Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1314 ggr
lisette
0

snart bete!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

när kommer ni att släppa på bete egentligen?

om vädret tillåter kommer vi att släppa de små i början på april. 

vi kommer att få betala 1500:- för två små ponnier för hela säsongen. har inte gått hästar på det betet på många år! förhoppningsvis kommer vi även att kunna använda ett vindskydd som fåren har haft tidigare, vädre kan ju vara lite ostadigt så tidigt på året.

de stora hästarna får vänta ytterligare ett tag då ägaren till det betet inte vill släppa förtidigt.. men det blir senast i början på maj.

nu börjar jag längta efter sommaren!

AnnaLundin
0

optimist där… du ska se att det blir aprilväder med snöstorm de tre första veckorna….

jag låter mina gå ute nattetid så snart vädret och underlaget tillåter, men de får gå in igen o det blir blött, kallt och eländigt.

Förra året gick de ute från mitten av mars, så snart snön hade smält bort. Vi fick inte en droppe nederbörd på hela våren, första regnskuren kom i andra halvan av juni…

(bifogar bild på min gräsmatta från 29 maj)

lisette
0

ssssssssssssshh anna, förstör inte mina illusioner!

förra året släppte jag mina hästar i början på april. då var det superfint väder.

06 såg det ut så här ungefär samma tid..

gejsa
0

Men tänk på att dom små blir väldigt tjocka i förtid och att dom äter av det tidiga gräset som är farligast för fång. Så för tidigt skulle inte jag släppa även om det känns skönt för en själv för att slippa mocka.

Vi släpper väl till mitten av maj eller 1 juni. OM inte våren kommer väldigt mycket tidigare. Fast dom får ju komma in på natten ändå.

Såg på tvnyheterna att 6 andungar hade kläckts redan. Mamma and var ner till vattnet med dom stackarna.

AnnaLundin
0

#3 - jag släpper alltid mina i deras vanliga vinterhage och åtminstone förra året åt de riktligt av hösilaget (fri tillgång) ända in i juni, så det var en ganska bra invänjning på gräset - som för övrigt växer här redan nu…

lisette
0

de kommer ju att för betas innan. jag gjorde samma sak förra året och det gick bra. förvisso vet man ju aldrig vad som kan hända.

gejsa
0

Jag tänkte mer på Lisette. Hon skulle ju släppa på ett bete som varit orört bla. :) Du tänker nog så att du klarar dig.

Jag har inget gräs i mina vinterhagar så dom måste nog gå till sommarhagen sedan för att invänjas. Suck!

lisette
0

det gick får där förra sommaren och är faktiskt relativt kort ff. tror de har klippt där med trädgårdstraktorn.

tror itne det blir ngr problem. tycker det är skönt att där bara gått får där.. vi ska ta träckprov innan släppet o avmaska därefter så de är rena sen,.

bubbelbubbel
0

Vet inte när vi släpper i år, förra året tror jag det var i början eller mitten av maj. Blir nog liknande i år.

Believer
0

förra året släppte vi 1 maj. hoppas det blir lika tidigt, eller kanske ännu tidigare, i år. Om nu Kiara blir kvar.

Tarek
0

Jag tror nästan att jag ska flytta till Skåne Glad. Tänk om man kunde släppa hästarna på bete i April! Här blir det nog släpp i Juni

bebbe
0

Vi brukar släppa 15 e april - 1 e maj beroende på väder och hur vått det är i markerna.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

wewwa
0

Vi brukar släppa när vädret tillåter, oftast i april. Chessa ska få gå i vår beteshage så länge den räcker sen får Razz gå i den korta stunder, sen får vi se om vi behöver en till hage eller inte.. :P

Alex
0

Blir väl nån gång i maj/juni skulle jag tro. Fast här är det ju ingen annan skillnad än att de får en hage med mer gräs i, nattetid blir de inne hela sommaren. Eller ja, inte alla, men de flesta.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Hrm, ingen aning faktiskt… Beror lite på hur blött vädret är, men maj skulle jag giissa på…

Förra sommaren var det tydligen översvämmning i Bulans sommarhage, så det gick inte att ta sig in genom grinden och hämta in dem från hagen… Hoppas inte det blir så detta året…

tezzie
0

Vi brukar släppa våra i maj, har delat upp så att de kan få förbeta och stödfodras innan de släpps ut på "riktiga" betet 1 juni. Men de brukar få vara ute dygnet runt från maj och september ut om vädret är okej förståss. Vi får reducerad hyra under den tiden (betet ingår) och då sänks hyran med 800 kronor i månaden och vi betalar bara för det hö hästen äter :)

LÄNGTAR!!

*** Kärleken övervinner allt ***

Neywaz
0

Våra har en "vinterhage" på 8-10 hektar så de går där till juni tror jag, sen släpps de över i en annan megahage längre bort.

Det växer gräs redan nu i deras vinterhage, det är bara övre delen vid foderborden som är leriga.

Lyrik
0

Ingen aning om hur det blir i år. Står ju i ett nytt stall. Men inte tidigare än i början av juni, hoppas jag. Vill ha Lyrik inne så länge som möjligt. Eftersom han är nu 27 år, och behöver vila och äta om nätterna. Vill inte vara ute längre än 1 månad, sen vill han in.

Dessutom är betet i sommarhagen vid stallet dåligt, räcker knappats till de 4 hästar som bor där nu, iaf inte hela sommaren. Betalar full hyra hela sommaren, även om han är ute…Ledsen

Cilla89a
0

vi släpper våra i mitten av Juni :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AusaBausa
0

Jag brukar släppa mina i början av maj om vädret tillåter men känns som det blir tidiagre i år…MEN Kefir bli kvar hemma till hon fölat…

sen går de ute till oktober-november…GÖTT!!!

tessa
0

haha redan betestrådar, härligt… ;)

Vi planerar att släppa ut våra "på heltid" i början av juni, om vädret tillåter… kan bli tidigare eller senare, vådret får helt enkelt avgöra.  Under sommaren har vi förstås tillgång till stallet, om de skulle behöva traska in pga oväder eller av annan anledning.

Lorita
0

Jag kommer att låta dom få förbeta så fort det blir lite torrare. Riktigt bete det ger sig efter vädret då dom är hemma på gården.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Emmelie91
0

Släpper dem så fort vädret är okej. Just nu tror jag att det blir i början av april.

oliviakarelius
0

Får tyvärr inte släppa våran ponny på bete pga av att hon haft fång tidigare .

fridak
0

vi har inget bete, mend et går ju att betala kallhyra i stallet och flytta hästen till annat bete men njaäe. pålle trivs bra här, vill inte flytta honom och vänja vid nya pållar för två-tre månader. men under sommaren kommer de gå ute dygnet runt iaf men det blir i juni/juli oftast, beror ju på vädret…

jen
0

om vädret tillåter gräset att växa som det ska så börjar vi vänja hästarna vid gräs runt 1a maj försiktigt.

jag brukar vänja succesivt i 2 veckor, vilket min dotter får göra i år.

sen ska jag bygga vindskydd i hagen så att de klarar sig bättre ute. Och jag släpper dom säkert i mitten på maj ungefär

linasvovvar
0

Jag vet inte när jag ska släppa på bete, jag får ju föl månadskiftet april maj och hon ska ju föla inne. Så det blir nog inte betessläpp förän sent iår. Men jag kommer ändå ha dom i sommarhagen och ha dom ute en 12-16 timmar om dagen.

Åhhh gud vad jag längtar till sommaren nu, dumma lisette som startar sånna här trådar så tidigt

Canonball
0

Vid skolavslutningen ska April komma hem till mig. Alltså i slutet på maj! Då ska hon få gå ute dygnet runt till slutet av augusti. Då kommer April vara i sjunde himlen med alla kompisar!

J-Parnebo
0

så fort jag har fått tag på någon bra hage och när vädret tillåter , alltså ca april - maj. :)

Tappsveden
0

våra får komma ut på bete i mitten av maj förhoppingsvis i början av maj…beror helt på hur mycket dte växt upp

lisette
0

#26 snällt juu

Lindbygarden
0

här har de fåt gnaga lite bete redan idag..men på betet släpps det nog i maj..jag följer bönderna runt i kring..

men har gjort en mindre hage i den stora som jag länkat  till vinterhagen så de får gnaga lite grönt på en gång:o)