäst är därr för vatten :) han är inte rädd när man typ sköljer av honom lr så, men vattenpölar *brrr* skitläskigt när man inte ser botten tycker han xD han litar dock inte på mej till 100% än då¨jag inte haft han sålönge , o att han är så ung ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

tezzie
0

Precis som #43

*** Kärleken övervinner allt ***

oliviakarelius
0

Kalita är inte rädd för nånting ! Men nu när hon fått mer muskler så har hon börjat fjanta sig och hoppar till för saker hon sett tusen gånger tidigare . (x

lisette
0

brago - ingenting

merry - ingenting, förutom alla saker som hon känner till som helt plöstligt förvandlas till livsfarliga, hästätande odjur.

Sehvrin
0

Nickolina är rädd för att gå i skogen själv (de har en hage som har en bit skog i sig, men hon gillar inte den) och möjligtvis stora, svarta hundar. Annars är hon inte rädd för något särskilt.

Lolly är rädd för lastbilar, gatbrunnar och joggare (men bara när hon känner för det, ibland är de inte alls läskiga)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus