Hjälp!
Som travmänniska har jag inte så bra koll på det här med hoppning!
Jag har ett gotlandsruss (travare) som är 8 år och han är hysteriskt rädd för bommar! även om dom bara ligger på marken… har provat att gå fram och tillbaka över dom och när han äntligen går över utan att bry sig så typ kliver han på bommen så det rullar iväg och han blir jätterädd!
Skulle gärna se att han blev hoppad lite men det är ju som lite svårt när jag inte får honom att gå över en bom nästan:P
skulle vara jättekul ifall man fick lite tips av dom som kan lite mer om sådana problem :D
Tack på förhand // Anna
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

jag hade bara fortsatt öva på bommar på marken faktiskt, han kan ju inte trampa på dem alltid?

#1 Mjoo det är precis som att när han väl är avslappnad så orkar han typ inte lyfta på benen längre… :S han är en liten drulpelle ;)
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

kan du inte sätta upp dem så det blir lite högre så han måste lyfta på tassarna?

jo har försökt… men Det är precis som att han orkar inte bry sig… förren benet har tage i bommen och då blir han helt hysterisk… Det känns ju som lite konstigt.. för då kan han ju inte vara så rädd för bommen egentligen?… för då skulle han ju ha lyft på benen :S..

kan inte låta bli att le, för det låter som min häst här hemma. hon låtsas att hon är livrädd för presenningen. men presenningen som ligger på höet, den kan hon flytta.
har du provat att ställa honom på en eu-pall?
Jag har en ridtravare som tränat för instruktör och hoppat ett par klubbisar, 50-80 cm. Vi tävlade i september, 70+80 cm CR utan bekymmer och hade sedan ett uppehåll fram till en hoppkurs i januari.. Då betedde sig pållan som om hon aldrig sett hinder förut och var tom svår att få över bommar. Blev chockad!
Sedan dess har vi försökt att regelbundet träna med bommar, gå över dom, mellan dom - om och om igen.. utan att tröttna förstås. Det har faktiskt gett resultat, men vi måste göra det regelbundet.. Nu tränar vi på cavalettis, med upphöjda bommar, så att tösa får lyfta på fötterna. Hon kan också bli lite skärrad om hon slår i dom, men jag gör ingen stor sak av det utan repeterar tills hon är lugn både före, under och efter serierna… Detta tränar jag både från marken och uppsutten. Berömmer henne väl när hon är duktig och gör ingen grej av det när om hon reagerar utan försöker vara följsam och ibland bromsa henne lite lätt. Har märkt att hon oftast snubblar över bommarna, om hon kommer inpå för snabbt… sedan är det viktigt att vara följsam så att man inte stör hästen och skapar obehag, som den relaterar till bommarna.
Ta gärna hjälp av tränare, om du har möjlighet. Löshoppning kan också vara en god träning, då hästen får tänka och reagera på egen hand, utan störning från ryttaren. Ha inte bråttom.. Man kan ju börja med bommar och låga krysshinder, även där.
NH-övningar kan också vara till god hjälp, för att stärka förtroende och ledarskap mellan häst och ryttare.
Lycka till!

ok! Tack för alla förslag! Kom gärna med fler ifall ni kommer på några!
Jag ska försöka prata med någon från ridskolan som är duktig på sånt dära som kanske kan hjälpa mig..
eu pall?

jag har inga bilder på datorn. men jag tänkte att det kan vara känslan av att slå i ngt som han reagerar över.
testa att skaffa en eu-pall och öva på att stå på den!

jaha en sån pall… jo det har jag provat och det var inget problem… :S jag funderar på att lägga ut några bommar i hagen… kan det vara en bra ide?

putt ;)

bommar är nog inte helt fel. fast han kanske blir så våglig att han börjra bita i dem

#0 Hehe jadu det har man ju fått känna på ;)