Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1463 ggr
Zadeira
0

vilket är farligast? (sadelfråga)

Har läst lite sadelprat nu, och det slog mig att det oftast bara sägs att det inte är bra att sadla för långt fram eller bak på hästryggen. Men jag har inte sett mycket som gett mig klarhet i följande.

Vilket är värst/farligast för hästen? Om man sadlar för långt fram eller för långt bak upprepade gånger?

Vad kan det få för olika skador på hästen? Vad är mest slitsamt på hästryggen/kroppen i längden?

Alltså, vilken form av felsadling är egentligen värst?

MrsKarpf
0

Jag vet bara att om man sadlar för långt fram så kan inte hästen röra bogbladen. vilket kan leda till problem om den går så länge.

wewwa
0

Jag kan tyvärr inte heller säga vilket som är värst, jag vet samma som #1…

MiaMaria
0

När du sadalr för lång fram så hindrar du bogbladen till rörelse vilket leder till spänningar och i många fall hältor. Sadlar du för långt bak så lägger sig stor del av trycket på länden vilket oxå leder till spääningar och att hästen inte kan höja ryggen på rätt sätt. Länden är den vekaste delen i "ryggraden" och rakt under länden sitter njurarna så även dom kan ta skada. Så jag skulle säga att det är lika illa att sadla långt fram som bak.

Serious
0

Jag vet inte vad som är mest direkt skadligt, eller inverkar mest skadligt, men jag anser att det faktiskt heller inte spelar någon större roll. Båda saker är fel och man bör aldrig ens fundera på att välja emellan någon utav dem, utan man ska varken sadla för långt fram eller bak, utan lägga sadeln korrekt, liksom att man ska ha en sadel som passar.

Ledin
0

bra fråga, eftersom båda ger hästen problem så svarar jag man bör lära sig sadla helt rätt är man osäker fråga en som vet.

Spiritinthesky
0

håller med #3 till 100% :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Zadeira
0

Jo, jag misstänkte ju att det kunde vara ungefär lika illa eftersom det är som ni nämner med att det orsakar olika spänningar i hästen osv, men tänkte att det ena kanske leder till "värre" problem och större långsiktiga skador.

Nåja, jag lever i tron och hoppet om att jag sadlar på rätt ställe, och ingen har hittils sagt något så jag antar att jag iallafall inte gör något större fel ;)

Serious
0

#7 Tror inget sagt att det är lika illa och ger lika mycket skador. Det vet vi nämligen inte, kan bero mycket på individerna och omständigheterna. Utan båda ska bara inte hända.

Menar inte att vara sur eller gnäll-tant, men att ingen säger något betyder inte att inget är fel. Ofta så sköter många människor sina egna saker, vill inte lägga sig i andras, de kanske inte tittar så noga på andras hästar, de kanske inte vill säga något för att verka elaka osv. Hur som helst kan man inte lita på teorin att ingen säger något skulle vara bra…

Vill du börja veta hur andra (som det inte alltid är säkert faktiskt vet vad som är rätt och inte bör man tänka på ;)) tycker att du sadlar din häst så bör du nog börja fråga och be dem att titta till lite.

Bobby
0

Vad jag har lärt mig är det nästintill omöjligt att sadla för långt bak.

Serious
0

#9 Varför skulle det vara mkt svårt att göra?

Jag tycker man ser det en del om än itne alls lika ofta som för långt fram som man ser i stort sett på var femte häst på mindre tävlingsplatser.

Annars är för långa sadlar, så som på islandshästar och ponnyer problemet som gör att sadeln i sig befinner sig längre bak än den bör. Har alltså inte alltid med sadlingen att göra, utan sadeln är för lång för hästens rygg.

Bobby
0

Enligt kiropraktorn vi anlitar är det näst intill omöjligt… Vi som är hyfsat vana kan i allafall lätt se om en sadel sitter för långt bak. I annat fall så känns det ju när du lägger på sadeln. Den går liksom inte av sig självt att lägga för långt bak.

hjullan1
0

Jag säger som Bobby, det är svårt att få den för långt bak och att sadeln ska ligga kvar/bra där. De flesta sadlar ligger redan över njurarna där de ligger. Att sadla för långt bak, med mina mått mätt är dåligt eftersom en glapp sadel som inte alls passar och glider runt är lika illa som en sadel som ligger för långt fram, fast den ligger still. Som ni redan nämnt så ger den enormt mkt spänningar i manken och bogmuskulaturen och inte minst för mkt belastning på frambenen då ännu mer tyngd hamnar där. Båda sätten ger en massa följdproblem o spänningar i nacke och det blir en ond cirkel till att hela hästen till slut är skadad. Skillnaden är bara i vilken följd och ordning man får spänningarna.

Serious
0

#11 Vet man hur man ska sadla så sadlar man självfallet inte fel. Frågan är om de som INTE vet hur man sadlar lätt lägger sadeln fel.

Problemet är ju att det inte går att gå efter någon "känsla" som man förr i tiden lärde ridskolebarn, dvs att man ska dra sadeln så långt bak tills det tar "stopp".

Zadeira
0

#8, jag sa inte heller att det betyder att allt är bra när ingen säger något. Jag menade bara på att om man ser något som är HELT ute och cyklar så säger man till. Så fungerar det iallafall i vårt stall. Särskilt om stallchefen är där (för han har minsann bestämda åsikter om allt man gör.)

MrsKarpf
0

Jag ser ofta när jag är ute och tävlar att folk sadlar för långt fram. oftast så stannar och river de hästar som har sadeln för långt fram. dom blir ju så låsta. måste göra ont med. Sällan ser jag någon som sadlat för långt bak. i många fall tror jag inte det handlar om hur man sadlar utan att sadeln inte passar och antingen glider bak eller fram.

Magica
0

Att sadla och se om en sadel passar är svårt. Och som många säger tidigare i tråden är att både att sadla för långt fram eller för långt bak är skadligt. Jag har lärt mig att leta fram bogbladets bakersta spets och sedan lägga sadeln två fingars bredd (ca 3 cm) bakom. Om sadeln passar hästen men under tiden du rider glider fram (väldigt vanligt) skaffa en svanskappa!

Om hästen går länge med sadeln för långt fram som trycker på bog bladet. Så kommer steget försämras på hästen, den kan inte ta ut sitt steg ordentligt. den spänner sig pga smärtan och det slutar med att hästen blir halt. Vanligt är kotleds inflamationer.
Om du sadlar för långt bak, finns det ju inget som bär upp sadeln. Sadeln får inte ligga bakom bakersta revbenet. Länden är som tidigare sagt svag och belastning där påverkar bla bakknän och njurar.

Var rädd om era hästar och studera och fråga gärna någon ni har förtroende för. Jag törs inte längre säga till om jag ser någon tex sadla fel. Det finns för många aggressiva experter. Endast två personer har varit intresserad av meningen: ursäkta men skulle jag få kunna komma med ett tips!