Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 5337 ggr
bubbelbubbel
0

skäck eller inte skäck

avel är ju inte min starka sida direkt…

så. vad är det som avgör om en skäck blir en skäck ?
kan man hingsten garantera att det blir en skäck ?

Vi har diskuterat hurvida chansen finns att Jango får skäckföl, eftersom hon själv är helfärgad. dock hävdar jag att hon borde ha anlag för skäck eftersom hennes mamma var det.
men hur hennes pappa såg ut är det ingen som vet :P

kan ni reda ut det åt mig ? :D

Snuttan2
0

Om hingsten är homozygot, alltså bär dubbelt på anlaget, kommer avkomman få anlaget, så Ja; man kan garantera det.

Jag tror att skäck är ett dominant anlag, vilket betyder att  om hon bär på det skulle det synnas… Men är inte helt säker…

bubbelbubbel
0

men vad är det som avgär om hon bär på det då ?
eftersom hennes mamma var en fläck, borde det inte finnas i henne då ?

Snuttan2
0

Jag tror att skäck inte går att bära på utan att det syns, så jag tror ju att hon inte bär på det alls.

Fast om hennes mamma bär på det, men kanske inte hennes pappa blir det kanske 25% att hennes far inte hadet det… Iallafall om jag kommer ihåg det rätt :P

Ingen Lorita här..?

kemikal
0

Skäck syns om det finns. Det finns en variant, sabino, som oftast bara ser ut som stora vita tecken, den räknas inte som skäck av alla.

En enfärgad häst har alltså inget skäckanlag. En skäck kan ha ett eller två, har den två kommer den att lämna det ena anlaget till avkomman, har den bara ett kan man inte garantera att det lämnas vidare till avkomman. Så två skäckar med varsitt anlag kan få ett enfärgat föl, ett skäckföl med ett anlag eller ett skäckföl med dubbla anlag.

bubbelbubbel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser hon ut, ni kanske kan avgöra vad hon är :P

Snuttan2
0

Hon ser inte ut att ha så mkt vita tecken, mesta är ju höga strumpan till hasen, jag skulle gissa på att hon inte är sabino-skäck ifrån den bilden…

bubbelbubbel
0

eeh….OK ! :D
nej hon har inte så mycket vita tecken, nån fläck på magen har hon, men den syns ju inte på bilden.
men tre vita ben.

Snuttan2
0

Har hon en fläck på magen är hon rättså säkerligen Sabino-skäck dätemot.

bubbelbubbel
0

jasså jaha, oook. jag förstår knappt nått ändå.
så om hon är sabino, så kan hon få skäckföl ?

Snuttan2
0

Det finns olika typer utav skäck, sabinno, tobiano, overo och tovero (har jag missat någon?),

sabino är alltså skäck, bara det att det "uttrycker sig" /fläckarnas placering är mer stora bläsar, strumpor och fläckar under magen. Sedan kan man ju ha riktigt mkt vitt som även kommer upp ifrån undersidan…

Om hennes föl ärver sabino-anlaget (alltså hennes skäck) beror på om hon bär det homozygot (alltså dubbelt), då får hennes föl det säkerligen, bär hon det enkelt och hingsten inte har det är det 25% chans och bär hingsten det enkelt också blir det 50% chans tror jag…

Alltså hon ÄR skäck (vet inte om du förståt det ;P), bara det att det finns olika anlag för hur fläckarna sitter och hennes skäckanlag (sabino) är sån som inte syns så mkt för det mesta, utan är just stora bläsar, höga strumpor och lite bukfläckar oftast…

bubbelbubbel
0

men en fläckig hingst borde alltså bära det dubbla anlaget (?) och ge större chans till ett fläckigt föl ?
ååh, ursäkta mina dumma frågor :P

Snuttan2
0

Vanligtvis bär de Inte dubbelt, utan bara ett skäckanlag. Är därför hingstar som bär dubbelt anonserer det så mkt ;)

Eftersom det är olika /kan vara olika skäckanlag som hon har och hingsten har så behöver det inte betyda så väldigt mkt större chans för just hennes sort skäck, men chansen för någon sorts skäck ökar ju om hingsten också är skäck utav något slag.

Jag svarar gärna :D Men är inte helt 100 på allt, vore fortfarande bra om någon som är mkt påläst på just färger dök upp å rättade till eventuella fel Oskyldig

Alex
0

Nu blev jag lite nyfiken också, om du har koll på sånt här Snuttan.. ;) Sylgja har ju tre strumpor, och det är ju inget vanligt på islänningar, utan kommer ju ofta från skäckanlag i alla fall.. Men sen så har hon en stickelhårig fläck nere på halsen vid bogen, om man säger så.. Alltså ingen tydlig fläck, utan det är vita stickelhår på en fläck liksom. Skulle det också kunna vara sabinoskäck, eller får de bara fläckar under magen? Eller måste kanske nån förälder ha just sabinoskäckanlaget för att avkomman ska få det? För hennes mamma är skäck och har fått flera skäckavkommor.. Fast de är "riktiga" skäckar, om man säger så. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Du har ingen bild på fläcken?

Jag har inte så väldigt bra koll, jag kan inte ens alla grunder utan typ bara vissa delar här å där Oskyldig

Fläcken behöver inte vara helt under magen, men sabino skäckar kommer liksom ut ifrån bläsar och strumpor…

Nån förälder behöver ha just Det skäck-anlaget, annars kan de ju inte ge det anlaget…. Så har/är inte någon utav föräldrarna sabino-skäck så är nog inte Sylgja det heller. Men det kan ju vara svårt att avgöra med bläsar å strumpor om de är det eller inte…

Vad för typ utav skäck är mamman? Du har ingen bild? Hon kan ju vara sabinoskäck med väldigt mkt vitt även upp över kroppen…

kemikal
0

Det är som Snuttan säger några olika skäckvarianter också, det glömde jag ta med…

Sabinofläckar behöver inte vara just på magen, men det är vanligast.

bubbelbubbel: Sabino brukar inte bli så tydligt om det är ett enkelt anlag (men det finns naturligtvis variationer), dvs om bara stoet ger ett sabinoanlag bli fölet ändå kanske ett med bara vita ben och bläs. Och som snuttan säger, är det två olika sorters skäckar blir inte chansen för skäck dubbelt så stor, utan då är det fortfarande ex. 25% chans, men det finns även en chans att fölet får två olika sorters skäckanlag. Är hennes mamma en "vanlig" (tydlig) skäck? Vet ni vad hingsten är för en? 

Alex: Någon av föräldrarna måste ha sabinoanlaget om hon ska kunna ha det. Jag är inte helt hundra på hur alla de olika varianterna av skäck tar sig uttryck, men jag tror det finns fler varianter än sabino som skulle kunna ge sig till känna som enbart strumpor (men att det är relativt ovanligt för dem). Stickelhåren kan vara ett skilt anlag och inte alls ha med skäckfärgen att göra.

Alex
0

Har ingen bild på mamman, har inte sett henne heller. Men om inte en häst kan bära på två olika skäckgener så har hon nog inte det, för hennes halvsyskon med samma mamma är nog inte sabinoskäckar.. Tror jag inte i alla fall? :P Bild på en finns här, bifogar en bild på en annan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bebbe
0

Min Pontiac är homozygot, han har allti get skäckföl oavsett vilken färg stoet har haft.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Mixie
0

Hästar kan bära på dolda skäckanlag, iaf russen :)

//Mickan

Snuttan2
0

Mixie, antinge så kan man det eller inte, det gäller över alla raser.

Men jag tror inte man kan det..

Marsvin kan inte det så hästar borde inte heller kunna det…

Mixie
0

Hästar kan iaf det!! Finns en massa information om det på www.StuteriGuldhagen.se hemsida om ni går in på "Blandat" och sedan russens färger. Längst ned på den sidan står det en del om skäckar.
Citerar
"Hos russen finns det spännande bukskäcksanlaget som kan dyka upp när som helst trots att föräldrarna är enfärgade"
Källa: www.stuteriguldhagen.se

//Mickan

Mixie
0

Och vad har hästar med marsvin att göra =S

//Mickan

Peppe
0

#20 det är ju sabinoskäck…står om tidigare i tråden.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

#20 det är ju sabinoskäck…står om tidigare i tråden.

Peppe
0

nejmen oj en dubbel :P

Snuttan2
0

Ser att det på Stuteri Guldhagens hemsida står att Sabino-skäck-anlaget kan bäras gömt.

Men läser du denna mera trovärdiga sida så stämmer det inte. Varför den är mer trovärdig? För att de är ett lab där man kan skicka in hår ifrån sin häst för att se vad för anlag den bär ;)

Mer bra läsning även om jag nu bara läst stycken utav denna.. Kunde inte hitta något om att det var ett anlag som skulle kunna bäras dolt.

Mer bra, dock blir jag förvirrad om den recenssiva vs dominanta biten, mitt huvud är lite för trött för att hänga med i svägnarna, men jag förstod det som att sabino trots det vita ressenciva som skäck-anlag ändå blir dominant..?

Fortfarande ingen Lorita eller någon som vågar säga mer säkert? Oskyldig På hästen låter det som att det inte kan ligga dolt, kan du säga det säkert?

bubbelbubbel
0

kemikal, ja hennes mamma var tydlig skäck, såg ut som en..kossa :)
hennes pappa har vi ingen aning om, eftersom jango låg i magen när hennes mor kom hit från irland.
förmodligen är hon gjord på vägen hit, då dom kom i samlad trupp om 30 hästar.

Lorita
0

#5 det där är ingen skäck och inte har hon något anlag för det heller, hon kommer ju från Irland, två skäckar kan ge en färgat men två enfärgade kan inte ge skäck (undantag för sabinoskäck, vilket jag betvivlar att hennes mamma är).

Vad man då säker vet är att mamma häst hon har bara ett anlag för skäck.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ove-D
0

Olika raser har olika slags skäckanlag. Recessivt kan ligga dolt!! Dvs KAN ges utan att föräldrarna är skäckar. Därför får tex Paint reggas som just paint för att de EVENTUELLT kan ge skäck även om de själv är enfärgade! Detta skäckmönster är oftast utspritt "nerifrån" dvs under magen och huvudet är mer eller mindre HELT vitt. Eftersom ögonen ibland har vitt (lykta) så är det ganska vanligt med blåa ögon.

Färgerna kan finnas hos gotlandsruss, pinto och paint.

Jag läste i en bok… blev lite förvirrad… läste att welshponny kunde vara Sabino… Men jag har för mig att welshar inte FÅR vara skäckar!!  Har jag fel?? Jag har för mig att även om en Welsh har 4 vita strumpor som sträcker sig högt (upp över has/framknä) och har någon liten fläck under magen så ska den inte reggas som skäck just för att det inte finns i rasen… Exempel: http://www.burhult.com/aloma.htm http://www.burhult.com/melina.htm http://www.burhult.com/sandy.htm  http://www.burhult.com/dulcie.htm  http://www.burhult.com/candy.htm

fridak
0

men pållen jag har på foder säger många är sabinoskäck. han har en bläs som går ner på underläppen, tre vita ben varav det ena går upp rätt långt och oregelbundet, och en stor vit fläck på magen. hans mamma tror jag var vanligt brun och pappa stickelhårig fux. då kan väl eg. inte pålle vara skäck eftersom sabinogenen är dominant enligt snuttans länk, eftersomn den är dominant borde ju mor el far haft det också men de visade inga tecken på det…en extremt suddig bild på pålle….

bubbelbubbel
0

har inga bra bilder på hennes mor, men här är en iaf.

Mixie
0

Jag sa inte vilken sorts skäck det var bara att anlaget KAN bäras dolt!!

//Mickan

kemikal
0

Alex: Din häst är nog bara en skäck med ovanlig utbredning av färgen. En häst kan också bära på två olika slags skäckanlag, men det är mindre troligt.

bubbelbubbel: Jag skulle säga att din häst är sabino. Då blir fölet vanlig skäck bara om det kunnat få ett sådant anlag från pappan. Det kan bli sabino, dvs mycket vitt, vita ben och bläs, och kanske bukfläckar (utbredningen kan vara väldigt olika).

Förvirringen med sabino är nog att det inom vissa raser räknas som skäck, och andra inte. Speciellt som det kan ge väldigt mycket vitt, eller förhållandevis lite vitt (som vanliga bläsar och strumpor). Bland halvbloden är det ingen som kommenterar höga strumpor eller rentav bukfläckar, men bland shetlandsponnyer blir det genast en skäck i pappren.

fridak: Hade föräldrarna inga tecken alls?

mixie: Färggenerna är jämförbara mellan en del djurarter, precis som man kan använda tester på råttor och använda resultaten i forskning på människor. Nu känner inte jag till marsvin, så jag vet inte hur relevanta jämförelser man kan göra där.

fridak
0

kemikal: mamman har vita hår i panna, nosstrimma, vit fläck över och underläpp. båda bak- vita halvstrumpor.
pappan har bläs och köttfärgad fläck på underläpp, hf vit halvstrumpa, hb vit kota, vf vit halvstrumpa, vb vit halvstrumpa(alla hans ben hade fucfläckar i också)

[slo]
0

#33 Vita ben med fläckar i har jag för mig är ett skäckanlag som inte slagit igenom helt, men är inte säker ;)

AnnaLundin
0

#32 Sabino FINNS INTE hos shetland, utan där är det faktiskt så att en shettis som har vita ben ÄR en skäck, även om det är svårt att acceptera. Jag har själv ifrågasatt detta, men fått det bevisat för mig flera gånger, då dessa "skäckar som har samlat sina vita fält på benen" har lämnat skäckfärgade avkommor. Jag har själv fött upp en sådan…

Det finns några olika varianter av skäckfärg, där bukskäck och ryggskäck är de vanligaste. Ryggskäck (som på utrikiska kallas tobiano)är den skäckvariant som shetlandsponnyer har och detta är ett dominant anlag, dvs om hästen HAR anlaget så syns det på den = den är fläckig. Hos ryggskäcken utgår alla de vita fälten från hästens rygg. En häst som inte själv är skäck kan inte nedärva något sånt här skäckanlag, oavsett hur många föräldrar och förfäder som är skäckar.
Sen finns det bukskäck som är den skäckvariant som russen har, där utgår de vita fläckarna från magen. Och bukskäck är ett recessivt anlag, vilket alltså innebär att det kan ligga dolt och inte synas alls. OM man parar två helfärgade individer som bär på detta anlag så är det 25% chans att avkomman föds som bukskäck. På denna bilden (Russhingsten Stig-Helmer) syns det tydligt att de vita fälten utgår från magen och att nästan hela huvudet är vitt = typiskt för denna färg.

kemikal
0

#33 Då kan det vara minimal sabino. Det vanliga är flera strumpor och bläs, men det kan vara mer eller mindre.

#35 Okej, då har jag blandat ihop de anlagen. Jag hade för mig att man helt enkelt bara såg olika på sabino, att det inte räknas som skäck hos vissa raser, och att det alltså är samma anlag hos ex. halvblod och shetlandsponnyer (och alltså inte den "vanliga" skäckvarianten). Men är det olika anlag så är det. 

Det borde inte ändra något gällande vad bubbelbubbels och Alex hästar är för något.

Alex
0

Nu puttar jag upp den här gamla tråden igen, bara för att jag har tagit en (dålig) bild på en av Sylgjas vita "stickelhårsfläckar". Det är den som synd tydligast i alla fall, men bilden är urkass tyvärr, tagen med mobil i dåligt ljus. :P Det ljusa där är i alla fall vita hår. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#37 - Nu ljuger du.. Det är Klorin!

Alex
0

#38 Äsch, du kom på mig ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport