Shettis som rymmer
-Dotterns shettis är hopplös går genom allt men går bara som tur är oftast bara till tomten och pallar äpplen (börjar bli lite rädda om hans mage dock..) Nu till vintern ska han gå i lösdrifts hallen med sin två åriga kompis (146cm) och vi börjar oroa oss lite att han kanske rymmer på natten och drar då med sig den andra hästen som gärna hittar på bus (hon stannar dock inte bara på tomten..) Vi börjar misstänka att vi får bygga trästaket runt lösdriften och ha bara den lilla hagen på nattetid och öppna upp till de andra 5hektaren på morgonen..phu ännu mer att fixa och göra innan vintern..
-Någon med tips??
mvh Linda

Jag har också haft en shettis som rymde. Men vi drog en fjärde tråd. Då kom hon inte under längre. Enda tipset från mig. Det borde ju också bli billigare än att göra trästaket.

Hej
Jo men han går bara igenom oavsett el styrkan den rackarn han har väll så mkt fett,päls att han inte känner det..ler..

Jasså går han igenom iaf. Ja då finns inget annat än att sätta staket av trä.
Vet grannens shettis rakade dom där tråden kom åt. Han såg jätterolig ut men det fungerad iaf. För på vintern har dom ju så mycket päls att dom knappt känner elen.

Shetlands can be very "envis" when they decide to go to the other side where it is greener nothing will stop them… Havent owned a shetland myself though friends of mine have had them… they had a little one that thought it was nicer to sleep in the paddock with the cows ( mind you they where the neighbours cows) and not in the paddock with the horses, they had an electric fence oH No!!! that didnt help and neither did the post and rail fence they built, he just jumped that. In the end they bought him a cow for friendship… he never went to the other side after that !
Havent got any tips on how to keep your little one in ! (SORRY)

Nu har jag tänkt färdigt klart att ni ska förstärka staketet så mycket som möjligt med en extra låg tråd.
Men utanför lösdriftshagen lägger ni ett staket till med bara en el-tråd som den lille går under rymmer han så är dom andra inhägnade med en tråd och han stannar förhoppningsvis i trädgården.