avel.
Hur gör man om personen som äger hingsten vill använda mitt sto för att få föl efter sin hingst??
Hur sätter man priser på de? vad kan man ta för de? kan man ta något överhuvud taget?
allt blir juh omvänt =(

Klart du ska ta betalt, det är ju ditt sto som utsätts för risker.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Vad är det för sto? och hingst?
Givetvis ska du ha betalt för det! Det är ju precis som om du skulle betala för att få ditt sto betäckt med en viss hingst för att få fölet, fast istället vill hingstägaren ha ditt sto som mor till sitt föl.. Klart du ska ta betalt!
Antingen att ni kommer överens om att h*n betalar för själva processen, alltså vid betäckning/vid graviditet. Eller att ni helt enkelt väntar tills fölet har kommit och h*n får betala för fölet som vid köp av vilken häst som helst. Hur mycket och så har jag ingen aning om, jag är inte alls insatt i avelsfrågor och kostnader, men givetvis ska personen betala för att ditt sto ska bära fölet åt personen ifråga.
mitt sto avas witch och hingsten ferry town. Bebbe du som håller på med avel och så vad skulle du kunna tippa på att man kan sätta för pris?

Gå in på shetlandsponny.ifokus.se. Där är det en tråd om magleasing. Där dikuteras det både om priser och om utlåning av magar. Jag tycker det verkar vara en bra ide så lycka till!

Nu har jag inte en susnig om vad det är för några hästar,( vet inte ens rasen) så jag kan inte sätta något pris. Dessutom tar jag inte emot andras ston eftersom mina hingstar inte är avelsberättigade.
de är båda varmblods travare, stoet fick föl innan sommarn förra året, och hingsten är 11 och har sprungit bra på travet.

Då blir alltså fölet värt en hel del för hingstägaren. Begär 8-10000, det beror ju oxå på vilken relation du har till hingstägaren, han kanske är en kompis eller någon som hjälper dig med div saker, isf får man ju ta det oxå med i beräkningen när man sätter pris.
Oj de var j*klans =) men de e klart de e juh 11 månaders risk för mitt sto och mer mat dessutom, vem står för vetrinär kollar o så vidare?
Finns det något kontrakt ang detta?
Hingst ägarn hyr bara box plats av mig.

Jag tror inte det finns något sådant kontrakt, det får ni själv skriva, och jag tycker nog att han ska stå för ev vet,
Vi leasar ett sto som används till betäckning. Vi betalar 7000:-(är nästan säker). Men då har vi ju hästen hos oss och betalar för allt runtomkring!
Är hingsten premierad? För att registrera avkomman på STC m opremierad hingst så måste man äga hingst och sto. För jag antar att han vill starta avkomman. Det var ialla fall så förr.
Leasing klassas det som "äga" hästen vid avel? Har gått några år sen jag höll på o regler ändras ju hela tiden. Jag "sålde" Manda till en med opremierad hingst för dom ville ha hingsten i avel. Dom fick ju ta alla kostnader. När Manda vänta Tösen stod jag för uppstallning o vet,vård mm. Finns nog hur många sätt som helst. Tänk bara på vad som gäller vid registrering.
#12 - *förtydligar lite till* OM man ska betäcka med egen travarhingst som inte är avelsgodkänd så måste det vara exakt samma ägare på hingsten och stoet senast 31 december året innan betäckningen för att det ska gå att registrera fölungen. Det går inte att använda leasingston på detta sätt.
Jag tycker inte du ska låna ut magen i så fall.
#13 Tack. Ok då var jag inte så fel på det då.
Ok tack #13 ska tänka på de och avstå detta =) Kanon =)