Kräsen dama! *foder*
Skapar en ny tråd, så slipper jag själa någon annans..;)
Har ju nu börjat gå över från hö till hösilage. Min tösa är en kräsen tösa, och har då och då ratat sin kraft, eftersom hon inte tycks gilla att det blöta (kli blandat med olja, f-jäst mm) har blöt upp pelletsen.. Hon har ätit torrt pellets men vägrat äta om det blivit blött. Kanske för att hon ratar vetekli, kanske för att hon inte gillar när pelletsen smulas.
Valde därför att nu sluta med det och enbart ge groov 125 + krafft protein (båda i pelletsform). Men jag vill gärna fortsätta ge henne foderjäst, främst för mage och päls skull. Hon får också 15 gram munkeppar/dag för "hormonerna".
Stallägaren ringde ikväll och var orolig över att Yrla inte ville äta kraften. Jättebra att hon ringde, kunde ju ha med höbytet att göra - MEN jag tror att det är jästen hon ratar… Sa att hon kunde ge enbart groov imorgon bitti, så får vi se om hon äter då.
**Ska jag strunta i jästen och enbart ge henne pellets? Vad kan jag då ge henne istället, som har motsvarande egenskaper som foderjäst?
**
eller…
Ska jag börja ge en liten giva betfor per dag som jag blandar i jäst och peppar i? Betfor är ju väldigt smakligt och det vet jag att hon gillar. Tror däremot inte att hon var något fan av vetekli.
Tösa behöver icke mer energi men om man ger en liten mängd betfor, gör det kanske ingen större skillnad?
Råd mig! =)
Mvh hönsmorsan T

Mitt tips är att du ska kolla upp om fibergi kan vara ett alternativ. Det innehåller en massa smaskiga saker som jag aldrig hört en häst dissat.
Du kan ju jämföra med det du ger nu… www.fibergi.se
Tack för tipset men har haft tillräckligt många foderbyten i vinter, plus att kraften ingår i stallhyran och det är groov125 som gäller… =)
Gejsa: Vill du tycka till? Eller någon annan, puttar lite… =)

Du kan ju prova att byta ut jästen mot B-vitamin i sirapsform, typ från EMIN, Krafft eller ShyFeeder. (Just EMIN tycker vissa hästar smakar pyton, men inte alla.) För magens skull skulle jag hellre ge några deciliter betfor än jäst.
Betfor innehåller mycket socker och det kan vissa hästar bli pigga av, men det brukar å andra sidan klinga av rätt fort. Särskilt om de bara får det en gång per dag, t.ex. på kvällen. Då borde det inte påverka nästa dags ritt särskilt mycket, men det varierar från häst till häst.
Måste ändå flika in att jag förespråkar att man gör en analys av grovfodret och sedan räknar ut vad man ska lägga till för att få en komplett foderstat, det brukar ge allra bäst resultat både på hullet och energin. Ratar hästen vissa foder så är det bara att fortsätta experimetera tills man hittar rätt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#3: Tack för ditt svar… Det låter vettigt.
Ang. analys så är jag helt i din linje, och vi hade analys på det hö som vi har gett fram tills nu.. Självklart vore det önskvärt att ta analys även på detta hösilage men tvivlar på att stallägaren vill göra det, när det bara handlar om att fodra med det ett par månader framåt..

Jag hade bytt till Fibergi, som är ett färdigfoder. Fodrar du med Fibergi, slipper du hälla i både foderjäst och annan skit, eftersom att det redan finns i Fibergi. Jag har heller aldrig hört en häst rata Fibergi. Jag har två stycken hästar som ätiti det i över 10 år. De är nu 32 respektive 26 år gamla och mår toppen av det.
Betfor är snabb energi.
håller på ahnnas linje där med b-vitaminerna i sirapsform, det är dyrare men ma nbehöver itne ge så ofta…. jag gav shy feeder till min travare… ska ta o sluta ge vanligt jäst o gå över till sirapsform nu i fällningen istället. så blir det litet mindre kladdande.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Betfor är bra för tarmfloran.
Betfor är inget som hästar i det vilda skulle få i sig eftersom betfor är en restprodukt från framställningen av vitt socker. Så naturligt är det inte.
Har förskökt fodra med råa sockerbetor o hästarna rör dem inte.
Betfor hjälper att hålla magen igång pga vattnet o det höga fiberinnehållet, i övrigt så är det bara energi och inte alls nödvändigtvis bra för hästar…. Det är nästan bara här i norden vi ger hästar betfor, i europa ges annat saftfoder. och nere i arabländerna är kamlemjölk ett vanligt inslag i hästarnas foder.
*litet onödigt vetande*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.