Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1002 ggr
lisette
0

dolt bakom

brukar kolla efter fästingar på hästarnas hals, bog, mellan frambenen och vid skapet…

igår fick jag för mig att lyfta på bragos svans och titta på hans kulor… mmm där satt en stor gosig fästing mitt på kulorna… :S blev lite rädd för att ta bort den, men det var ingen fara. dessutom satt det en till på baksidan av skapet och en liten äcklig på insidan av benet.

kollade de andra två herrarna, men de hade inga alls.

med dessa tre har jag nu plockat fyra st från hästarna denna sommaren.. hoppas jag slipper fler *tar i trä*

var brukar ni kolla efter fästingar?

Snuan
0

Vill bara tala om…. 

Att i norrland slipper vi dessa små äckliga krypGlad  Än så länge iallafall…

Maja
0

Hämtade min sköthäst en tidig morgon.. Hela mulen var prickig av fästingar!! Han hade antagligen hittat något fästingbo eller någon liknande, så jag plockade nog bort 12-15 st.. På bara mulen!! Sedan hittar jag på halsen, benen etc. Det är då mycket smidigt att ha en skimmel, vill jag lova!! ;) Hehe..

lisette
0

#1 rub it in my face…. :D

tessa
0

haha men ni norrlänningar dras väl med något som kallas mygg va!?! Flört

Lilla_My
0

kollar alltid igenom hela hästen, man hittar ju fästingar lite var stans på kroppen ju…

Sehvrin
0

Jag kollar huvudet, mellan frambenen, mellan och på bakbenen samt under svansen extra noga. Men man går ju igenom hela hästen vare sig man vill eller inte när man ryktar =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

hjullan
0

jullan har haft en enda fästing på hela sommaren. de andra i flocken har också bara haft ett par st.

reddie
0

Aldrig haft någon på någon häst någonsin, fast jag bor ju i norr…

lisette
0

#4 sist jag kollade bodde jag inte i norrland och jag har en jävla massa mygg… :S

Zebben
0

Min ponny får ovanligt lite fästingar, men så går han inte på något direkt bete med mycket gräs heller. Men han har nästan bara sina fästingar just på kulorna och en och annan på insidan av bakbenen.

gejsa
0

#9# Vi också. Fy fasiken vad det surrar i luften på kvällen.

Snuan
0

#4 Mygg.. Vad är det, går det att äta :D ??? 

Haha, nå en och annan mygga har vi väl. Fast faktiskt ovanligt lite i år. Det är så torrt i markerna så dom små stackrarna torkar bort =)

lisette
0

stackarna??? död åt myggen… skiter i att det är fågelmat…