Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2530 ggr
mariamia
0

Hjälptyglar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi haft vår underbara Nadja i en månad unefär och hon är en alldeles förträffligt trevlig dam. Väldigt okomplicerad och snäll. Det enda som vi tycker är lite obekvämt är att hon gärna springer iväg med oss i traven. Jag vet att vi gärna faller framåt och att det är det hon uppfattar som varsågod och öka… men nu har vi fått tips om att använda martingal eller "gummisnodd" (som jag tror är samma som halsförlängare). Vad rekommderar ni, eller har ni andra tips?

Vi rider för instruktör 1 g/v för att få hjälp med ridningen vill jag tillägga.

Mvh Mia

Mandysan
0

Martingal och gummisnodd är två helt olika saker, de verkar på olika sätt och är mot olika saker.

Jag föreslår att så fort hon ökar bromsa henne med sätet och in på en liten volt tills hon saktat ner. Det gäller att vara konsekvent ;)

halludu
0

Jag har halsförlängare på ayla, då hon går som en kamel annars xD.
Martingal använder man när hästen "slår" upp huvudet. Det använder jag med ibland.
Men halsförlängaren gör att hästen går i form och jobbar.
Välj själv vad som passar,
Men jag rekomenderar inget av dom. Helst ska man ju rida utan om man kan, så gör ett försök till att rida utan, Om det är ryttaren som sitter tok så ska man ju inte sätta på hjälptyglar utan då är det ryttaren som ska förbättra sin sits så inte den får fel inverkan!
Lycka till!=)

AliceL
0

nej nej, halsförlängare gör verkligen inte att hästn går i form och jobbar -.- bara att den ev sänker huvud och hals. :p otroligt stor skillnad. :p

mariamia
0

#1 Jag vet ;-)

Egentligen är det min man som har mest probelm då han gör något med sitt säte när han rider som gör att hon springer iväg för honom. Detta upplever han både lite skrämmande och obehagligt pga att han är alldeles grön inom ridningen. Jag gör halvhalter och rider "charlie chaplin" för att verkligen slappna av i ljumskarna för att inte driva med sätet. Men hur bromsar jag med sätet?? Genom att sitta tungt i sadeln, eller hur gör man? Var mååånga år sedan jag red så jag får friska upp minnet lite.

Mvh Mia

AliceL
0

#4 svårt å beskriva hur man rider med sätet.. man ökar ju trycket/tyngden både när man vill öka, minska eller samla. men hur, det vet bara ryggmärgen, typ. xP

Mandysan
0

#4 Som #5 Säger svårt att förklara men tänk dig tung i sadeln och tänk ngt bakåt…

jen
0

#2  med halsförlängaren får du endast huvudet i "rätt läge" Men det betyder inte att hästen går i rätt form.

rätt form kommer bakifrån, om HELA hästen är i korrekt form och jobbar med hela kroppen, ja då rider man i form.

När vi köpte Kalle så hade dom förra ägarna ridit honom med snodd hela tiden för att han skulle gå korrekt, men han hade inga muskler på hela kroppen. Utan huvudet var i rätt läge med "tvång" kan man säga..

det kallar inte jag att hästen har gått i rätt form

jen
0

att rida med sätet. då följer man hästens rörelser med kroppen, och använder sin rumpa som styre och broms…

(svårt att förklara med text)

mariamia
0

Jaa jag försöker sitta här och tänka och testa med rumpan, men det är skillnad på kontorstol och hästrygg =)

Jag trodde snodden också hjälpte hästen att skjuta upp ryggen för att bygga muskler där, en sorts hjälp alltså.

jen
0

men tänk att du sitter på kontorsstolen och ska ta dig framåt i den. då använder du benen och rumpan

Fluum
0

jag tycker inte ni behöver andvända martingal, den är till för om hästen kastar upp huvudet. Men om hon lätt springer i väg itraven träna då på att sitta tungt och djupt i sadeln och att kramma på tygeln. vara avslappnad i kroppen och inte bara tvär ta i tyglarna för att hon ska sakta in utan ta det lung och försiktikt så kommer hon snart att ta det lungnare i traven :) Jag vet inte så mycket om gummisnodd så jag kan inget säga om det. men jag tror inte hellar att det är det hon behöver.

Anna
0

Om en häst redan arbetar bra med hela bakpartiet och trampar under sig och skjuter ifrån med bakbenen men inte sänker sig i nacken, tycker ni det är OK att rida med halsförlängare ibland då? Mest för att bygga muskler i halsen så att den inte behövs mer sedan.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mandysan
0

#12 Logiskt sätt så om den arbetar med ryggen ordentligt bör huvudet komma ner ;)

Men om man vet vad man gör tycker jag att en löst satt inspänningstygel (ej gummisnodd) är okej.

jen
0

#12   se #7

Velepa
0

Tycker man ska undvika hjälptyglar så mycket man kan, när jag hör de ordet så blir jag tilla till mods lixom. Man kan klara sej utan de. Så ja håller med #1.

jen
0

#15 ja, samma här…

Momla
0

Prova att göra halt varje gång hon drar iväg, för att sedan sätta igång med lugn trav igen

Fluum
0

#0 - Träna på att göra förhållningar(och eftergifter). Ni kan även göra så att ni travar några meter, skrittar några meter, travra några meter, skritta några meter osv. Sedan kan du ju även lägga in lite galopp om det går bra i skritten och traven. Pröva att göra det under varge ridpass.

När hon sedan börjat lungna ner sej, tycker jag INTE att ni ska sluta med övningen mellan trav och skritt, det kan vara avslappnande för henne och även påminna henne om att ta det lite lungt. Jag antar att hon bara vill "springa" i traven för att hon tycker det är kul, men pröva tempoväxlingar. Skritt, trav galopp, öka och ta tillbaka :)

Lycka till :D

tessa
0

#18: Det är ett väldigt bra tips, funkar på min - ibland något - springiga tös.. =)

elin
0

sakta i backarna nu, du (trådeskaparen)… sätt en vän på dina axlar. Be din vän luta sig framåt, vad händer? Du tappar balansen och måste springa fortare och fortare om du inte ska ramla. Hur tror du din häst uppfattar dig när du lutar dig framåt? Den springer på frambenen och försöker göra det bästa av situationen och då ska du ev; spänna på hjälptyglar =/ Sits samt balans är så pass viktigt!

Snälla, inga "hjälp"tyglar. Jag personligen är allergisk mot dom.

/Elin

KallaMigMimmi
0

Tycker som er andra att man inte ska använda hjälptyglar i onödan. Men om man har stora problem med att hästen drar upp huvudet så att man kanske nästan slår i huvet då tycker jag att martingal är ett bra hjälpmedel. Gummiband kan också vara bra för hästar som inte vill sänka sig, om man vet vad man gör! men tycker att man absolut inte ska rida med hjälptyglar varge gång (om det nu behövs)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Velepa
0

Martingal ska man absolut inte rida med varje gång man rider.

Marija
0

#22 Varför inte? :) 

Skulle gärna vilja veta varför, har nämligen en kompis som nästan alltid rider på martingal.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Marster
0

Som många har sagt gör inte halsförlängaren så att hästen jobbar i form. Det måste komma bakifrån :) jag tycker du ska träna på att hitta din egen balans, för du måste ju vara balanserad för att hästen ska kunna vara det. :)

VeNyRa
0

20# dedär var faktiskt en skitbra jämförelse! jag ska tänka på de varje gång jag rider, har en tendens att luta mej frammåt.

Fluum
0

#19- joo min lilla pålle kan också få för sej att bli lite springig i benen ;)

Bobby
0

En martingal påverkar överhuvudtaget inte hästen såvidare att den inte slår upp huvudet. Förutsatt att den är spänd som den ska.

KallaMigMimmi
0

#23 Det jag menar med att inte använda hjälptyglar (dm martingal) varge gång är inte att det skadar hästen, om man inte spänt fel. Men jag tycker att igentligen inte att det är spec snällt mot hästen att "tvinga den med snören hit och dit. hjälptyglarna ska vara en hjälp för att  bli av med problemet  dvs jobba bort det , inte lösa problemet. enligt mig.  För vi vill  väl trots allt ha så fria hästar som möjligt =)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Irren76
0

Men en martingal tvingar inte hästen till nåt. den ser bara till att hästen inte kan slå upp huvudet för högt, och det är knappast skönt för ryttare eller häst.

Fluum
0

Om jag ska vara ärlig så HATAR jag alla hjälptyglar å martingal osv. Jag tycker det är mycket "häftigare" om man rider utan allt det och bara med sadel å träns. Då ger det intrycket att hästen och ryttare kan "komunisera" utan alla hjälpmedel.

Men visst, vid vissa fal så är faktiskt martingal eller likanade nästan ett måste, vilket är ganska tragiskt för så tycker jag inte det ska behöva vara. Jag säger inte detta för att kränka eller "trycka ned nån" som använder det, jag själv måste ibland ha martingal vid hoppning(har slutat med det nu). Skulle det gå skulle jag bara rida i sadel å träns! :) hällst utan nosgrimma med, men vissa hästar behöver ju det förstås, men, men….

LinaN
0

Elin sa något väldigt bra där!

Sätt en kompis på dina axlar och be denne luta sig framåt, vad händer? jo din kompis balanscentra flyttas framåt och du tvingas framåt för att inte själv tappa balansen. 

men om din kompis lutar sig mera bakåt, då rundar du av dig i ryggen och bär upp din kompis bättre.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

elin
0

Tack så mkt allihopa :) Bra att ni förstod hur jag menade för det är verkligen tänkvärt!

/Elin

LinaN
0

#32 läser ju sally swifts böcker o där finns det som ett exempel ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Fluum
0

# 32 - jo, det stämmer ju faktiskt, :)

Wiemona
0

Tycker som flera andra i den här tråden: Börja inte med sånt "skit"…Och framförallt inte om nån i familjen är riktiga nybörjare! Tvinga din man att rida mer på banan först och hitta sin balans så att han inte ramlar framåt. Hjälptyglar ska(om de överhuvudtaget ska användas…) enbart användas av riktigt duktiga ryttare under väldigt korta perioder under utbildningen.

elin
0

#35 enligt min åsikt så är man tillräckligt duktig tar man inte till några hjälptyglar även under korta perioder i utbildningen.

Hjälptyglar är i mina ögon ren okunskap. En genväg som längre fram ger baklag…

/Elin

Casper
0

Ett tips när hästen "drar iväg" är att lägga en volt när man känner att hastigheten ökar. Tänk på att inte få volten för snäv bara.
Håller med övriga här om genvägar via olika hjälpmedel. Sk hjälptyglar i fel händer kan vara rena tortyrredskapen!

Fluum
0

# 36 - Jo det är bara onödigt, man kommer inte frammåt i ridningen , utan man tar bara den enklaste utvägen , att gena :/ Varför?? Hästen mår inte bra av att ha flera kilo onödiga remmar osv. på sej …Tänk själv, om du vorit häst skulle du då vilja ha martingal, graman, starkt bett i munnen, och sporrar som bara matas på in i sidan?? För mycket som vi människor använder när vi rider har vi bara för att det är "snyggt" , ett norm helt enkelt :S

Jag rider sällan med sporrar, men jag nekar inte att jag ibland änvänder dom(det är ingdet fel på sporrar). Dom har ju ett syfte, och ibland kan det behövas men jag tycker då inte att det är nått man ska hålla på med hela tiden:/ Om hästen är seg beropr det oftast på att det är uttråkad, och om det är pigg att det tycker det är kul(om hästen bara tycker det är kul så ska man träna på tempoväxlingar osv. Men ändo göra ridpassen till något  som hästen ska se fram i mot, då blir det både roligare för häst och ryttare )eller att den får i sej för mycket energi i maten. Jag ger min häst en havrefir musli då han lätt kan bli pigg och skippar därför havren som annars finns i nästan allt som vi ger hästen…

Sara92
0

Prata med din tränare och fråga vad han/hon tycker passar bäst på din häst. Varken en gummisnodd eller en martingal gör ju att hästen saktar ner farten. Om hon står upp huvudet när hon springer iväg så att det känns som om du inte har någon kontroll över henne längre, då skullejag rekommendera en martingal eftersom det gör att hon inte kan slå upp huvudet lika högt.