VARMT
ÅÅÅHHH vad VARMT jag DÖR !! hur vart är det hoss er ? Här är det 30 grader i "halv sol" ungefär ,,, det är nog mkt varmare där det är helt soligt …. usch .. det är helt enkelt fär varmt idag … : / ska kanske gå ut och sola bena ; ) får sitta i skuggan och ha bena i solen hahaa
Verkligen varmt idag ja, stod på aftonbladet.se att det är årets varmaste dag idag..
28,7 i skuggan hos mig!
på balkongen 37,1. det är nog visserligen i solen, men ändå. GAAAAH. jag döööör. det värsta är att vi har 28 inne….puuh..
jag har fläkt i mitt rum 
/Elin
vi har takfläkt, hjälper inte mycket inte. haha
har ni era hästar ute en sån här dag exakt nu?
Nisse går ute, funderar på o åka o ta in henne.
Utomhus e värmen pest o pina.
/Elin
mmm….svalt stall, kanske skulle flytta in någonstans…
stackars hästar
det är jobbigt för dom nu.
vi har haft våra inne på dagarna, men nu är stallet stängt pga att stallägaren ska rengöra och måla det.
jag har vart ute hela förmiddagen, för jag och en kompis har varit i örebro o sovit där inatt, när jag kom hem för några minuter sen var jag helt genomsvettig..inte så konstigt med tanke på att det jusst nu är 29.8 i skuggan!

här är det 30.5 i skuggan.. Men jag bor ju i Norge.. 
Heja Sverige! 
Jag kommer nog at flyta til Sverige till slut.. :P
Tycker det är så mysigt med dom röda huserna.. :P
Rätt manga av dom, juh? 
haha, röda husen :) så mys, jag gillar norge jag, och skulle inte ha något emot att bo där.

Kanske vi skulle byta? 
haha, ja kanske skulle vi det :)
jag gillar norge, fast jag inte ens varit där :O

Hehe. :P Jag bor typ 45minuter ifrån Charlottenberg, i Sverige, så du skulle inte hamna så långt ifrån Sverige,om du inte skulle lika dig här:P
hihi, nä, det är ju inte så långt om man får hemlängtan ;)

Vär i sverige finns du?:P
jag finns i småland, i värnamo :) säger det dig något ?

väldigt varmt!! Har ingen ac på jobbet, va 30 grader inne idag…
usch och bläk, ingen vanlig människa orkar jobba med sån värme.
vad jobbar du med sandy ?

#16, pappa älskar småland.:P
Han brukar säga: "Kör mig till småland NU!!", fast vi aldrig har varit där.. :P
Han är lite tokig.. 
*skratt* ni får åka hit, det är fint här :)

nä, jobbar på ett byggvaruhandel..
låter ju roligt. :) men värmen är iiiiinte rolig.
men det måste väl finnas fläktar där som ni kan ha igång, byggfläktar…;P

bubbelbubbel - jag och byebyesandy var ju i värnamo helgen som var… vi letade bensinmack tror jag.. det går att snurra rätt mycket i en sån liten ort ska du veta… =)

vi har 3 fläktar som vi delar på 13 personer…

nu är det 31 i SKUGGAN !!!!!!!!!!!!!

Jag hade 31 grader i skuggan när jag kom hem vid 15.00.gissa om jag var helt slut efter en cykeltur på 6 km.
men säger du det sandra ! haha, ja, du, det är lätt att snurra runt här kan jag lova, inte för min del, men för alla andras. fast vi har mycket bensinmackar, så ni borde ju inte haft problem att hitta någon :)tror vi har runt 6 st..

#27, vi skulle ja JET, men antar att vi kom från fel håll för att hitta den snabbt
men ni hittade den ? ja, den ligger ju lite i utkanten, mot mcdonalds..då var ni ju nästan hemma hos mig. :)

Vi kom från andra hållet. Vi hittade alla andra mackar FÖRUTOM Jet… men till sist så hittade vi den =) MEn nu kan vi Värnamo innan o utan… ungefär =) Så nästa gång hitar vi säkert till dig också bubbelbubbel =)

Glömde säga att jag har konstant 28 grader i min lägenhet när det är såhär varmt. Min katt spyr av värmen… himla roligt… inte

Här är det också skitvarmt, man håller nästan på att förgås.
Det har inte regnat på länge heller så allt torkar ut, en björk här är helt gul pga vattenbrisen.
Jag har hästarna ute ändå, de söker sig upp i skogen där det är svalt. Finnen älskar att bli duschad så henne har jag duschat varje dag nu. Hon har ju inte så länge kvar nu så hon ska få njuta av det hon gillar bäst.

Runt 29-32 grader i skuggan och soligt. Vi har varit och badat hela dagen. Svalt och skönt i vattnet - ca 23 grader
det är inte bra att det inte regnar säger jag då bara, då händer sånna grejjer som att store mosse här sätter eld, och allt blir ju gult och tråkigt. suck. men imån skulle det åska här sägs det, äääntligen :) har jag väntat på lääänge. :)
hah, sandra, det låter bra, jag bor på raksträckan om man kör rakt i nästan alla rondeller när man kommer från jet, sista svänger man höger. :)

Ja det är väl brandrisk i hela Sverige för tillfället då allt är kruttorrt. Vi fick några droppar i går kväll, inte många men luften blev lite bättre
ja, det är väl förbud mot eldning. det behövs regn !

Inte gnälla nu tjejer….tänk på att värmen är en sådan kort period sen sitter vi där och huttrar i 9 månader och det är mörkt dygnet runt ;o)
Njuuuut så gott det går med massor av bada och glass :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

hahah jag och några vänner var på s-berget idag för Anna book var där och sjöng ^^, usch vad varmt det var, men tur så ligger det så högt (på ett stort beg) så det blåste as skönt , och så en fin solnedgång oxå ; ) Fast vi tittate inte så mkt på anna book, vi lyssna mest för vi satt och gjorde leken "1-10 snyggaste killen" ahahaha ; )
#38 typiskt svenskt väl?? haha
att gnälla alltså.
jag har inget emot värmen, mina leder stormtrivs och det går att svalka sig med vatten och skugga.
men det är värre för våra fyrfotade vänner.
jag känner mig som en fyrfotad vän, jag mår dåligt. haha.
helt ok att det är varmt när man är hemma och kan lägga sig och dåa i soffan, eller helt ok med en vecka i grekland, men när man måste jobba i det. pöh, svetten rinner innan man ens har kommit dit. usch och bläk.

#32# sussi! Har du bestämt datum för finnen? När blir det och hur? Hittade du ingen fodervärd åt honom?

Sandra - köpte inte du en ny fläkt?

idag ska min gubbe köpa en bärbar ac… :D me löv…

#42 Nej jag har inte bestämt ännu exakt när men det blir antagligen på samma dag som isisen far till sin fodervärd. Det sker med bult, humanast så.
Ingen fodervärd till finnen och jag är inte ens säker på om jag skulle vilja ge bort henne på foder när jag inte vet hur hon reagerar. Jag har ändå funderat på om man sku låna ut henne till någon för att se hur hon reagerar och om hon klarar av det så man vet om det alls är ett alternativ. Men allt är bara funderingar, har inte övergått i handlingar än. Sen funderar jag också på vad det är för häst jag får tillbaka till sommaren pånytt.
Senast hon var utlånad kom hon hem nån dag senare för de klara inte av henne, mentalt rubbad sa de, bådar inte gott.
Sussi: Vad är finnen för häst egentligen? har inte hängt med i svängarna, - du behöver inte svara, lite nyfiken bara…
Mvh tessan
nu vill jag att det ska bli svalare så att man kan rida igen 
jag kan svara åt sussi, finnen är en finsk häst :)
heter helt enkelt finsk häst.
håller me dey, jen!
Värmen gör mey galen!!

/Elin

#45# Synd att du bor så långt bort. Hade nog kunnat tänka mig att ha honom hos mig annars. Vi har haft så många olika hästar här och alla har lugnat ner sig hemma hos mig. Kan ju t o m ordna lösdrift här om det hade behövts.
#48: tack, men jag har räknat ut det hela så långt själv faktiskt 
men skulle gärna vilja veta mer..
haha, tessa, ok det var ju bra iaf ;) Haha.
mer vet jag inte, så det får hon svara på själv :P

Gaahhh, 298 grader i skuggan. Hjärnan kokar och jag vill inte mer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
nu kom det nyss en regnskur 
men inte blev det svalare efter den.

Idag var det så varmt och kvaft så man kunnde nästan inte ANDAS UTE !, Sen vid 4 tiden så började det åska och regna och blixtra … men nu är det uppehåll och solen kom så nu är det varmt igen : /

här är dt också kvavt o varmt, jobbigt..
dt kmr säkert att börja åska här också ikväll.. borde iaf göra dt ^^
jag väntar fortfarande på åskan, men det verkar som den inte vill mer, det kom en skvätt regn på 3 min, sen var det kvavt så in i….men ännu ingen åska…

bubbelbubbel - där åkte vi säkert också =) Men då vet jag till nästa gång *haha!*
Linnea - Jo, men den hjälper ju knappt i den här värmen. Det är ju konstant varmt här ju. Jag får åka hem till mamma och pappa där de har luftvärme pump. Den sprutar kyla nu =)
Jag klagar på den här äckliga värmen precis hur mycket som helst. För jag lider av värmen. Jag vill ha den där kylan som ingen annan vill ha. Jag längtar efter snö…

I dag måste vi haft årets varmaste dag. Inte i går som dom skrev om i Aftonbladet. Tur att man har pool. 
jag vill varken ha snö eller såhär varmt, jag vill ha lagom, typ 20, det är lagom, varken mer eller mindre. lagom är alltid bäst :)

#50 Ja är int de typiskt! Fast sen funderar jag också på hennes andning som på vintern kan bli dålig, även vid medicinering. Så svårt att avgöra vad som är rätt!
#46 Finnhästen (suomenhevonen) är Finlands egnen hästras, finns både tunga och lätta. Används mycket inom travet, har läst att finnhästen är världens snabbaste kallblodstravare. Mycket stark och intelligent häst, mångsidig, kan användas till allt. Mellan 150-160 i mkh.
Kommer int på nåt mera.
hittade faktiskt en finnhäst på en annons, mycket fin :)
mycket ljusare man än din dock, mer haflingerman.
ska till finland om två veckor förresten :)

#62 Välkommen hit förresten! 
hehe, nee, kan förstå dig :)
jag tycker dom är fina vilket som, verkar vara en härlig hästras, skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en, men det verkar inte finnas så många i sverige, har jag fått för mig iaf. får väl ta och leta upp en när jag ändå ska till finland. hahah

Jo är kryllar det av dem, bara att välja oh vraka.
ska bli kul att komma över dit igen, ska ju som jag kanske sagt innan, på någon offroad tävling. hehe, då är det bara att leta ;P

Vaaarmt… kan inte sova på nätterna! Var i sommarstugan igår till idag. :P Väääldigt härligt faktiskt! Kallt i huset och varmt ute. :P 200 meter från havet!:D
Sussi: Tack för ditt svar! Fast egentligen var det just din häst som jag var nyfiken på.. =) men rasen låter väldigt intressant!

idag har jag varit på loppmarknad och fyndat…
* en bibel från 1889 till min bror (han älskar gamla fina saker)
* en hoppstylta till mig själv :D
* en grill
* en kap/geringsåg
* en stallåda full med hästgrejor…
när jag kom hem började jag på mina stöttor till bragos box och sedan började det regna… o det gör det fortfarande, hästarna trivs nog nu. inga flugor och det är svalt. skönt för dom!

#69 Aha, okej, jag tänkte du ville veta lite allmänt om rasen.
Jag har en finsk travhäst, det syns bra på hennes långa rygg och korta hals. Hon är mycket stark, gillar att arbeta framför kärran. Hon är faktiskt en ganska dålig ridhäst, (eller beror det på mig?) hade inte blivit mycket påsutten när jag fick hem henne. Men att köra är hon ljuvlig, hon älskar att dra kärran, det behärskar hon bra. Hon är också mycket intelligent, älskar att rymma från hagen på vintern, hatar hundar, gillar vatten, enmanshäst. saknar respekt för andra människor, accepterar bara mig och en annan.
Min finne är tyvärr ostabil i psyket, kan bli ett nervrak, har inte hänt på läänge dock hon har lugnat ner sig rejält sen hon kom hit för 8 år sedan. Hon har inte de typiska lugna egenskaperna som en finnhäst ska ha men alla är individuella.
Fast nu när jag tänker efter så har hon varit mycket lugn och snäll på den sista tiden, jag har tom. kunnat leda henne i ett vanligt grimskaft vilket är något stort med denna häst!