Tävlingsklädsel..
Jag tycker det har blivit så slarvigt med tävlingsklädseln. Ryttarna kommer med trasiga Chaps och urtvättade klubbtröjor. Jag förstår detta om man bara tävlar klubb,men på lokal och regional ska man se prydlig ut.Inte för att man rider bättre,men endå,man ska ha ett gott intryck!

Nu är det i alla fall krav på kavaj från regional tävling igen. Kanske drar upp klädkoden något.
Okej,vad kul:)

Yepp står i nya TR-ändringarna.
Tycker det är bra.
Lokal tävling kan ha mindre stränga krav på klädseln då det oftast är många mindre rutinerade ekipage som deltar som kanske inte satsar på någon större tävlingskarriär och då känns nog ett kavajinköp onödigt.
Står även att man nu blir bötfälld om hästen inte har nummerlappen på.

Jag som har läst mig till att det var kavajtvång redan på lokal nivå. Har jag läst i en för gammal TR?
Kan svara för mig och tycker det har känts lite visset att premiär tävlingen i dressyr går på ca 1000kr i kläder… Till mig. Och då har jag ändå inga ridstövlar….

Men så klart ska det vara rena o snygga kläder man tävlar i!

Det är kavajtvång på lokal i dressyr. Det var det iaf när jag skrev för grönt kort för tre veckor sedan…

Dressyr är ju annorlunda, kavaj och handskar hör ju till. Endast klubbtävling som man får tävla i tröja. Men i hoppning får du i alla lokala tävlingar rida i tröja eller jacka, bara den inte har huva.
Sen får du inte ha fransar på chapsen om du rider med det, och sko tillsammans med chaps ska se enhetligt ut. Tycker nog inte att det ser så farligt ut på lok. tävling? Alla är hela och rena och det ser prydligt ut. I alla fall här i skåne. :)

Sen tänkte jag faktiskt lägga ett litet motargument till tävlingsklädsel också.. Helt och rent, ja, gärna stövlar eller liknande, men kavaj i hoppning? Det bidrar mycket till ridsportens snobb-stämpel…

Jag tkr att de är självklart med hela och rena saker. Sen kavaj och grejjor tkr jag inte om!
men visst är det påtal om att man ska få använda västen som kavaj lr typ istället för kavaj?! (på lokal och uppåt)

#9 Det där var något nytt? Är man under 18 måste man ju ha väst i vilket fall som, men jag tror inte att det utesluter kavaj.? Någon som vet bättre?

#9 Japp, när det är varmt och odägligt med både väst och kavaj/jacka i hoppning så får man ha bara skjortan och västen.

#11 Men om det är kavajtvång på regional kan man väl knappast få rida endast med väst? Får inte ihop det. _TheEnd skrev ju lokal och uppåt, men jee. jag vet inte.
Sen tycker jag det är lite smått löjligt. Hur svårt är det att ta på sig kavajen innan man går in på banan och sen slänga av den när man går ut? Det är knappt en minut den ska sitta på, tänk på de stackars dressyrryttarna som inte får lov att ta av den och dessutom ska de svettas i ca fem minuter inne på banan. ;)
Håller lite med nr 8 där, att kavaj och så bidrar till snobbstämpel på sporten. På hög nivå är det ju bra att vara ordentligt klädd, men annars tycker jag att så länge man är välvårdad, hel och ren så borde det räcka.
Jag tex skulle inte kunna tävla utan att spendera en förmögenhet på kläder. Av den simpla anledningen att jag är kort och tjock, och har skitsvårt att hitta vanliga ridbyxor som sitter bra ens. Kavaj ska vi inte tala om. Nåja, nu tävlar jag inte och har inte planer på att nånsin göra det, så egentligen spelar klädregler mig ingen roll.
Kan ju vara så att klädregler finns för att det inte ska hakas upp på hur ryttaren ser ut och är klädd. Tänk en dressyrtävling där ryttaren ser ursunkig ut, det drar garanterat ner på betyget eftersom helhetsintrycket blir sämre…