OT: Efter gymnasiet?
Alla som tar studenten i år - vad ska ni göra i höst?
Ni som redan har tagit studenten - vad gjorde ni?
Ni som i framtiden ska ta studenten - vad tror ni att ni kommer att göra i framtiden?
Först skulle jag bli sjuksköterska och det var klart i ett år, sedan blev jag lite osäker och ja, nu vill jag inte längre det. Istället hittade jag drömutbildningen - Journalistik med inriktning på religionskunskap!! Men nej.. Där finns det inga jobb och är det verkligen det jag vill jobba med?
Jag har ingen som helst aning nu och man ska snart skicka in ansökan till skolorna.. :O
Någon som vill ge mig ett förslag?
Saker jag är bra på/gillar:
Språk av alla slag (svenska, engelska m.m.)
Religion (absoluta favoritämnet!!)
Skriva (noveller, artiklar etc., en av anledningarna till att journalistik kom upp på tavlan :P)
Politik - debatt är ju bara för skoj!! =)
Historia
Samhällsfrågor
Geografi <3
..ja, alla samhällskunskapsämnen i stort sett.. =)
Gillar inte:
Fysik
Kemi
..och andra sådana naturämen, det fanns en anledning till att jag hoppade av natur och började på sam.. ;)
Mitt betygssnitt kommer att ligga runt 17,5 så intagningar över det kommer jag nog inte att komma in på..
Har ni förslag? :D Jag börjar drabbas av lite panik snart..
Annars kan ni rada upp alla yrken ni kan komma på - vad jobbar er mamma, pappa, make, maka, kusin, barn, grannar med? :D Tack!! =)

Tar studenten nästa år o då ska jag jobba! =) Tur att man går en linje där man är utildad direkt efter studnenten! =) Hade aldrig orkat med annars, men iaf ska jag jobba minst 1 år sedan kan jag tänka mig gå ngt, vet dock inte vad =)
Kanske så man jobbar utomlands, som reseledare :)

Jag går ut den 16 Maj, och jag har inte den blekaste aningen om vad jag ska göra 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 - Reseledare är jättesvårt att bli har jag hört.. :/ Du måste dessutom bekosta heeeela utbildningen och då är det inte ens säkert att du får jobb.. :(
#2 - Ska vi satsa på att starta företag? :P
Gör lumpen ;)
Jag tar studenten om ett år, och jag har verkligen noll koll på vad jag ska göra :/ jag går medie linjen nu så ja jag har noll koll men hoppas du hittar nått :)
#4 - Jag? ;)
#5 - Tack!! =) Media-utbildningar verkar ju skoj!! =) Lycka till du med!! =)
Jag går i ettan bara på Omvårdnadslinjen.. Har inte en aning om vad det blir efter gymnasiet, men jag vill fortsätta i samma spår tror jag.. Fast lite andra planer finns väl alltid.. ;)

jag slutade 07, hoppade på optikerprogrammet direkt. Men de flesta från min klass började jobba eller resa, flertalet killar är i lumpen. tror det bara var jag och kompis som började plugg direkt, kompisen började civilingenjör-maskinteknik. en annan kompis började praktik på djursjukhuset och ska/har sökt in till vet. i england.
Hmm jag funderar på att göra lumpen ;) men jag är inte säker :P men jag vill börja jobba i ett travstall =) men jag har ju redan blivit erbjuden från 2 olika ställen :D :O

Jag tar studenten nästa år oce de jag vet är att jag INTE ska läsa vidare!
Efter 3 år på en skitskola som lovar en massa men inte håller ett ända ,, nä de pallar jag inte!
Går samhäll och trivs med linjen, hade kunnat tänka mig advokat eller polis men tyvärr så räcker inte betygen till .. :(

Mitt tips är att inte plugga efter gymnasiet! Man tror att man vet vad man vill bli, men egentligen har man bara drömmar som inte alls stämmer överens med verkligheten.
Jag hoppade på en utbildning som heter Journalistik med naturvetenskap för jag skulle bli journalist. Men dels var jag grymt trött på att plugga efter 12 år i grundskolan och gymnasiet och dels var journalistik inte alls min grej. Så jag jobbade ett halvår, sen påbörjade jag lärarutbildningen.
Men idag, med facit i hand, hade jag hellre spenderat några år med att leva som ung och vild. Ha ett jobb, hyffsad inkomst, låga utgifter och bara strö pengar omkring mig. När man sen blir student är det tufft ekonomiskt och när man pluggat klart är man redan vuxen på riktigt.
Så jobba, spara pengar, res eller bara lev lite lyxigt är mitt råd! Jag tror man behöver lite andrum för att orka börja plugga igen. Dessutom känner man sig så väldigt färsk och liten när man pluggar vidare direkt efter gymnasiet. Alla andra är så väldigt livserfarna och verkar så väldigt kloka. Tror man behöver mogna lite innan man läser vidare :)
Ja asså jag håller med #11 asså jag kommer inte börja plugga direkt jag går ut, utan nu äre bestämt att jag ska åka till usa ett tag till min moster eller så börja jobba och slippa alla studie lån ;)
Tar studenten våren 2009 och då blire till att jobba, är för skoltrött för att kunna plugga vidare känner jag.
/Elin
Mitt tips är också att inte plugga vidare direkt efter gymnasiet… Passa på attgöra sådant som du längtat efter att göra.. Det blir inte lättare med tiden, då kanske sambo, husdjur, jobb, hem, ev barn kommer in i bilden… ;)
Lärare skulle kanske vara ett hett tips till dig? Kan ju vara allt från "lekfröken" till ämneslärare på t.ex gymnasium. Finns gott om utbildningar och gott om jobb på många orter.
Journalist är svårt att bli och vara men något för taggade människor.. ;)
#14 - Hihi.. Lärare har varit upp på tapeten faktiskt.. :P I så fall på gymnasiet med ämnen som Geografi och Religion.. :P Fördelen där är ju loven.. ;)
Nackdelen är det mamma och pappa säger (båda är lärare).. ;) Det finns tydligen både trevligt och mindre trevligt folk att ha och göra med när man möter så många.. Men ja, det finns det nog inom alla ämnen.. :)
En annan tanke som slog mig nu var SYO.. :P Haha, låter ju bra när jag själv inte vet vad jag vill bli.. ^^
Mina absoluta drömyrken kan jag inte komma in på p.g.a. att man måste ha MVG i ALLT (om ens det räcker..) - Psykolog, Dietist etc. eller så får jag inte p.g.a. diabetesen - Polis, Flygledare (vill sååå gärna!!).. :/
#15: Men det är faktiskt inte så dumt.. har shälv varit inne på ämneslärare i svenska/religion alt. psykologi.. fast sedan fick jag höra av en lärare i praktiskt ämne, att svensklärare lätt drunknar i en massa rättningar.. och det stämmer nog, måååånga texter som ska läsas, rättas och betygsättas… ouuhh ;)
men visst, många kontakter blir det med både elever och föräldrar som kan vara mindre behagliga att göra med.. för att inte tala om kollegor! ;D Fast då kan ju räddningen vara att byta arbetsplats, skolor finns det ju gott om.
SYO kan väl vara ett alternativ, säkert ett intressant arbete fast svårt, tänka vad många håglösa tonåringar det finns som är allmänt trötta på livet och sin framtid… Något att bita i! ;)
#16: Kan man inte bli polis om man har diabetes? Synd… många diabetiker fungerar väl alldeles utmärkt i sin vardag..?

Syo tycker jag låter toppen! Men ta nåt år och fundera över det. Det är så onödigt att plugga i en massa år, dra på sig studielån och sen komma på att det inte var vad man ville bli egentligen.
Eftersom jag gjorde den missen vet jag hur jobbigt det är. Nu när jag kommit på att jag vill bli lärare (svenska och matte på gymnasiet) så måste jag plugga i fem år och så totalt behöver jag studielån i sex år, vilket är längre än man får ta =/
#16: Jag ville också bli dietist för några år sedan, grymt intresserad av kost, näringslära och hälsa.. hela faderutten. Men nu har jag blivit mer och mer intresserad av djurs näringslära - skulle gärna vilja bli husdjursagronom men har inte behörighet och lär inte fixa den heller med matte-eländet…
Ja asså det borde finnas mera bättre syos asså alla jag ha rhaft har varit sämst :P mer syos åt sverige :P
#17 - Hihi, jaaa.. Jag är ju redan en sådan som hakar upp mig på stavfel, särstavning etc. Har väl blivit lite smittad av mamma och pappa.. ;)
Jo, det är klart, skolor finns det gott om, men det finns nog både gott och ont på alla skolor.. :P Men som SYO lär man ju också stöta på allt det där.. ;)
Kurator var ett annat förslag.. =)
Näpp, ditt blodsocker kan ändras snabbt och det är speciellt farligt om du t.ex. kör polisbil, är ute och jagar skurkar (hihi, det där lät gulligt :)), är under press etc. Min diabetes fungerar utan problem men det går ändå inte.. Man kan aldrig vara 100% säker.. Jag får inte jobba inom områden där jag kan utsätta folk för fara - köra fordon (buss, tåg, flyg etc.) eller sköta dem på annat sätt (t.ex. flygledare), men jag får ändå bli sjuksköterska.. :P Det är lite konstigt tycker jag.. :P
#18 - Joo, jag har ju en dröm om att ta ett år på Island.. ;) Ska kika vidare lite på det där, vet en kvinna som vill ha barnvakt + ridhjälp på samma gång.. ;)
#19 - Hihi, nej, matten sabbar en hel del för mig med.. Jag hade MVG hela högstadiet, sen kom jag till NV-matten och där sjönk jag till VG med nöd och näppe.. Läste bara till B, efter det valde jag kurser som Multimedia istället.. Mycket roligare.. ;)
jag slutade -05, och började jobba två veckor efter, och har jobbat sen dess…

jag tar studenten 2010 och vet iaf några jobb jag inte kan tänka mig…
dom jag har funderat mest på att utbilda mig till är
- Tandläkare (sätta in tandställningar. lite jobb - mycket pengar)
- Veterinär
- Djurinspektör (eller va de heter)
veterinär har jag velat bli i typ 12 år, men jag vet inte om jag är beredd att plugga så mycket för att bli det. så gärna vill jag nog inte bli veterinär…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag tar studenten 13e juni (fredagen den 13e, yay) Sen den 24e flyttar jag å hästen till Holland =)
Tog studenten dec-1993 från barn och ungdomslinjen, började förskollärarprogrammet jan-94 och flyttade då upp t Umeå(120mil norrut) slutade dec-1996
var då gravid o hoppade runt på olika vick på fsk under våren-97 sen fick vi vår äldsta aug-97. Var mammaledig tom aug-98 då jag fått ett tillsvidarjobb som assistent t hörselskad pojke. Gick på mammaledighet nov-99 igen och lagom t jag skulle börja jobba igen där så sa jag upp mig o började jobba i annan kommun. Gick på mammaledighet igen juli-03 lagom för jobbet igen sa jag upp mig än en gång o då jag fått jobb i ännu en tredje kommun där jag varit sen dess i förskola m barn i åldern 3-6år. Alltid jobbat på fsk. Det va rmin jobbhistoria.
Hmm, har fyra nya yrken på gång nu.. Har dock inte hittat intagningsbetyg + behörighetskrav än..
Naprapat
Kiropraktor
Logoped
Hälsopedagog
Någon som jobbar med något av detta? =)

Är inte hundra, men jag tror att för antingen naprapat eller kiropraktor (minns inte vilken) får man betala utbildningen själv.
#27 - Kiropraktor-utbildningen finns inte i Sverige, så i så fall blir det flytta utomlands om man inte vill gå privatutbildning här i Sverige. :)

efter studenten ska jag inte plugga direkt utan ska (om jag följer drömmen) åka till usa under ett par månader och bo där, sedan funderar jag på att läsa journalistik.

Om det är så att man känner sig skoltrött och absolut inte vet vart man vill söka in, kan ett mellanår vara av nytta. Annors tycker jag att det är bäst att fortsätta studera klart och sedan leva livet :) Annors finns också risken att man inte klarar av att gå till skolbänken igen.
Så tänker jag göra, har ett ellet två år kvar på skolan och ska sedan leva loppan åtminstone i tre år varav två ska även användas till en ny utbildning. Jag har nu studerat i 16 år i streck, allt som allt ska det bli 20 :)
Maja, du vet vad jag ska bli ;)
Jag tycker att man ska leva loppan efter gymnasiet. Jobba och känna sig för vad man vill göra. Jobba gärnet på sommrarna och sen resa lite.
Efter det kan man börja studera igen. Ser enormt stor skillnad i mognad på de som börjat sjuksköterske utbildningen direkt efter gymnasiet (såklart…dom är ju yngre). Det är viktigt med livserfarenhet tycker jag!!! 
Jag tar oxå studenden iår, fredagen den 13e.. Känns såå roligt:P Haha
Men jag kommer nog jobba ett tag, har ingen aning om vad jag vill plugga vidare till om jag ska det osv.. Så blir att jobba ihop lite pengar ist :)
#32 - Uppsala tar ju studenten 5e juni, varför är ni senare? :P
#30 - Oooooh, ja.. ;) Tror jag har hittat något skoj nu förresten.. :P
Tar studenten nu till våren och jag ska jobba efter det. har ett sommarjobb på ett gruppboende och jag hoppas sen att jag får lite vikariat m.m. Men det får tiden utvisa. Går omvårdnads programmet..

Själv har jag tänkt på följande områden: fotograf, redigerare på tidning, tandtekniker (pilligt), svenskalärare och optiker. Optiker är väl inget jag jättegärna vill, men det är ett udda jobb och säkert helt okej.

#35 jag pluggar till optiker nu;)

Jag röstar för både mellanjobb och lärarprogrammet. Gick själv till lärare i Uppsala, toppenbra. Det är en rätt soft utbildning också. *lat*
Tror att det kan vara vettigt att göra nåt annat direkt efter studenten, jobba lite och testa på så kanske man kommer på nåt kul man vill utbilda sig till sen :)
Kan ju ta min syster som exempel, hon tog studenten 2006 och har sen dess haft lite olika jobb… I Norge på ett hotell första sommaren, sen var hon i Stöten (Sälen) och jobbade som skidlärare under vintern, sen lite vikariejobb på högstadieskola (det brukar det finnas rätt gott om!), i höstas drog hon och en kompis till Bali en månad och var på surfcamp, lärde sig surfa och grejer… :P Nu är hon tillbaka i Stöten och först till hösten har hon tänkt att kanske plugga nåt.
Tror det är vettigt att passa på att testa lite och ha lite roligt efter studenten, för det blir ju svårt när man väl fått ett fast jobb sen. :) Du kanske skulle försöka hitta nåt jobb på Island? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Håller med dig där Alex. Viktigt att prova sig fram först innan man sätter sig på skolbänken på högskola eller dyl. jag gick från gymnasiet t högskola direkt och nu i efterhand hade det nog varit bra o provat jobba ett tag först på fsk för att verkligen se att man vill det resten av livet. För nu när man sitter här m förskollärarexamen och duktigt stort fett studielån så känner man inte för att byta yrke pga det även om jag vill! SÅ trött på förskolan just nu så jag kunde kräääka….funderar på o söka jobb som svinskötare…verkar kul!