Måste få drömma lite...
Bara för att en kompis var dum för några dagar sen och kom med ett erbjudande om en enkel och billig lösning om jag skulle vilja ta föl efter Sylgja nån gång… :P Då blev ju inte hingstfunderingarna mindre direkt, så nu drömmer jag för fullt kan jag lova. ^^
Har några favoriter:
Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholti
Och eh.. ett gäng till ^^
Nån mer som har hingstdrömmar, eller kanske till och med planer? Eller bara drömmar OM ni hade haft ett sto…? ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Draumur var ju hur snygg som helst! :D
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

skäcken dog jag av. de andra var ju bara "jaha?"
Draumur är faktiskt den jag är mest inne på… Grymt snygg, med väldigt intressant stam… Lite nytt blod i Sverige :) Dessutom är han nyimporterad och inte "överanvänd" :P
Atgeir säger väl inte så mycket just där, men i den här tråden finns en hel drös med bilder… På alla sidor ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

OJ va mager nr 3 var!! Gillade nr 4
Jag ska bara fixa mina poäng i sommar, sen blir det åka av ;)
http://www.svenskatinker.se/bilder/hingst_limeric_boy.jpg är jag lite sugen på, men tänkte kuska land och rike runt och spana på andra denna sommarn :)

Nr 4 tyckte jag var fin. 1:an såg man inte riktigt, vore kul att se en hel bild på honom från sidan.
Men ska de verkligen vara så spinkiga som nr 3?

Åh nu såg jag bilderna på nummer 1, vad fin han är!!!

#5 Funkar inte för mig..

http://www.svenskatinker.se/avel_hingstar.html
Spammar lite..ursäkta. Där fanns den där Limeric boy, vilken otroligt fin hingst! Men får man avla på okänd stam och få den reggad ändå?
#5 Kan inte se bilden :P
#6 I länken i inlägg #3 finns en hel drös med bilder på honom :)
Angående Þáttur så har han fått sin fars byggnad ;) Sen är de flesta bilder tagna under sommaren, och då har han väl bantat lite när han sprungit med stona kan jag tänka mig. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Misstänkte det… Prova http://www.shire.nu/images/Limerick-Boy-4.jpg
#7 Mm visst är han… Så grymt snygg, och färgen gör det inte sämre :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11 Hihi rastaflätor ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#9 det har väl ngt med att göra att de bygger upp rasen nu.
Det var ingen dålig man han hade… Sånt är ju mest jobbigt, är bara i vägen när man rider ju :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

fast slo, jag tycker du ska ta john boy, så hälsar du på mig samtidigt!
#13 Har du inte sett Shannon med flätor? :)
#14 Stämmer bra det, dom första leden i stamboken blev registrerade strax innan jul, om jag inte minns fel. Så än så länge går det att typa in en häst med okänd härstamning.
#17 Jo, men det där var väl inte shannon i alla fall? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag blev helt såld på islandshingst nummer 1!
Har också hingstplaner, framförallt med min egen hingst. Vill så gärna ha ett stoföl efter honom och mitt ena sto!
Sen har jag hingstplaner för min systers halvblod, fast hon verkar inte vara inne på samma spår.. Vi får väl se..
#19 Mm synd det där att man inte kan välja kön på fölet ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
oooh, skäcken alex !! :D
och slo, jag trodde vi var överens om shakespear ? :O
#21 Hihi japp, han är läcker… Ska se honom live på bedömningarna i vår är det tänkt, och sen eventuellt åka och hälsa på honom på hemmaplan också… Så får vi väl se :P I sommar blir det inget i alla fall, men lite framförhållning får man ju ha ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Skäcken var ju urfin. Han var inte så dyr heller, läste inte allt om honom, men är han relativt ny.
Vilka läckerbitar :P
Här är fölplaner i full gång. Och just nu lutar det åt Poetic Justice (connemra;)).
#23 Japp, importerades från Island i november 2006. Så har vart i Sverige drygt ett år bara.
#24 Bild på honom? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Helt klart skäcken den var bara: WAO LIKSOM!!!! ;-D
#25 Jag ska försöka leta upp en ;)
Minotaurus vore ju inte heller fel…
Alex, vi får åka och titta på Draumur när du kommer hit!! :)
*host*Dugur*host*

jag gillar nr 1 med motiveringen att han har mycket utstrålning och en fin färg. jag gillar inte skäckar, annars hade väl nr 2 varit fin…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag tycker att Draumur är ursnygg!!!
Han står hos en av mina kompisar för betäckning i år =) Ålands fd bästa islandsryttare som flyttat till sverige och är med i GRIMS-islandshästar nu.

Vilken riktig snygging Draumur är ;O Förrästen så betyder Atgeir; "Hillebard" "Draumur; "dröm" þáttur betyder; "en bit snöre", Hrafnfaxi betyder; "Svart man", Spuni betyder; "Snurra runt"
#30 Japp, det får vi göra ;)
#31 Jo, precis så jag känner också.. Och han har utvecklats nåt grymt sen bedömningen också. Och jag är ju helsåld på musblackar dessutom… ^^ Fast är större chans på brunblackt föl i så fall, men det är inte en helt fel färg det heller.
Har också lite svårt för skäckar, om de inte är snyggt tecknade (jag är kräsen ;)) men Draumur tycker jag har en grymt snygg teckning (i alla fall på den sidan som syns på bilderna.. ^^ Men så vet man ju aldrig hur fölet kommer se ut om det blir skäck :P Men Draumur är ju så snygg för övrigt och har ju som sagt väldigt intressant stam…
#32 & #33 Jo.. Han är ju det… Lätt beslutsångest :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#34 ja han var en helt okej skäck, hade ju väldigt lite vitt
men blir fölet skäck så får det väl troligen inte en helt olik teckning väl?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det beror väl på… Kan ju få. Men jag tycker jag har sett mycket föl som ärver liknande teckning som föräldern… Fast så har jag ju sett undantag också. :P Men ska jag ha en skäck vill jag ha en Draumur-skäck, fyra vita strumpor och nån mindre fläck framme vid bogen/manken. Som Sylgjas syster Gefja, det var det enda vita hon hade (förutom en prick på vardera sida halsen) ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Alex - om Draumurs föl blir kossa-skäck så doppar vi det i Klorin så får du en skimmel.. ;)
Jag vill inte ha en skimmel, de håller sig aldrig rena :P Då målar jag hellre med brun målarfärg ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men den går bort i regnet.. Klorin får det bli, jag kan köpa fölis.. ;)

#39 Vattenfast textilfärg borde inte gå bort :P

#40 men det blir lite jobb vid fällningstider ändå;)

#41 Varför skulle det bli det..? Bara man tar ett kort på pollen så man vet vart fläckarna sitter är det ju bara att måla på dem igen :P Eller ge den en ny look.. :)

#42 fast under fällningen så blir det lite pillande och duttande med färg eftersom inte alla håren lossnar samtidigt
Där ser ni - Klorin är lösningen på alla problem!! :D

#43 Det är klart.. :P Ifall man inte installerar någon modern grej som sprutar färg på hästen varje gång den går in i boxen.. Hihi.
Hahaha vilka idéer ^^
Eller så säljer jag den och köper ett föl med snygg teckning istället ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#46 kanske kan råka byta föl när stona och andra ägaren tittar bort? förutsätter bara att det finns ett annat sto med föl som har snygg teckning…
Ooh, Draumur är superfin :D Väntar med spänning för att se hur Tindras föl blir, hon är betäckt med Mimir från Kullersbro, som är rätt ny inom aveln :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Haha ja det är sant ;) Kan nog bli lite svårt dock, finns väl risk att stona byter tillbaka sen :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

nädå! kallade ni itne dem för får eller ullsockor eller ngt? för får ska väl inte vara spec. smarta?;P
#48 Snygg kille :) Hinni som kommer rida både Mimir och Draumur på bedömningarna i år då ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#50 Haha raggsockor var det ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

haha, icke-islandsryttare som jag är.. Hur kan dom SE nåt under all lugg?! Som tex skäcken..! Haha, måste ju dessutom bli jättevarmt? :P och, hur uttalar man alla dessa namn?
Fina dom var :)
#53 - Mwahaha.. Du skulle ha sett mig i söndags.. ;) Satte upp gammelstoets lugg med en röd hårsnudd.. ^^
#53 De har ju ögonen på sidan ;)
Atgeir uttalas väl som det stavas, Draumur som 'Dröjmur', Þáttur som 'Thaotur' (Th som i engelskans 'the'), Hrafnfaxi uttalas väl ungefär 'Rabbnfaxi' fast med lite "dolda" b:n eller vad man ska säga.. :P och Spuni som det stavas ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jösses… Hur har du lärt dig det? Kan alla islandsryttare islädska? haha, man kanske inte får rida islandshästar annars =D

#57 kan man inte språket blir man avbockad;) alex kan bara hästnamnen därför bockar sylgja;)
#57 Läs #58 ;) Haha nej men jag har väl lärt mig en del bokstävers uttal nån gång för längesen, och så var jag på Island och jobbade i somras och då fick jag lära mig lite mer "komplicerade" uttal också, som inte alltid syns. ^^ Fast jag kan långt ifrån allt kan jag lova dig, isländska är ett komplicerat språk. :P Ta Fífill som exempel (maskros) Det uttalas 'Fivill' Varför första f:et uttalas som f och andra som v, ja det har jag ingen aning om :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#59 Därför att apostrofen över första i'et spökar för dej ;)
Kallblod som kallblod, jag sprang på en hyffsat härlig herre nyss… Armano Van Gelinden.
http://i22.photobucket.com/albums/b301/Frassegarden/20080220_8190.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b301/Frassegarden/20080220_8209.jpg
Nackdelen är att han nog bara finns i Swe denna säsongen… Alltså måste jag få en 40a på premieringen i sommar annars är jag hyffsat rökt :(
#60, det är bara till att kämpa, för jösses vilken snygging !! :D
#60 Näpp, för den apostrofen har med i:ets uttal att göra. Ett í är ett långt i. ;) i ett kort.
Gefja uttalas 'Gavja', kan du förklara det? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#62 Men det kanske är en regel att F efter í uttalas v :P Det är du som har varit där och jobbat, inte jag :P
#63 Nä, hela grejen är ju att det inte finns nån regel om det ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport