Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1520 ggr
kamjo
0

EMIR 471

Snälla, hjälp mig, jag behöver ha MASSA info om Emir 471, kan inte hitta nåt direkt vettigt.

Han är född -68 exporterad till tyskland och gått svår dressyr, men jag hade velat veta mer, hur hans avkommorblev, exteriört och temperamentsmässigt, när han dog.

SNÄLLA HJÄLP!!!

kamjo
0

Tack!

Har kollat på den sidan, tyvärr står det inte när han dog, vilket jag e väldigt nyfiken på… =)

Är spekulant på en häst som är efter honom, men hon är inte visad eller något, och jag vet inte OM hon är efter honom ens…. för hon är född -92 och det är därför jag e nyfiken på om hon är efter honom :S

Maja
0

Ska kika vidare!! =)

kamjo
0

Thanks ;-)

fridak
0

är det denna pållen?

fridak
0

så här står det på infon där

_Color: ch
Height: 1.63M

471 (F.2) Born in Sweden. Exported 1974 to WestGermany. Dressagehorse competed S-level in Germany. Elite-premium for offsprings in Sweden. Emir blev Elit-premierad, betäckte 228 ston o lämnade bl a Emirage, int DSv, exp USA (OS-brons-lag-88) o Eminent 585, int HSv, Repio CRB 9025, int DSv, exp USA (OS-brons lag-88, 6:a World Cupfinalen-89), Singmir 557, DSv, exp Tyskland, Emilasko 584, Jaguar 548._

kamjo
0

jupp det e han, men all den infon har jag me hittat =)

men tack ändå =)

Serious
0

Jag försökte slå lite på honom, är rätt dåligt med information och jag kan inte alls se när han dog.

Men han var verksam i avel i sverige emellan 72-74 enligt vad jag kan hitta och flyttades sedan till tyskland, låter lite underligt att importera sperma på den tiden, men jag har ingen koll på när tekniken för det utvecklades.

Kollar du på blup.se så har han inga avkommor registrerade som är födda 1992 iallafall.

kamjo
0

#8 nä jag hittar inga senare avkommor efter honom heller, har lusläst blup å kan inte finna nån vettig info, å som du sa så va det ju inte överdrivet vanligt att man importerade spema 91… om det ens va tillåtet då… funderar jag på nu…. men jag ska kolla på hennes papper lite nogrannare på söndag tänkte jag… har ju inte ens sett dem *skratt* så det ska bli intressant =)

gejsa
0

Emir har en son som heter Eminent 585 som är min Gobbans pappa. http://www.allbreedpedigree.com/gobi4

kamjo
0

#10 Eminent va fin =) Emir fick 7 godkända söner i sverige, och ändå inte så värst många avkommor, så det måste ju dock ha varit en ganska bra hingst, har för mig att jag läste att han betäckte 228 ston, och få 7 godkända av 228 betäckningar, det e bra! Nu vet vi ju inte hur många av dessa som fölade men jag tvivlar på att det var alla iaf!

gejsa
0

Fick Eminent betäcka 228 ston?

Ja, han fick ju också Soya som varit mitt sto med. Soya är mamma till min Sorro.

kamjo
0

#12 nej Emir, vad jag kan läsa ut av infon man hittar på nätet… läs inlägg #6

gejsa
0

Ok då missuppfattade jag dig. Undrar hur många Eminent betäckte då. Jag har ju haft 2 avkommer iaf. :) Har sett att många hästar stammar från Eminent när man kollar på lite äldre hästar runt 15 år och så.

kamjo
0

#14 totalt finns det 448 st registrerade avkommor efter eminent =) enligt BLUP… kan ju självklart finnas fler…

gejsa
0

Ok var hittar du sånt?

kamjo
0
Lyrik
0

Min kompis har ett hblsto, Kita, född -80 som är efter Jaguar. Kita heter dock inte Kita, utan Philippa Chiquita.

Jaguar är son till Emir 471, vad jag förstod?

kamjo
0

NU  har jag fått lite klarhet i detta mysterium, hon hade sagt fel til mig, Emir är FARFAR till hästen, och hon har eminent som pappa =)

Gejsa: Hur är Eminents avkommor? =)

gejsa
0

Haha samma som våra hästar då. Ja, jag har hört att dom är mycket speciella, Kan vara svåra att få ordning på men när dom väl är det så blir dom finfina. Temprament och vilja har dom. Ja, sedan minns jag inte mer. Kolla om hästen har två virvlar i pannan. Det har både Gobban och Soya nämligen och det gör dom extra intressanta. :)

fridak
0

jag hittade lite om emir ändå:)

gå in på http://www.svenskthalvblod.se/Svhlb/Sidor/visaHingst.aspx?id=7&tabell=HingstarMedNr så finns härstammningen iaf, sen finns tre avkommor på sidan också…

kamjo
0

#20 Ojojoj, nu har jag kollat på hästen…. 165 cm i mankhöjd, jättetrevlig att hantera… MEN de måste plegga henne när hon ska lastas…. Förvånad Ägarna hade hittat "ärr" efter piskrapp på ryggen på henne, totalt livrädd för karlar… Vad hon har varit med om det vet jag inte… men jag tvivlar på att jag har ritkgit tid att ta på mig en sån häst, OM hon ens kommer att gå att lära att gå på transporten utan att flippa ur…. och veterinären som seminerar är karl…. hade ju tänkt ha henne som avelshäst, men nja…. tveksamt nu faktiskt!

#21 Tack =)

kamjo
0

#8 hehe slog du på honom och såg inte när han dog… flåt.. men när jag läste det nu så lät det så roligt Oskyldig