Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 486 ggr
E_hjo
0

Ridtravarrtråd - igen. ;)

Kom på en grej precis nyss.
Det är så himla många här som har travare och som undrar t.ex hur dom ska lära sin travare att galoppera. Då skriver dom typ:
-Hur lär man en travare att galoppera?

Det som jag reagera på var frågan liksom "hur får man en travare att galoppera?"
Jamenar är det ngn skillnad på att få en travare att galoppera än en annan häst.
Visst, jag förstår ju att det kanske tar öängre tid oså men lär man travaren att galoppera på ngt annat sätt då?
Samma sak med frågan "hur lär man sin travare dressyrgrejor."
Jag förstår inte, gör man inte samma sak för alla hästar???

Haha, de här kanske blev lite luddigt men…  :)

//Emma

KallaMigMimmi
0

Jo det är klart man kan lära en fd travare galoppera på samma sätt som andra hästar, ingen skilnad vad jag tycker. men sedan är det ju det med traven att dom gärna vill snabbtrava in i galoppen och det gör ju inte en unghäst på samma sätt  där kommer det  oftast nästan atomatiskt när man  ökar och det är mer naturligt för dom. kan ha fel där, eftersom jag inte ridit in någon unghäst så vet jag inte.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Mariaairam
0

Haha, försår precis vad du menar., och håller med! ;)

Mangis
0

Nä, för mig handlade det jättemycket om att lära bort gammalt. Mangis var ju ändå sju och hade startat när jag började skola om henne. Du anar inte hur mycket tid jag la ner på att lära henne att hon kunde gå mellan två stenar med ryttare på ryggen. Hade ju inte gått med sulkyn… Så det är faktiskt rätt stor skillnad om det är en travare som gått i träning eller startat. Men med en helt outbildad är det såklart ingen skillnad.

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med #1 och #3.. Som sagt så är ju travare avlade för travsporten och har därför andra anlag och förutsättningar till att bli utbildade, duktiga ridhästar.. Man får inte glömma att de har just dessa anlag och får därför ibland tänka annorlunda i deras utbildning, då de inte riktigt fungerar eller har samma teknik och "tänk", som övriga ridhästar.. Därmed INTE sagt att de skulle ha svårare för sig eller bli/vara sämre ridhästar - bara att man ibland får använda en annan teknik i träning och utbildning då de fungerar lite annorlunda… generellt sett, självklart finns undantag och många travare har varken travtränats eller körts.

Så jag tycker inte alls att det är konstigt att trådar skapas i just detta ämne och att man då nämner att det är ridtravare det handlar om.

Repoort
0

Tror att det finns de som även tror att bara för att hästen är ex. 10 år gammal så ska den fungera att rida på och blir då förvånad när det inte alls fungerar.

Trots att hästen sprungit på trav i åtta år så kan det vara en bra idé att börja från början, med en vanlig inridning som man gör med en unghäst.

jen
0

#5 ja, det är riktigt sant.

min  kompis tog en häst som sprungit på travet.  Hon köpte den av en tjej som "red in" honom. med inridning menade visst den personen att man kastar upp en sadel och sitter upp..

Gick inte alls bra..

min kompis fick börja helt om, och har marktränat den hästen i 2 år nu helt från grunden. eftersom han var väligt hög i rang och lite stöddig var det nödvändigt att få ner honom "på jorden" så att han kunde koncentrera sig.

Nu har hon suttit upp ett par ggr, och det verkar gå riktigt bra!

så, skynda långsamt är nog bra

KallaMigMimmi
0

Håller helt med #5&6 det är inte alls ovanligt att fd travarna haft sadel eller ens haft en ryttare på ryggen även om den är 10.   Då är det inte att bara sätta på en sadel och "rida till" man måste "rida in" den först(två helt olika saker).  Det viktigaste för alla hästar och ryttare är ju, Grunderna. =)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW