Lite funderingar om ryggmuskler.
Medan jag idag red barbacka på 22 åriga isisen som inte har särskilt bra ryggmuskler började jag fundera på följande saker: (Hon tunnade ut förra sommaren och hennes muskler försvann på samma väg.)
1. Är det bättre att rida barbacka eller med sadel på en häst med dåliga ryggmuskler? Sadeln fördelar ju trycket jämt så jag gissar att med sadel är bättre, rätt?
2. Hur ska man egentligen rida för att arbeta ryggmusklerna? Jag har nånstans läst att man ska rida hästen i en låg form så jag har låtit isisen sträcka på halsen och bara haft lätt kontakt med munnen. så här har jag tänka rida henne både i skritt och trav. Rätt?
Det som förvirrar mig här är att jag också hört att för att hästen ska bygga muskler te.x vid klättring och så måste hästen gå i form eller vara samlad. Det är ju helt tvärtemot vad jag läst!
Och inte kan jag väl börja rida min häst i form om den inte har tillräckligt med muskler till det?
3. Finns det nåt annat man kan göra för att förbättra ryggmusklerna?Hur är det med löshoppning?
Frågor som behöver svar. Jag vill inte göra nåt som skadar min sötis. På senare tid har hon börjat betyda mer och mer för mig. Mitt intresse bara ökar och med takt med det kommer frågor som inte jag tänkt på så mycket tidigare.
Tacksam för svar!
jag kan svara på en sak,
Klättring i backar (inte stup upp o ner, utom lagom sluttning)
Löshoppning, tömkörning, när hästen jobbar i korrekt form o höjjer ryggen ger också bra ryggmuskler..
Detta va ba några tips som finns=)
/Elin

Tänk inte så mycket på var hals och huvud är utan helst så ska ryggen kännas som ungefär när hästen skiter(skuter upp ryggen då). Det känner du nog allra bäst barbacka ( käns me sadel å ). Sen försöker du att få fram den " känslan" när du rider. Sitt och kän efter var du har hästens bakben Och tersta dig fram vad som händer med bakbenen och ryggen när du gör si eller så. Om hästen nu har lite dåliga/svaga muskler så kanske du får va nöjd med ett eller två steg men ge inte upp! Efter en vecka kanske du/ni fixar en kvart! Så skynda lååångsamt! Lycka till!!