Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3204 ggr
Maja
0

Leda två hästar

Föreställ er detta:

Du ska hämta två hästar (A och B) i en hage och du måste ta båda samtidigt. A är ivrig och vill snabbt till stallet, samtidigt som han/hon är hög i rang och B visar stor respekt för A. B däremot är räddare och vågar inte gå lika snabbt, före eller bredvid A, utan går gärna bakom dig.

Låter du dem gå så, eller vill du att de ska gå i samma takt, "bredvid" varandra?

Molla
0

Funkar det för hästarna så kan jag låta dom gå på led. Har erfarenhet av att det knappt går att leda den räddare hästen brevid den ranghöga utan att de ska ta 100 år att komma fram… Men jag skulle nog försöka få dom att gå brevid mig, för att man har mer koll på två hästar då.

Believer
0

skulle låtit B gå bakom mig

E_hjo
0

Det dära har jag redan vart med om och det är inte kul.
Men måste jag nu gå med de två så skulle jag vilja att de gick brevid varann.

Believer
0

kan ju tillägga att när jag leder två hästar så brukar jag oftast leda den ena bredvid mig och låta den andra gå i långt grimskaft bakom.

[slo]
0

3-4 steg, sen har dom rett ut vilken ordning dom vill följa mig i och då låter jag dom vara där. En framför och en bakom är ju smidigast när man ska in genom stalldörren om inte annat :)

Serious
0

Jag leder mycket hästar två eller tre åt gången på jobbet, och det är alltid ett riskmoment även om man gjort samma sak med samma hästar flera år varje dag…

Jag skulle ta kedjegrimsakft på häst A som är pigg och vill gå först och låta den gå något före mig och häst B. Leder man flera bara sträckan ifrån hage till stall där det är fritt så gör jag som så att jag bråkar inte med hästarna eller tar egenom något om jag inte måste, utan vill den ena gå aningen före så kan den få göra det och dra på lite.

Vågar sällan ha som #4 beskriver, en häst bakom en annan då jag sett allt för många gånger hur den främre hästen sparkar den bakre eller hur den bakre hästen helt plötsligt inte är med längre, då har man rätt lite koll över hästen som är så långt bak.

Peppe
0

Jag tar alltid in Peppe och Blacky samtidigt. Blacky går bredvid mig och Peppe går bakom av precis dom anledningarna du skrivit XD nej men Peppe är inte rädd för Blacky, men Blacky har bråttom och Peppe tar det lugnt.

Lite värre var det när jag gick med fem hästar samtidigt… Ston dessutom… men det gick bra det också. då gick dom som var närmast mig bakom och dom som gick längst ut på kanten i jämnhöjd med mig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Jennniie]
0

Om jag mot all förmodan måste ta två hästar samtidigt. Har jag den ena längre fram, breve mej o den andre längre bak, el hästarna som jag gjort så med har ställt sig så själva liksom så då har det blivit så ..

Believer
0

#6. den främre hästen sparkar den bakre

om hästarna skulle vara så aggresiva mot varandra så skulle då inte jag leda dem tillsammans. Hästar som går ihop kickar inte efter varann när man leder dem tillsammans.

fridak
0

en i förrförra medryttarhästens stall skulle gå ut med två hästar, hon kollade inte bakåt för de brukar "falla in" i led, men den gången gjorde dem inte det och "fastnade" i stalldörren…

Peppe
0

när jag tog in igår så släppte haspen på dörren så den blåste igen mitt framför näsan på Peppe så han stod kvar ute och Blacky och jag var inne. Tur man har en cool häst ibland

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Serious
0

#9 Olyckor händer alltid och att hästar skulle jaga upp sig vid insläpp eller utsläpp vore inte den första gången.

Har man väldigt sövliga hästar så kan man ju vara rätt lugn med att den främre inte kommer kicka den bakre förstås och har man riktigt väluppfostrade hästar så kan man ju alltid våga ha de lösa när man leder ut dem. Men det är inte heller något alternativ jag skulle våga på de flesta hästar eller rekommendera till andra som jag inte har någon anning om vad de har för hästar eller för kunskaper.

lisette
0

är det inte långt hade jag faktiskt släppt B hästen. den går förmodligen in i sin box för det vankas mat där inne.  kan nog iofs vara bra att vara två st första gången man provar detta..

Maja
0

#13 - Om du märker att B börjar backa och drar sig bort, han/hon inser att friheten är nära och kan fly eftersom ingen håller fast i grimskaft - vad gör du då? Lämnar du A i boxen först för att sedan ta B (trots att B ev. kan rymma under tiden), går du efter B tillsammans med A?

Hihi, jag gillar följdfrågor.. ;)

fridak
0

jag skulle slänga in a i boxen och hämta b sen. troligtvis kommer b med ändå, eftersom sällskapet försvinner och mat finns inne. gör inte b det så lär jag inte fått tag på henne/honom med a efter mig ändå:)

lisette
0

#14 snackar vi box eller hage nu? för det är STOOOR skillnad på att gå efter ngn ut i hagen eller in i boxen.

min sambo trodde att oskar var duktig o gick ut i hagen med. när han gick in med brago i hagen så gick oskar på andra hållet. *haha*

jag hade stängt boxdörren för att släppa ut a och sedan hämta b.

Maja
0

#16 - Jag tänkte hage -> box. :)

LinaN
0

När jag bodde i skåne hade jag 3 hästar som skulle in och ut varje dag.

två grimskaft, ena hästen ställdes vid ytterdörren medan jag öppna boxdörren till hennes box och när hon var ute på gången öppnade ajg den tredej boxdörren, sen gick vi ut, den ena hästen framför mig och sden ande bakom o tredje lös bakom.

första hästen ombeds vända sig utanför ytterdörren så när jag kommer ut har ajg den bredvid mig, o sen går vi o hästen nr 2 bakom mig kommer ut o kommer upp jämsides/bakom mig. nr 3 följer de andra.

om hon ströva iväg ropade ajg bara på henne så kom hon snällt ^^

in gjorde vi likadant. men vet itne om det hade funkat om hästen nr 1 inte vart så lydig. sa man whoa o släppte grimskaftet stod hästen där tills man hämtade honom ^^

men som sagt, har tagit in många hästar samtidigt…. med egna hästar ahr jag inga problem att leda många, då känner man dem oftast, hästar jag inte känner tar jag oftast 1 o en.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tezzie
0

Jag tar alltid in hästarna två o två. En bredvid mig och en snett bakom. Släpper den bredvid mig vid stalldörren så går han till boxen själv :)

Hästar som slår mot varandra skulle jag ta en o en!!!

*** Kärleken övervinner allt ***

MLphoto
0

Jag leder mina små pojkar samtidigt, Pim går snett bakom till vänster och Herkules går med huvudet vid min axel på höger sida. Inga som helst problem. Herkules leds endast i grimskaft runt halsen, pim har oknäppt grimma med ett lite längre grimskaft. Tillägger även att båda två är hingstar, väluppfostrade sådana, trots deras unga ålder :)

Håller med #19, hästar som slår mot varandra leder man inte tillsammans… att leda två sådana hästar är ju som att be om trubbel isf :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Zahara
0

Jag tar alltid våra tre och tre och jag har två på ena sidan av mig och en på andra alltid sidan om varandra och så att jag ser dem så man vet vad som händer…nu e de vana vid det och bråkar inte men i början var det lite chaffs men då sa jag till och drog till i grimskaftet. Tror nog att om jag velat hade jag kunnat ta dem alla sex :) de har fått lära sig hur man ska gå och uppföra sig under hand av människa s¨å vem som kan ta dem från och till hagen :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Loa-bg
0

Haha, A skulle vara Casanova och B Peppe. När jag ledde dom ihop försökte jag få ner Casas takt och få upp Peppes.

Nu när jag leder Storm och Casa är det inga problem, de går lika snabbt.

Zadeira
0

Förra året när jag jobbade i ett stall tog jag alltid de två hästarna som skulle till hagen längst bort tillsammans pga lathet ;)

Då hade jag dem på varsin sida om mig, alltså en i högerhanden och en i vänsterhanden. Genom grindöppningen släppte jag först ut dem "snabbare" av dem genom att länga grimskaftet, sen gick jag genom med den andra. Inga problem!

Men, jag skulle inte ta vilka som helst tillsammans, inte ens två hagkompisar om jag inte är säker på att de sköter sig.

MalinSandman
0

Jag leder ut min 4 åring med en kompis häst, hennes häst är rang hög och kan slå med benen mot min 4 åring , men hon går som en hund framför mig när jag leder ut båda tillsammans, eftersom hon är rädd för min kompis häst , så min kompis häst går bakom mig och tjurar, medans min 4 åring går glatt där fram , för hon gör inte en flug förnär , hom vet vart hon ska,  från en början hade jag med ett dressyrspö om min kpmpis häst skulle försöka slå mot mig eller min 4 ¨åring :)

wewwa
0

Min pållar kan vara lite så, men dom är dock ganska lika i rang.
Ofta vill chessa gå efter razz (stor efter liten, hehe) Men dom går lika bra på varsin sida av mig och dom anpassar farten efter mig och varann. :)

Alex
0

Det brukar alltid bli en som hamnar bakom när jag tar in två samtidigt, handlar ju om islänningar då dessutom… ;) Tar jag en med kortare grimskaft som går bredvid mig, och den andra går på fullängd bakom den andra hästen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AusaBausa
0

går/gick med våra hästar 2 o 2 från hagen o de går brevid mig på varsen sida eller ibland går den gamla bakom slött o trött och unghästen framför o har bråttom…armarna växer sig väldigt lååånga då;-D ngn gång har jag tagit en tredje häst också men inte så kul när man kommer fram t stallet o ska ha in alla genom dörren…men det går!