Nh träning ? :)
Tror detta har emd NH träning att göra :) Är inte duktig på Nh och så men körde min egna stil . Jo det är såhär att när jag galopperar kajsa och det är en dag hon krånglar mycket på och är pigg så har jag börjat med att jag ger henne lång tygel i galoppen och rider endast med sätet. Kan tom med vända nästan iaf utan att ta i tygeln . Efter jag galopperat så och hon har fått galopperat utan att jag samllar ihop henne så mycket brukar den mesta energin vara borta. Men idag bestämde jag mig jag att träna från marken. Jag stälde upp ett hinder på ca 30-40cm . Jag vet att kajsa har börjat följa efter mig när jag går vilket jag tycker är mkt mysigt. Så när jag började gå runt på ridbanan följde hon eftermig och när jag började springa började hon trava. Hon var jätte duktig , och för att vara första gången ! Sedan sprang jag mot bommar på marken och sprang fint över dem och så sprang jag mot hindret och hon hoppade över det och "svängde" med halsen efter och tyckte det var jätte roligt. Men om hon fick för sig att gå och kolla på något annat satte jag mig ner på huk , pillade i gruset och så blev hon nyfiken och kom fram och kollade vad jag höll på med , och så gav jag henne lite godis. Det med att sitta på huk brukade jag göra med min unghinst när han var svårfångad i hagen. Kajsa har blivit mkt soccialare mot mig sedan jag sålde mina andra hästar. Vet ej vrf för hon går fortfarande tillsammas med en häst i hagen fast en annan som också hyr stallplats i stallet. Någon som vet tips och mer tränningar jag kan göra ?
( vet ej om jag satte inlägget i rätt ämne men visste inget bättre )
Behöver du verkligen tips? Det låter som att du gör det bra och det funkar ju :)
Visst går det bra men skulle villja ha mer idér om övningar jag kan hitta på :) tänkte lära henne lite showtrix , ngn som vet ngt bra showtrix jag kan lära henne och hur man gör ? Jag vil gärna ha tips om svenska NH sidor eftersom jag aldrig har läst en bok eller sida om NH kan detta vara bra.
Det låter bra det du gör. Jag har tyvärr inga tips, men skulle behöva fler.. ;)
Hon var lik min ponny.
jag vet masser med trix man kan göra. men jag tror det är bättre om du specifierar dig lite så att det blir enklare att ge tips.
jag har inga tips på NH-sidor på internet. Jag har bara filmer och böcker hemma.
okej. hm har inte tänkt på ett speccielt trick.. Jo att få henne att stegra , men det låter oroligt svårt pluss att jag redan har problem i ridningen med att hon stegrar så det är ingen bra idé kanske att lära henne mer "hyss" som det. Men kanske att buga ? Det vore lite roligt att lära henne. Någon som vet hur man gör ?
Jag vet hur man gör både och. Men stegra ska du inte lära hästen att göra på kommando om du inte har kontroll över det annars, som du själv säger.
Buga lär man hästen genom morotsleken. Man använder en morot som man håller mellan hästens framben. Hästen sträcker sig efter den. När hästen kan det tar man upp ena framhoven och gör om samma sak, då bugar hästen, man lägger ner benet som man håller i på marken. när hästen kan det är det en träningssak att göra det till ett kommando.

#7 det kunde Peppe när jag köpte honom…. men det har han nog glömt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Seven games
#7 Jag ska försöka med det men det låter inte som något Kajsa tycker är jätte roligt även fast hon älskar morötter så har jag bestämt mig för att anpassa NH efter henne. Jag tänker inte tvinga henne till något jag vet inte hon tycker är roligt.
#10. NH är inte övningar. Det är trick-träning.
NH är ett sätt att utföra sina övningar på, utan tvång.
#8. Buga?
#9 tack ! Det var värkligen jätte bra lekar. Ska börja imorgn med dem om jag hinner..

#12 japp, om man knäppte med fingrarna vid manken sa dom. men jag har aldrig lyckats XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Man kan lära hästen att tacka! Man har en morot eller någon annan godbit sen så tar man ungefär på baksida av fram knät och när hästen lyfter upp hoven(som hästar oftast gör när man gör så)så säger man tack eller tacka och sen ger man moroten eller godbiten sen gör man så några gånger. Men sen så slutar man att ta vid knät med handen och säger tack eller tacka och så göt hästen det.
#15 . Ja om du läser tidigare så har en annan skrivit ungefär samma sak men tack för tipset ändå
Oj förlåt
jag har ridit mkt NH träning med min lilla B-ponny , har dock inte vågat med min C ponny då hon är allt för pigg xD och min D-ponny är bara 4 år ;)
lägger in en bild och förväntar mej att INGA kommenterar att jag är förstor, jag vet faktist det ;) och spirit dör inte av att jag rider honom såhär ibland ^^ jag äger honom, men det äör inte jag som rider honom i vanliga fall ;) yran det har jag mindre tjejer som gör :) här är en bild när vi bara skrittar lite :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
NH och trick är INTE samma sak. NH är att träna hästen med sunt förnuft och inget annat. Här kommer en hel spannfull med trick och tillitsövningar! Träna med förstånd!
Övningar:
Yoga (bild)
Buga (bild)
compliment (stå på bägge framknäna i marken en dubbel bugning så att säga) (bild på uppsutten compliment)
Sitta (bild)
sitta på/i en sackosäck (bild)
Ligga (bild)
ligga på rygg (bild)
rulla på kommando
Tacka med ena frambenet
vacker tass (bild)
hålla ena frambenet i luften tills hästen får sätta ner benet på kommando
sätta upp hoven på en pidestal (bild)
stå på en upphöjning/pedestal. (bild)
Gå över en vippbro/gungbräda (bild)
Spansk skritt
Bergsgeten (bild)
nicka/skaka på huvudet på kommando
backa på kommando, oavsett var du står, framför, bakom vid sidan av…
gå sidvärtes mot dig, från dig. så kallad sidepass.
inkallning
inkallning över hinder
ta med 3 saker ut i hagen, tex en hink, ett rep och en borste. Träna in kommando för att hämta ex. borsten. skifta föremål. hästar kan lära sig många ord. (detta är typ apport)
korsa frambenen, senare även korsa framben och gör piruett (rumpan rör sig runt framdelen)
stegring på kommando.
rulla ut en matta med mulen/rulla ihop mattan
stå på en pressenning, gå under den, stå under den. (bild) (bild)
sätt fast konstiga saker på hästen (bild)
Dra ett täcke över sig när hästen ligger ner.
vifta med en flagga i munnen (bild)
gå i trånga passager, har du itne tunnor så testa emd annat (bild)
spela boll modell större, mycket skoj o göra löst (bild)
Gå över däck (bild)
Det är de tricken jag kommer på på rak arm.
engelsk sida om trickträning (har ej läst den själv)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#21 snyggt ;D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#22 kompletterat emd litet fler bilder o övningar som jag hittat emdan jag letat ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.