Bomlös sadel billigt!
Har hittat en snygg handgjord bomlös sadel. Vad tror ni? Jag antar att padden inte är den bästa, men priset på sadeln är ju så lågt så man lugnt kan köpa en bättre padd.
Nån som har denna?
Klicka på bomlösa sadlar, denna heter SG Treeless Two Tone . Det är en naturfärgad!
Jag köpte en Pfiff bomlös från Österbo Hästgård, och den är SUPER. Till ett bra pris också.
www.osterbo-hastgard.se tror jag hemsidan heter :P
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#1. jag med. ;)

passar bomlösa sadlar alla hästar? jag menar, det står bara full på den du länkar till #1
#3. ja den passar alla hästar! men inte alla rumpor.

men om det står full kan den väl inte passa en liten a- eller b-ponny? 
#5. den är 52 cm lång, passar bra för islandshästar även. a-ponnyer är väl tveksamt, men vad brukar dom ha, ponnyputor?

sen kan väl frampommeln vara för liten?

52cm är rättså lång anläggningsyta…
Passar knappast alla isläningar eller för den delen ponnyer.

men en för lång anläggningsyta på bomlös är ju inte farligt som på en bomsadel. den bomlösa sadeln har ju ingen bom som fördelar trycket bak, den har en padd som fördelar trycket över ytan som belastas. en bomsadel däremot fördelar trycket över hela sadeln och är därför farlig om den kommer bak för långt.

#9 Det är rätt, men du kan som max räkna bort runt 5cm antagligen om sadeln placerar ryttaren som de flesta modeler gör eftersom ryttaren sedan placeras där bak utav sadeln. Att tänka på är även att sadeln i sig om den är utav inte väldigt rörligt material också kan störa känsliga hästar ifrån att röra på länden eftersom den ligger an där, om inte med större vikt.
Det du beskriver är en av orsakerna som gör att jag inte har någon förståelse för vad som är så bra med bomlösa sadlar, gör ryttaren minsta lilla fel, är i obalans osv, så gör det massor för hästen. Och vilken människa gör inte åtmindstonde lite fel?, eller för att titta på de flesta ryttare överlag aldrig kommer komma upp till den nivån.
Min nordsvenska brukshingst har den bomlösa från österbo, stl Full, och han är kort i ryggen men den sitter skitbra på honom.

#10 jag har en bomlös och jag har kass balans, visserligen rider jag inte så ofta i den. men pålle visar inga tecken på obehag när jag väl är uppe i sadeln. men sen är det rätt duktiga på att dölja besvär också. Men man får en annan kontakt med hästen, blir lite som att rida barbacka men med massor av stöd, och jag har sadel i nubuck/nubuckliknande material vilket gör att jag klistras i sadeln. Om man kan tänka sig att rida barbacka på hästen så borde man kunna tänka sig rida i bomlöst, men det är kanske bara skogisar som skippar sadeln ibland?

52 cm, hur stor häck kan man då ha? är det 17 tum?
jag tror det är 17 tum ja, jag får plats med min breda röv i den iaf ;) haha :P

haha ja det var det jag undrade över. om jag får plats med min i en bomlös..
eg skulle man försökt få tag på ngn som har en bomlös så man kunnat provrida.
Ja det vore nog det bästa, att provrida först:P
Jag fick mig en chock när jag satt upp första gången… HAHA fy SATAN vad brett det blev, man var ju bara van vid de vanliga smala bomsadlarna, haha (: men andra gången man satt upp, så vart det inte så farligt ^^
Jag vill varna för bomlösa sadlar, iaf billigare varianter.
(Siktar själv på en special designad bomlös akademisk-aktig sadel snart :P)
Jag köpte en på Hööks. Billigt och funkar väl till vanlig fritidsridning tänkte jag. Hade det inte varit för den **** sadeln hade min senaste ridtur på Crow antagligen slutat med att jag satt av lite skakad vid hagen istället för skjuts till akuten, krossad handled och operationer. :S Den gled, trots att den var spänd 3 ggr, 2 efter att jag satt upp. Och trots att det inte var något tvärt kast utan bara en vid sväng där jag hamnade ur balans. (Fast utan den hade jag kanske inte insett hur mycket jag behövde hjälp med inridningen och inte hittat min nuvarande instruktör/vän heller ;)
Jag tror visst att bomlösa sadlar är bra, ffa för att man får en helt annan känsla för hästen. Men man måste vara nogrannare med att behålla en balanserad sits. Det går inte att jämföra med barbacka, för barbacka har man inga stigbyglar som hjälper till utan sitter man åt h**e fel så dimper man av. Eller så lär man åtminstånde få obehag a det efter ett tag. I en bomlös kan man bara ta stöd av stigbygeln och fortsätta lägga all vikt åt vänster, eller vad man nu gör. :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

men har det verkligen med sadlen att göra? låterj u konstigt.
Vad låter konstigt? Att sadeln gled runt under magen på hästen trots att den var rejält spänd, skulle inte det ha med sadeln att göra? Eller hur menar du? O_o;
Sadeln i första inlägget påminner om min, och har samma prisklass.. Jag har aldrig testat den, men vill ändå varna så att man vet att det finns en risk att den inte är så bra.
Har även märkt att de här bomlösa som ''sitter så bra Till Och Med på min Smällfeta Ponny utan manke'' inte sitter bra alls på lite mer normala hästar. Varför vet jag inte.
Kommer aldrig lita på Sadeln har en förmåga att hålla sig på plats utan att glida runt, även på de rundaste hästar. igen.. >_<

men passade frampommeln då? för det är den som får jobbet att se till att sadeln sitter fast, passar itne den utan ligger ovanpå så lär sadeln glida runt precis som ett fleecetäcke med elastisk gjord kan göra.

#20 jka det var det jag tänkte på. det måste ju finnas NÅGOT som ser till att sadlen ska sitta på plats.

#12 Jag anser det sällan är schyst emot hästen att sitta barbacka på den heller.
Att skoj rida någon gång då och då med dålig balans med barbackasadlar och sadlar som inte fördelar tryck ordentligt eller barbacka där man inte ställer krav på hästen anser jag inte är något fel på, men att kräva att hästen ska jobba korrekt och utföra saker när ryttaren sitter med dålig balans och kroppskontroll och ger punkttryck på ryggen och vinglar runt anser jag inte är ok, men det är mina åsikter och det är ju upp till var och en hur man vill behandla sin häst och vad man anser är schyst emot den.
#13 52cm är hela anlöggningsytan på sadeln. Inte själva sitsens mått.
En tum är 2.474cm = 17" är 42 cm.
#21 Är hästen nog rund i ryggen och man har en passande pommel som är formad efter hästen så kommer sadeln uppenbarligen glida ändå så fort man lägger vikt så att sadeln dras snett eftersom det inte finns något att hålla kvar sadeln emot, då ryggen bara är som en rund boll.
#22 du säger:
Jag anser det sällan är schyst emot hästen att sitta barbacka på den heller. Att skoj rida någon gång då och då med dålig balans med barbackasadlar och sadlar som inte fördelar tryck ordentligt eller barbacka där man inte ställer krav på hästen anser jag inte är något fel på, men att kräva att hästen ska jobba korrekt och utföra saker när ryttaren sitter med dålig balans och kroppskontroll och ger punkttryck på ryggen och vinglar runt anser jag inte är ok, men det är mina åsikter och det är ju upp till var och en hur man vill behandla sin häst och vad man anser är schyst emot den.
Vilket jag kan förstå och relatera till fullt ut, men samma ryttare i en bomsadel, hur stor skillnad blir det egentligen? En ryttare i bomsadel med dålig balans kan snedrida och förstöra en häst likaväl som någon som rider barbacka eller emd pad/bomlöst.
däremot förkastar jag paddarna helt o hållet, deras så kallade sadelgjord och stigbygelupphägning är gjorda så att det blir et tpar ställen på ryggen som tar ALL stryk. Har klämt o kännt på en variant på börjes o även den barbackagjorden på hööks. o de är inget att hurra för….
nångång i framtiden, när min häst är inriden och jag har råd ska jag köpa en star trekk dressyr- bomlös eller akademisk sadel o rida i. Jag är änsålänge nöjd med min billiga bomlösa eftersom den fyller mina krav för tillfället på en bra sadel som ska användas vid inridning.
Om min häst skulle mot förmodan lägga sig ner o rulla med sadeln på, så blir den inte mos som en bomsadel skulle bli. och likadant, ha nbrydde sigmindre om när jag sadlade honom med bomlöst än med bomsadel. bomsadeln var han skeptisk mot, den bomlösa, brydde ah nsig itne om.

Det är pfiff's bomlösa vi köpte. däremot gillade jag itne western-fendrarna till sadeln, de var konstruerade så att hästen fick ett spänne mot magen, vilket jag itne alls gillar, jag tänker sätta dit ett par vanliga stigläder+byglar med spännet nere vid stigbygeln o ha en läderhylsa runt (akademisk stigläderfäste så att säga) så att spännet skyddas och hästen skyddas mot spännet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#23 Samma ryttare i en bomsadel får stabilitet och blir mindre vinglig utav bommen som ger en stadig grund och varje liten vinglighet utav ryttaren går inte egenom, utan sitter ryttaren nu riktigt illa som en säck potatis så kommer ryttarens hela ostabilitet gå egenom, men varje liten sak ryttaren gör för sig blir inte lika markant emot hästen som barbacka eller med de flesta bomlösa sadlar.
Förkastar du alla paddar eller är det någon speciell padd du inte gillar?
#24 Pratar vi nu bara vanliga bom sadlar VS bomlöst, eller gäller allt du skrivit westernsadel med bom VS bomlöst.
För det är ju där valet står. (Ska/när ( =P ) jag tävla(r) så ska ju en riktig westernsadel med bom användas.)
#20 koppjärnet/pommel/hårda delar passade, och Crow har en rätt normal rygg, med manke och allt. Det är helt enkelt en sadel som INTE håller vad den lovar. Kanske sitter bra på några hästar, men definitivt inte alla, vilket den marknadsförs att göra.
Den här tråden skulle väl egentligen inte handla om bom vs bomlöst. Jag ville bara lägga ett varnande ord för just de här billiga bomlösa varianterna. De dyrare är enligt min ringa erfarenhet mycket stadigare och bättre. Men det är likadant med bomsadlar; om någon frågat efter en bomsadel ör 1-2000kr hade nog många undrat om den egentligen är särskilt bra och ligger rätt. Varför ska det bli en hel diskussion om bomlös/icke bomlös för att någon tycker att man ska akta sig för lågpris och ofta låg-kvalitets grejjorna?
Varför ska det bli en hel diskussion om bomlös/icke bomlös för att någon tycker att man ska akta sig för lågpris och ofta låg-kvalitets grejjorna?
Det här är ju ett forum där vi får diskutera allt mellan himmel och jord, och jag tycker att ämnet är intressant! Jag skrev ju i starten att jag ville ha åsikter om sadeln, och det är ju en billig bomlös så jag tycker att diskussionen är inom ramen!!! =)
Hade det varit min tråd hade jag nog bett att någon gjorde en ny tråd när det började handla om barbackaridning vs bomlös vs bomsadel, oavsett hur intressant diskussionen är. Jag är bara så fruktansvärt trött på bomlös vs bomsadel diskussionen, har nog hört alla argument både för och emot på alla synvinklar minst hundra gånger nu :P
Men det är inte min tråd, så vill ni ha den diskussionen just här så gärna för mig.

jag funderade på att skaffa den billiga bomlösa, en padd följde med också men den är nog inte mycket att hurra för, men det är ett fodral iaf så kan man skaffa ilägg som verkar bra:) den är i syntet, sen får man själv avgöra om det är bar eller dåligt
#24 som jag sa, den padden som börjes har och barbackagjorden som hööks saluför är de jag förkastar. I övrigt har jag itne träffat på så många andra barbackapaddar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#28 *suck* Men läs inte då…
#29 Precis så tänkte jag göra! Jag har hört ett namn på en bomlös-padd som ska vara bra, men jag har glömt… =/ Nån som vet vad jag menar?

#31 skitoinlägg? torsion har och stallvrå har skito equalizer, olika modeller, torsion har en extra uppbyggd del vid ryggraden medan stallvrås är lika tjocka över hela padden. stallvrås ilägg är däremot billigare:)
#32 Tack!
#31 Jag sa bara vad jag gjort om det var min tråd. Har inte visat (vad jag vet?) något dåligt humör eller taskiga kommentarer om att du hellre vill ha den diskussionen här trots att den eg är utanför om just denna sadeln är bra/dålig (det är helt och hållet ditt val). Eftersom en del av diskussionen började vid mitt första inlägg kan jag ju inte bara sluta läsa, eller hur? Men jag klagade inte över något och hade inte tänkt fortsätta säga något om det heller, så du behöver ju inte *sucka* sådär. Ha en bra dag iaf.