Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2356 ggr
Cilla89a
0

halm

vi funderar på att gå över till halm istället för spån, men vill görna jämföra kostnaderna..
ni som använder halm:
hur gör ni när ni mockar, bädd, eller tar ut allt bajs och kiss?
hur mycket strör du i veckan? om du har småbalar, hur många?
om ni har stor rundbal eller fyrkantsbal, hur länge räcker den?
vad kostar halmen per småbal/rundbal/fyrkantsbal eller kilo?

:)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ledin
0

jag har haft bädd men eftersom denna vinter vart mild så valde jag att ta bort bädden så nu tar jag bort bajs o kiss. Här har vi storbal nakdelen med halmen i år är denna fuktiga höst o vinter har gjort halmen blir sämmre :-/ I stallet är ju bara mina russ men dom har stora boxar och så har jag 4 ungkor dom bor oxå i boxar en bal räcker till dom alla (4 boxar 2kor i vadera) lite mera än 1 vecka då snålar inte jag på att ta halm varken kasta lr lägga in. I förra stallet hade vi fyrkantstorbalar kanon bra la dom på gammal cyckelkärra en sådan bal räckte 1 vecka (torr jag) till 10 hästar inte snåla vi då häller men dom gick på bädd hela vintern där endast stora hästar oxå.

Cilla89a
0

puttar lite :)

Peppe
0

här har folk spån under halmen och tar bort kiss också, ingen bädd alltså. i småbal kostar halmen 1 kr/kg hos oss. hur mycket som går åt beror ju på om hästarna käkar mycket och grisar ner

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

vi har storbalar, i snitt går det åt 2 balar/vecka till 13 hästar. alla mockar ut allt, inga bäddar.

lisette
0

har spån under till merry. där tar jag i stort sett bara bort skiten o strör sedan med ngr klyftor. hon har ju redan bädd sen innan. tar kiss om det är blött.

bragos box tömde jag helt häromdagne så han står på spån numera.

pris, jag tror det var 7:-/bal

lisette
0

cilla, vad du ska tänka på om ni byter till halm är att gödselstacken kommer att bli betýdligt större!

på tal om annat, hur gick det med hästen du tittat på? blev det den?

lisette
0

cilla, vad du ska tänka på om ni byter till halm är att gödselstacken kommer att bli betýdligt större!

på tal om annat, hur gick det med hästen du tittat på? blev det den?

linasvovvar
0

Jaqg har halm, betalade 10 kr st för småbal, jättefin. Jag mockar bara pluttar i veckan tar kiss om det är blött, strör kanske en halv bal om dagen på helgen mockar min man ut allt och då går det åt ca 5 balar per box., Jag har stora boxar och är nog ganska slösig med halmen. Jag föredrar halm före spån. Känns mjukare för hästen och dom har ju lite pill.

Cilla89a
0

lisette, vilken häst menar du? :P

Believer
0

jag köper stor inplastad halm bal. 300kg. betalar 100kr/bal. Går åt ganska exakt en bal / månaden till Kiara. Ingen bädd.

lisette
0

#9 det var väl ngn åring eller så. ett sto har jag för mig!?

Lyrik
0

Lyrik har halm, stoor box. Rejäl och tjock "madrass".

Har bädd, tar ut alla högar varje dag + det blötta som rivs upp till ytan ibland. Om bädden blir för tjock, "hyvlar" jag av den ner till botten. Kalkar då över stället och halmar över.

Går åt 1-2 balar i veckan, småbalar på ca 12 kg. Betalar 1 kg/kg med hemkörning. Är korn och vetehalm.

De andra hästarna är avundsjuka på Lyriks fina "säng". De har bara lite spån, knappt så det täcker golver på boxen…Ledsen

[Jennniie]
0

Det är väl skillnad på tömning oxå, fast ni kanske löser det på eget sätt. Här har vi en bonde som kommer o hämtar containern när den är full. Vi har torv. Men ska vi byta till halm el spån blir det dyrare.. Men om man har typ egen gård osv så är det väl skillnad. Vi hyr ju ett stall av kommunnen o har liksom ingen egen gård :)

Cilla89a
0

#11 jaha.. nej, det blir inget med den :/