Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1003 ggr
VeNyRa
0

okrossat korn?!

kan man ge hästar okrossat korn?? jag lyckades köpa fel!! blev väldigt osäker nu.

Canonball
0

Det tror jag inte, eftersom hästarna kan få kolik av de hårda skalen som deras mage inte klarar att bryta ned.

[Anna-N]
0

Går ju att stöpa det om du inte har tillgång till kross.

VeNyRa
0

fan också!! då kan dom inte ha haft nått krossat korn när jag var och handlade!

[Anna-N]
0

#3: Ingen bonde i närheten som kan krossa det åt dig??? Är ju gjort på nån minut.

VeNyRa
0

4# tyvärr finns ingen bonde här =/

muirab
0

Jag har gett okrossat korn åt min ena häst. På morgonen då jag satte ut hästarna o mockade lagade jag även dom två påföljande kraftgivorna i ordning. Satte då kornet i blöt tillsammans med betforen.

AnnaLundin
0

#6 - det är olämpligt att ge okrossat korn.

Det räcker inte att blötlägga kornet heller, det ska stöpas för att ha tillräcklig effekt. Dvs man ska hälla kokande vatten över det…

VeNyRa
0

jag har slängt skiten nu, vi får köpa nytt!

AnnaLundin
0

Men varför slänga när det räcker att hälla kokande vatten över det? Ställ en vattenkokare i stallet!

Ahnna
0

#8 Har du kvitto så har du öppet köp i minst 8 dagar enligt lag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#10 - njäe, öppet köp är inte lagstadgat såvitt jag vet. Det är frivilligt från handlarens sida. (ångervecka gäller bara vid hemförsäljning)

Sen krävs ju oöppnad förpackning vid öppet köp.

Ahnna
0

#11 Jag är ingen expert, men jag har jobbati butik och där hade inte butiken något val, öppet köp gällde. Men det finns i vilket fall som helst väldigt få butiker som INTE har öppet köp mot uppvisande av kvitto.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

jen
0

en öppnad säck är nog svårt att få byta.

Men du kan ju stöpa det! häll hett vatten på det och låt det stå en stund.

det är ju bättre. än att kasta det

bell
0

Hur länge ska det stå efter det kokande vattnet?  Har hört talas om stöpning innan men det varså länge sedan :)

AnnaLundin
0

#15 - tills det svalnat till ätlig temperatur

bell
0

*16 Oskyldig Rätt så logiskt Glad Tack