Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 940 ggr
[Flippans]
0

Inget sele

jag har inget sele till min sköthäst (en shettis) kan jag sätta på sadeln och sen  sätta ihop två tyglar med varandra(två på varje sida) och sen trä igenom tyglarna genom stigbygeln?                       Hoppas att ni föstår Glad

//Hannah

[Jennniie]
0

Ska du tömköra hästen eller?

thilda-
0

Varför inte fixa en sele?

[Flippans]
0

1 ja det ska jag:)

2 eftersom det inte är min häst och jag kanske ska köpa en egen häst i sommar så är det ganska onödigt eftersom det bara är jag som tänker tömköra henne:)

[Jennniie]
0

Klart det funkar att göra på det viset, men det är ju inte det mest optimala  =P

Silenos
0

Om det bara handlar om tömkörning så finns det ju enkla tömkörningsgjordar. Börjes tex har en Longer/tömkörningsgjord för bara 169 kr.

[Flippans]
0

okej

[Flippans]
0

okej

thilda-
0

Kan du inte be ägaren köpa en då?

[Flippans]
0

8 nej hon är inte så jätte intresserad av körning så hon tycker det är onödigt :) men jag får väll se om jag kan köpa en själv eftersom ett sele inte verkar vara så dyrt

Ledin
0

en beg.sele kostar runt 600:- då är det vanlig bröstsele. Men om du bara ska tömköra ponnyn så tycker inte jag du ska köpa en sele utan bara ne enkel tömkörnigsdjord. Har man inte tömmar så kan man ta longeringslina å den änden som handtaget är sätter du en hacke sen i bettet, dels är en longeringslina längre allså säkrare avstånd att gå bakom tömm är något kortare (finns vissligen sl full dom är längre :).

SHV-Pysen
0

Det funkar jätte bra att göra så! Jag gör det nu, eftersom det nya selen som vi väntar på tar sin lilla tid…