Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3787 ggr
Tom
1

Konstigaste namnet? II

Jag skrev ett inlägg på Shettlandsponny iFokus där jag frågade om det konstigaste namnet de hade på sina shettisar. Jag fick så många roliga svar att jag lägger ut frågan här oxå.

Det verkar som om hästar kan heta precis vad som helst. Vad har ni döpt era hästar till? Vad är det mest underliga namn ni har?

Tom

värd för hemmet ifokus

elin
0

jag vet en shetlandsponny som döptes till Prickig korv haha ;)
stackars liten

/Elin

lisette
0

inte shettis.

men travare som heter: ingenting! ;)

Maja
0

"Prickig korv".. Hehe.. :P

Kiara
0

Jag har ägt en häst som hette May Day och i samma stall var det en häst som kallades SOS

Hannapanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min skola hade en travare som hette Strecket! Från början trodde jag att hon bara kallades för de men om man söker på ATG så ser man att hon rent av heter det.. och orsaken kan vara "strecket" i hennes panna :D

Hon kunde ha blivit min.. men skolan valde att svika mig och de grövsta och avlivade henne… 

*Vila i frid älskade!*

Faxlin
0

usch, vad dåligt att avliva henne om du ville ha henne ju.

Ja, visst finns det konstiga namn på hästar. Prickig korv är nog det grövsta jag hört dock. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Wanilj
0

# 5 vilken fin flicka…

Hannapanna
0

#7  Mmmm.. hon var den vackraste.. *love*

#6 jo.. de va väldigt dåligt..
Det som är bra iallafall är att vi hann rädda hennes kompis, som nu ägs av min bästa kompis och är en strålande ridhäst! :)

larry
0

vet en häst som hette Mango , själv har jag tidigare haft 2 st halvblod som hetat Pavola och Rivone dom namnen kan man klara sig utan.

__iE
0

Hästen jag rider heter Ballerina ..
tkr inte dt är så lusitgt, men jag är 'van' vid dt namnet, tkr dt är gulligt :P

CBA
0

Jag vet en shettis som hette Tummen…Glad

Det var en liten elak jäkel !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

PimTheGreat
0

har haft ett halvblod som heter Rudolf….inte finaste namnet kanske..hihi

bubbelbubbel
0

hade en shettis som hette Malthe.hm. vi kallade honom för lilleman. passade honom bäst, men när han såldes blev han omdöpt till malthe igen, plus att dom klippte av honom manen…*morr*

däremot vet jag en annan stor häst, halvblod nånting, som heter malthe, och det passar honom kalas…

gejsa
0

Vet en shettis här i stan för ca 9 år sedan som hettet Lille-man. Undrar om det var din bubbelbubbel?

Kommer så väl ihåg det för jag hade haft en hund som vi kallade för Lille-man som just hade dött då.

Tom
0

Prickig korv =) Vilken humor!

Ingenting var verkligen taskigt ;-)

Tom

Faxlin
0

Min första sköthäst hette Hamnvega och var en travare. Inte det vanligaste namnet kanske.

Audiatur et altera pars

Ninja
0

Hehe, för något år sen så träffade jag på en ponny som hette Fisen. Trodde han kallades för det, men det var visst hans riktiga namn :P

lisette
0

# 10 o jag red en shettis som hette brago :D

emsems
0

tävlade en häst förr som hette hamilon, kallades Damp pga hans personlighet! haha

Marre79
0

Detta är dock ingen häst utan en hund han heter Herkules men kallas för Herpes…

bubbelbubbel
0

gejsa, tyvärr var det nog inte det, för han köptes som föl, och sen såldes han till ett ställe utanför värnamo..
så han är väl runt 7 kanske…
men lilleman är ett gulligt namn. :)

Wanilj
0

Det fanns en häst i gbg som hette Ivar…bläää!

__iE
0

#18 haha, okej ;D

#13&14 vet en stooor häst som heter Lille-man ^^:D

Linda
0

Min kompis hästar "heter" Dumle och Plutten till vardags, ha ha men är inga shettisar utan fina tävlingshästar med bra halvblodsstam.

bubbelbubbel
0

#23. hah, passande. :)

Linda
0

Inga av mina hästar har heller typiska hästnamn de heter Astra, Soya, Sungria, Loke, Sota (Zobella),Vicky, inackorderingarna:Maraboy, Samaranch och så vår delägar häst:Diong Price..Inga jätte kuliga namn kanske..

LinneaG
0

Kapzel då, från polen och betyder kapsyl

Marre79
0

min förra medryttar häst heter Broadcast News…den jag red för många år sen hette Melker…

__iE
0

#25 haha, visst är dt ?! :D

bubbelbubbel
0

Lucky Luke, Trisse, Chivas Regal aka Pelle, Perle, Dioné, Fox, Tingeling, Dixie, Chaméa, Dorisse är några namn på hästar runtomkring mig..

lisette
0

# 19 det kallar vi min ena hund ibland

-Anso-
0

har hört om en häst som hette skinnbiten..
syrrans häst heter neidin aihe (=översatt från finska blir det damens ämne) kallar henne för neiti(=fröken) Räcka ut tungan

Marre79
0

En komps förra häst hette Mr Bean, Hade även Lelle..

nalleballe86
0

Min häst på 175 kallas Nalle?! lite småtöntigt på en stor häst. Han heter Mount dalgan och det är ju inte mycke bättre det.

PimTheGreat
0

något som jag tycker är lite komiskt är Shirleys hästar hon hade innan. Ena har hon kvar den andra såld. Det jag menar är att de hade tvärom namn….Den store på ca 170 kallades Lillen, medan Den andra hon hade ca 158-160 cm kallades Toppen…. skulle ju kanske vara tvärtom…. det var roligt då hon hade de samtidigt i samma stall…

E_hjo
0

Min häst heter Maggies Nice fast hon kallas Maggan… inte så vackert! en annan häst i stallet kallas Märta! haha

lisette
0

pappas häst heter irish whiskey =)

shirley
0

en arab som heter narcotika (kommer ej ihåg hur det stavas) min lillasyster kallade henne för åke…..

Stenis
0

Min första ponny hette Vinga, det lät för trist tyckte jag så jag lade till Värsting.

När jag sedan sålde henne så tävlades hon några gånger under just namnet Vinga Värsting.

Det passade så bra på henne, hon var värst på allt, äta, rymma ur hagen, hoppa, galoppera snabbast och hon travde till och med förbi en kallblodstravare en gång när vi var ute och körde folk i släde, fysiskt kunde hon inte trava fortare, men hon gav sig alltid den på att hon skulle vara snabbast, så lade hon bak öronen och segade sig förbi. Kunde hon inte springa förbi så prejade hon gärna ned sin mottävlare i diket Skrattande

Sedan har jag haft en häst som hette Diddi, otroligt kreativt namn..

[Theriss]
0

Gunnar, Hans Tuss, Topless, Bullen… som jag kommer på nu. Sen vet jag massor med hästar som ha "människonamn", inte så konstigt kanske egentligen men det låter rätt mysko ändå på nåt sätt =P Som Gunnar… andra är Jenny, Sofia, Patricia, Zara, Julia och Filippa.

Kiara
0

När jag var barn så fanns det en häst som hette Silver, inget konstigt med det mer än att han var mörkbrun. Jag frågade ägaren varför hästen hette Silver och fick till svar att uppfödaren hette Silver i efternamn och han döpte alla sina uppfödningar till Silver

När det gäller vissa raser som varmblod och New Forest så får inte två hästar ha samma namn min Athena hon heter Athena VII och varmblodet får inte ens ha ett numer efter utan deras namn måste vara unikt, så man skicka in och ansöker om att få döpa hästen till ett vist namn.

gejsa
0

Ok! Här är mina hästars namn. Gobie undrar om dom tänker på gobieöknen? Torps Gejsa. Feill är misslyckande. Han skulle inte ha blivit till eg. Sorro, jag tänkte lite på western när jag döpte honom eftersom han är skäck.

Sedan har jag ju ägt RoxeLina som är Gejsas föl. Där satte jag ihop två namn eftersom jag tyckte lina var bra men ville ha ett R efter pappan.

Broängens Emil vårt russ som vi ägde förut. Amega också ett russ.

CarCar
0

#41 Tänkte på det där med travhästar, Palema stallet äger även Benders fabrikerna som gör marksten och takpannor och de döper alla sina hästar efter anställda. Men det verkar vara lite tunt med namn nu för häromdan såg jag en som heter Cementa Palema, hoppas inte att det var en anställd Räcka ut tungan

Kiara
0

Dom anställda måste kanske byta namnHemlis

[slo]
0

En kompis till mig har haft en travare som hette Wanna Win… Men han var för dålig på banan så det blev ridhäst av honom :P

lisette
0

hjälper inte att vilja vinna, man ska kunna det oxå.

gejsa
0

Försöka går ju……

Linda
0

Call oBoy heter ju syrrans travare

[slo]
0

#48, var en skitfin hingst (kommer inte ihåg ras) när jag var ponnyryttare ute och tävlade, Sörby's Oboy hette han.

Linda
0

Call oboy, tävlas i travet (V-65) i bland utalar speakern CÅL oboy..

Tom
0

Det är väl klart att speakern uttalar det så. Hur skulle han annars uttala det?

Tom

Linda
0

Kall (som är Kall oboy)

Linda
0

-Det borde jag ju vetat juGenerad

(New Forrest fantast..)

[slo]
0

#53 se där ja :) Men han är riktigt fin! Och jag hade en svag aning i bakhuvudet om att han var godkänd för avel… ;)

Linda
0

En annan fin New-Forrest hingst (med konstigt namn) är ju Jolly Roger min kusin Linn Abrahamssons frd ponny (på hennes ponny tid.)

Tom
0

#52, Klart att jag förstod det. Men jag tyckte bara det var så ogenomtänkt att döpa en häst till Kall och stava det med "C" när i stort sett alla svenskar vet vad call betyder på engelska och därför så klart uttalar det som det ska, dvs KÅL…

Om de nu inte vill ha uttalsfel så borde de kanske tänka på att döpa hästen och stava det som det låter men det kanske är för genomtänkt?  ;-)

Tom

Ottino
0

Min systers f.d isis hette Prins Snorre thithtihihhii

Rissla
0

En godkänd russhingst som heter Namnlöse(?!) Uppfödaren ville att han skulle heta namnlös, men det gick inte russavelsföreningen med på. Skrattande

Faxlin
0

#58: Med min låga humor tyckte jag det namnet var super skojigt. hihihi

Audiatur et altera pars

BlomQvist
0

Jag vet en häst som heter Bacon, den heter verkligen det… kallas inte för det utan den HETER  Bacon. Stackras krake… Skrikandes

Tom
0

#61, Snacka om förutbestämt öde…

Tom

Mandysan
0

Min häst heter Whispering Fox och en annan häst heter Krater.

MalinE
0

Här i Sundsvall trakten finns/fanns det två hästar som hette Tamme Tusan och Tamme Fan… *ler*

Min fd. dressyrtränares häst var över 170 och hette Lilleman

Faxlin
0

#62: Fast bacon brukar väl inte göras av hästar? Görs inte det av grisar?? Hmm, är jag vilse nu?

Audiatur et altera pars

CejCej
0

Bertha har vi en i stallet som heter, och innan var det en som hette Rosa också, inte så jättevackra namn kanske:P

MiaMaria
0

Ett varmblodssto som jag hade tidigare hette Snabba Wera och det namnet passade henne verkligen, hon va rysligt snabb, inte på travbanan men på ängar osv, slog allt och alla!

Så det det roliga namnet, när Wera föddes ville dom döpa henne till Miss Spearm (Fröken Spermie på svenska, ver inte hur det stavas) men ATG godkände det som tur va inte. Dom ville döpa henne till det pga hennes tecken i pannan. Har tyvärr ingen bild på henne här på datorn, annars hade ni fått sett själva Glad

MiaMaria
0

Skannade in en bild på henne, wow jag lyckades Skrattande

Dock lite ful bild men de va den enda jag hade rakt framifrån…

Tom
0

#62, Ännu värre, utsedd både till gris och bacon… ;-)

#68, Man behöver ingen vidare snuskig fantasi för att se vad tecknet ser ut som… =)

Tom

stinta
0

jag har haft en häst som hette Dunder Klumpen..

snacka inte om mig utan med mig...

Midas
0

Inget djur, men min kompis Aida kallar sej för Aids. x)

bebbe
0

Jag har haft lite knäppa namn på en del av mina föl nämner här några stycken. Fixette, Godiva, Haiwata, Iberix, Jacksson, Jaxa, Knasen, Klöver knekt, Loranga, Lambada,Gandolf, Jambalaya, Killroy, Kurt, Kanasta, Hagel, Storm, Napasche, mf,mf

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

# 70 det där namnet tycker jag är underbart!

MiaMaria
0

# 70 samt # 73 Finns inget bättre namn, filmen Dunder Klumpen är ju underbar =) Inspelad några mil härifrån =)

ronja
0

syrrans häst, en fransk import heter Cacolet.. har hört att det betyder ungefär "skit och le" eller nåt sånt.. eftersom ingen av oss kan franska så vet vi inte om det stämmer.. kan ju hoppas att det inte gör det! hehe..Glad

Kiara
0

Jambalaya, den hästen kommer jag ihåg han bytte ras när han blev såld.Fräckt namnSkrattande

Tom
0

Bytte ras? Det låter lite suspekt…

Tom

Kiara
0

#77 inte så konstigt när hästar vandra mellan olika hästhandlare och pappren inte är i ordning. Viste du föresten att 4% av alla barn säger pappa till fel manFundersam

...P...
0

en av våra hästar heter Rakel! så fult! men vissa kallar henne Mirakel (inte jag, för hon är en skitdum häst så hon kan gott ha ett fult namn)

Min bästa kompis när ja var liten hade en shettis som hette Pucko!

Linda
0

#79 Rakel är ju jätte fint namn ju:)

Anki113
0

#78 Hade ingen aning om att det såg ut så för barnen. Kan inte vara kul att inte veta vem som är PAPPA.

Tom
0

#78, Nej jag visste inte att det var just 4% men jag har felaktigt blivit kallad för pappa av andra barn än mitt eget så jag visste att det förekom.

Men å andra sidan, man som man. Det är väl inte så himla noga vem som råkar vara just det barnets pappa  ;-)

Tom

sweet_candy_
0

Min ponny heter Mercedes..Hon har ett lite udda namn kanske;)

Tom
0

#83, Jag trodde att hon skulle ha ett märke i pannan som såg ut som en treuddig stjärna i en cirkel =)

Tom

Kiara
0

#84 Namnet syftar nog mer på köregenskaperna Flört

Tinka
0

En av mina hästar hette Noir (svart på franska) han var jätte mörk ganska så fantasilöst tyckte jag då. Fast det "värsta" var när vi hade ett jätte schabrak till halvblod på prov, den stackarn hette Hubbe passade inte alls! (han var efter Hubertus).

nalleballe86
0

Pappan till min ena häst hette Ginger Dick!! (?) Passande namn på en hingst.

Luthien89
0

Min ponny heter Japp. Lite udda kanske :P

jossan72
0

Min svärmor har ett varmblod som hette QP (hamburgare på Mc)

Numera är hon omdöpt till Nellie

nallebjörn
0

finns en russhingst i avel som heter namnlöse……

nallebjörn
0

Red en arab som hette Ingamärta Karlsson! det ni!

Gladunge
0

Helfräna namn!!Cool

Har ngra att bidra med: Pripps Beer (Gotlandsruss), Pontiac (Arabiskt fullblod), Hanno (Haflinger), Fuxi ( Ingen aning om ras, men han är fux), min katt heter Minus och min andra katt heter Zlatan men kallas Sär, Terror eller Bebis (endast när han är på ett "bra" humör och beter sig normalt Räcka ut tungan) nää.. kommer inte på ngra.. JO Gutten till en nordsvensk valack? har inge fler just nu..

lisette
0

# 91 det var ju verkligen klockrent!

nallebjörn
0

#93 inte jag som döpt henne men visst passade det just henne.. eller så blev man van helt enkelt.

Sandra
0

Det finns några klockrena namn som nämnts här. Kul att folk har fantasi!

Jag höll på att garva läppen av mig när jag fick veta att två STORA Bullmastiffs hade namnen Märta och Fred. Såna hundar ska ju ha "coola" namn som typ Rex eller Killer eller nåt sånt.

sweet_candy_
0

Pontiac? wow! tufft! det har jag velat döpa en häst till ända sen jag ver liten^^

hjullan
0

en häst jag hade förut heter PRINS SNORRE.

mina marsvin heter Moroten Morre Moris Morre Macgyver.

Kung Korven Macgyver.

Jocke Crackhora Minimacgyver a.k.a Peo.

Macdonalds Minimorötter.

Morres syster heter Solveig Stolle Boris Borre Fostret Forre Hampus Filip Rasmus Macgyver.

hjullan
0

jullans syster heter Karamell

en ridskolehäst här i stan hette Salami (kallades för sally o hon va prickig)

Mammas katt heter Hitler, kan tillägga att det är en tjej.

knäck mig :P

hjullan
0

Mina hundar hette

sasha maria magdalena siri miri hiri hiirulainen badambadambadaa

minu minora minurakki (rakki, byracka på finska)

siri sinderella himmler macgyver ebel

hjullan
0

våra kaniner hette Masse Mazarin o Brasan Brasse.

hjullan
0

mest av allt knäcker mitt efternamn!

kemikal
0

Hmm… Miss Piggy, som var fet som en gris också. Sparman, sponsrad av Sparbanken (heter Stahl på riktigt, har som tur är fått tillbaka det). Turha (betyder onödig) hette mamman till en häst jag kände. Fagot, alla uttalar det svenskt, men varje gång jag läser det tänker jag engelskt… Paddan, heter egentligen Paddington.

Struten
0

vet en travare som heter charlie cahplin kanske inte så där jätte konstigt .. han skulle ha börjat tävla i våras men har nån sen skada tro ja de var vid ena bakkotan ja tror dom sa nått om gaffelbandet..:/ de var ju synd.. hans karriär är kanske körd nu..han ska väll vila typ hela sommarn men sen om han håller:/ men då kanske ja kan övertala mamma att köpa han åt mej om de nu blir så fast de är nog ett tag till de:)

jossan72
0

På ridskolan fanns en shettis som hette Pinnen

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.