Vaccinera utan pass?
Tänkte ta och vaccinera Delay, tror inte hon har blivit vaccinerad tidigare. Problemet är ju att hon inte har något pass, har pratat med ägaren och hon har sagt att hon ska ta ut mätman osv men det verkar aldrig hända nått. Går det att vaccinera utan pass? Vet ju att hon måste ha pass men jag kan ju inte göra så mycket mer än att tjata på ägaren :/

Vet kan stämpla i ett vanligt vaccinationkort, sånt som andvändes innan passens tid.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
du kan vac innan få det i vac kort sen kan de föra över det till passet när det kommer :) så fick vi göra med fölen då det tog en jädrans tid innan passen kom till dem de var över året då :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

var står det att vacc MÅSTE stå i passet? ingenstans! :)
bragos stämplar är i ett vacc kort. merrys är i passet. när brago ska ha ny spruta så kommer allt att samlas i passet istället.
det e bara vaccinera :) och sätt fart på ägaren för pass är ju ändå ett måste och så dyrt är det ju inte.

men det är omständigt. jag kan tänka mig att det är därför många struntar i det.
sen är det ju låång väntetid på ASRP.

det är väääldigt lång väntetid hos ASRP.. Kiaras pass fick vi vänta på i 1 1/2 år!

samma här. men jag tror iofs de har jobbat in en hel del.

Men det tog väl tid med passet pga att någon blev uppsagd eller sa upp sig. Nu är dom väl snart ikapp igen?

Det ska inte vara några problem, eftersom du gör en grundvaccination, så börjar du ju från början i vaccinationskortet. Jag vet inte hur det är med era pass, men ASVH-passen har mycket färre sidor för vaccinationer än vad registreringsbevisen hade, så om man nu tänker ha en gammal häst så är man illa tvungen att även ha ett vaccinationskort. Även om man nu har bottoxvaccin så tar det ju också "nödvändig" plats.
Stoppa bara in intyget sen i passet sen när det kommer.
Har du frågat om hon är vaccinerad tidigare? Låter konstigt att man inte gör det…
Okej, då lär det ju inte vara några problem. Vad brukar en grund gå på (stelkramp+influensa)? Runt 500 har jag för mig men jag har dåligt minne xD
#9 Nej jag har inte frågat, kanske att hon grundades för ett par år sedan men jag tror inte att hon har vaccinerats regelbundet i alla fall. Ska höra med ägaren idag.

#10 För det är ju trots allt ganska dyrt att grundvaccinera.. Du måste ju spruta igen om 6-8 veckor… Kanske ni kan dela på kostnaden, det borde väl ligga i ägarens intresse också? :S

#11 det är ju inte säkert. långt ifrån alla vacc.

Va? Annars kan det väl knappast vara giltigt? Vad är det för vaccinationer som detta inte gäller? Hästinfluensa måste i vilket fall som helst kunna styrkas med en ordentlig grundvaccination och sedan noggrann uppföljning, annars får man aldrig lasta ut en häst på tävling. Stelkramp tycker jag min kuse får hela tiden, hon kommer inte behöva stelkramp igen innan hon dör. ;)
Botulismen är ännu jobbigare, där är tre grundvaccinationer på den. ;)

jag menade att det inte är säkert hästens ägare bryr sig om vaccinationen.
Vad kostar det att grundvaccinera då?

#15 Men det sa vi ju precis. ;) Vad varje veterinär tar det vet jag inte, men du måste ju vaccinera två gånger, en gång och därefter 6-8 veckor senare, och sen följer du upp det som vanligt med ett års mellanrum.
Jag betalar ca 700 kr per vaccination, men jag envisas om att ha en speciell veterinär, och då jag använder dem till allt så har man tillgång till deras jourverksamhet också. Dessutom så har de allt, röntgen och allt med sig när de kommer, så de kan göra stort sett allt utan att man behöver åka till klinik.
En vaccination brukar väl kosta 300-400 kr plus moms, men sen har man ju framkörningsavgift och om det är distriktsveterinären brukar de lägga till både inställelseavgift samt klinikavgift. Så 600 kr får du nog räkna med. Försök hitta någon som du kan vaccinera samtidigt med, då kan ni ju dela på alla avgifter.