Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8062 ggr
Alexandra13
1

Leda hästen, vilken sida?

Jag har fått hjärnsläpp.

När man ska leda hästen går man på vänster eller höger sida då? Jag har kunnat det, men jag har glömt! xD

Också undrar jag vilken sida av vägen man ska rida på om man t.e.x rider ut?

pippa__
0

Jag leder min häst från alla sidor, men vänster är det som är sagt. Sen är det höger sida av vägen du ska hålla dig på  med häst =)

Anna
0

Man ska rida på höger sida.

Leda på vänster.

Jag leder från högersidan också, där det inte är trafik.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

andaloce
0

Rida på höger sida av vägen.

Jag tycker man ska leda hästen på båda sidor lika mycket det är bra för att få hästen liksidig att få den att tänka med båda hjärnhalvor m.m.

Det man får lära sig är att leda hästen på sin högra sida(hästens vänstra).

tezzie
0

Rida på höger sida och leda på vänster =)

*** Kärleken övervinner allt ***

SHV-Pysen
0

Jag tycker inte man ska leda på någon sida! Man ska gå framför hästen för man är ju ändå en ledare och ska gå först!

Due-Boje
0

Livsfarligt att gå framför! Du har ingen koll på vad hästen gör eftersom du inte ser den och blir då lätt översprungen om den skulle bli rädd.

Anna
0

Snett framför kan jag gå med på men aldrig rakt framför, som #6 säger, då har man ju inte uppsyn över hästen, vad den gör eller blir rädd för.

annaattlid.se

SHV-Pysen
0

jaja, snett framför då, fast mina går ofta rakt bakom mig eftersom det tycker om det, dem vill följa sin ledare där. fast ibland går de snett också. jag låter dem gå hur som helst där, så länge de lyder

Cattiiis
0

Skulle aldrig gå framför hästen! Snubblar den till har du hästen över dig. Men snett framför kan man ju gå, men då ska man ju ändå välja sida ;)

SHV-Pysen
0

man går ju inte nära! jag har ju långt grimmskaft, och som sagt, jag låter hästen välja hur den vill gå, jag säger ju till den om den går för nära. man tänker som en flockledare gör! den talar ju om för hästen bakom om den går för nära

Cattiiis
0

Men hur smidigt är det att gå framför hästen och inte se vad den gör eller vart den går. Och går du framför hästen märker du väll inte om den går nära eller långt ifrån dig. Nej, jag föredrar nog att gå jämte hästen, i höjd med huvudet. Hästen ska följa mig, oavsett var jag går.

[slo]
0

#11 Man får ganska snabbt en känsla för när hästen är för nära när man väl börjat träna ;)

En häst har väl i stora drag 4 sidor att leda från… Höger - vänster - framför och bakom. :)

Mangis
0

Enligt trafikreglerna är hästen ett fordon om du rider eller kör. Alltså ska den då framföras på höger sida. En häst som leds längs vägen räöknas som fotgängare, konstigt nog. Alltså ska den då vara på vänster sida.

När jag leder Stella går hon bakom eller snett bakom på båda sidor. Ibland bredvid, om vi tränar för visning. Om man använder fler än ett sinne är det sällan problem, men visst kan det hända olyckor. Själva poängen med att inta ledarposition (och nu är jag inte särskilt påläst om detta) är väl att hästen ska följa och därmed bli lugnare?

Cattiiis
0

#12 Jo, det får man säkert. Och så hör man ju om det är någolunda hårt underlag ;) Men jag tycker ändå det är smidigare att gå snett framför eller någolunda jämte hästen. Tycker inte man är mer eller mindre ledare pga vart man går i förhållande till hästen.

elin
0

Jag o nisse varierar, ibland bakom, snett bakom, ibland framför och ibland bredvid..

/Elin

[slo]
0

#13 I korta drag blir du hästens ögon, öron och nos när du är i ledarrollen. Alltså kan han slappna av och överlämna spanandet efter faror åt dej.

Har varit med om en ganska intressant situation ett par gånger med min unghäst när vi varit ute och gått ibland. Om hon blir rädd och går bakom mig så blåser hon upp sig, travar upp jämsides på mig och tittar på mig precis som att "säkert att det inte är farligt??" och sen faller tillbaka och går bakom :)

Cattiiis
0

#16 Det lät himla gulligt ;)

Canonball
0

Till SHV_Pysen: Hästen har tre olika positioner; Två ledarpositioner, och en följarposition. Den första ledarpositionen är på hästens lår och bakåt. Denna position är effektivast att driva ifrån. Hingstar ligger i denna position för att hålla koll på sina ston. Vi har denna position när vi t ex tömkör och kör.

Den andra positionen är följarpositionen, och den går mellan virveln och hästens nacke. Denna position håller sig ofta föl i, alltså de som är låga i rang. Denna position är inte att rekomndera när man leder!

Den tredje och sista positionen som vi använder när vi leder hästarna, ledarpositionen. Den är mellan hästens nacke och nos. Denna position intar ledarstona, och detta innnebär att hästen följer sin ledare. Denna ska vi såklart ha när vi leder! Det jag vill komma är att du är utom hästens synfält om du är rakt framför, och är då helt obetydlig föt hästen. Hästen är nämligen "blind" rakt framför den, men ser desto bättre bakåt och åt sidorna. Det är LIVSFARLIGT att göra så som du gör!

Mangis
0

#16 Tack, det var som jag trodde.

Canonball
0

Oj, slo's inlägg nu, det kan ju faktiskt stämma :D

[slo]
0

#20 Nu förstår jag inte riktigt…? Men iaf, din teori utgår ju ifrån att hästarna enbart använder synen och inte hörsel och luktsinne ;) Bara för att något inte syns så kan det finnas ändå :)

Canonball
0

#21 Tänkte skriva det… Det blev liite flummigt Generad

thilda-
0

då jag leder så går jag vid huvudet

Believer
0

Jag går framför när jag leder. vill ha hästen bakom mig.

fridak
0

jag går framför eller snett framför. är det en häst jag itne brukar hantera så blir det bredvid, vid bog för att ha mer koll.

Cattiiis
0

#18 Tack för en väldigt bra förklaring! ;)

Canonball
0

#26 Tyckte du det? Tack :D

LinaN
0

Min häst går snett bakom mig till höger.

Han ska gå där bak, o blir han rädd så ska han ändå inte springa över mig. Så enkelt är det, han repsekterar mitt utrymme och kommer ahn för nära inpå ber jag honom öka avståndet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Marija
0

Jag leder alltid på vänster sida.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

monte-alskare
0

vänster när  man leder och höger sida av vägen

Cattiiis
0

#27 Ja, jag är så dålig på att förklara ;) Skönt att någon annan kan skriva så man fattar, hahah.

hjullan1
0

gå framför hästen.

Serious
0

Jag skulle inte våga ha särskilt många hästar bakom mig när jag leder, men det är för att jag jobbar mycket med för mig okända hästar och unghästar som inte ännu är så uppfostrade.

Är då mycket säkrare att ha hästen vid sin sida lite halft eftersom den inte kan springa på en framåt och händer något så kan man ta den på en volt kring sig.

Går man framför kan man inte se hästen, vad den gör, hur den reagerar på olika saker osv. Så antinge blir det som så att man får gå och vrida på huvudet och titta på vad hästen gör och missa att titta på omgivningen runt omkring eller så ser man inte hästen alls när man har den bakom sig. 

Jag vill däremot kunna leda och hantera hästen ifrån båda sidorna, inte bara det klassiska att vara på hästens vänstra sida.

oliviakarelius
0

Jag och Kalita bara går (x Men jag litar på henne och hon skulle ALDRIG göra något ! Så oftast går hon lös bakom mig (:

Molla
0

Leder alla hästar olika, beroende på våran relation, hästens utbildningsnivå och vart vi är. Jag har ju inte en häst bakom mig på en trafikerad väg…såklart!
Men vi tränar våra hästar till att kunna ledas på alla möjliga sätt. Hemma leds de oftast bakom och på utställning går vi vid huvudet.
Går däremot aldrig rakt framför hingstarna, dom har ju framben som lever sitt egna liv ibland… ;)

Manda29
0

Jag leder mina hästar vid min högra sida, om jag inte tar bägge förstås då blir det ju en på varje sida.

Om du rider, kör eller leder häst på väg ska du vara på höger sida på vägen. (har kollat m vägverket)

wewwa
0

Rider gör man på höger sida av vägen eftersom hästen räknas som ett "fordon". Leder gör man på hästens vänstra sida, även om jag själv leder från olika sidor och håll.. ;)

#36 Vad bra att du har kollat med vägverket. :) För ett tag sedan läste jag nånstans att man ska leda hästen på vänster sida av vägen, men det har jag inte själv gjort på trafikerade vägar så jag har undrat över det ett tag.. :P

Manda29
0

#37 I somras fick jag leda hästarna till bete för jag fick inte tag på transport. Vi gick på höger sida. Min tanke var att jag skydda hästen o visste bara att man rider och kör på höger o hästen är ett "fordon". Läste tråden o det var så många svar. Lika bra att ta reda på hur det skulle vara. Skönt att ha rätt i känslan ibland  Glad

bubbelbubbel
0

jag leder med hästen på min höger sida.
och jag vill ha hästen vid min axel.
inte bakom, inte framför, inte jämsides, utan med deras mule vid min axel. alldeles lagom.

Obi4
0

När jag leder "min" häst så går jag vid frambenen eller strax framför.

SHV-Pysen
0

fått många olika svar från olika här så det är väl riktat till alla er;

Självklart så beror det på hur hästen som jag leder är! När jag praoade på travet fick jag ta in en galen skyhög häst som nästan sparkade och sprang över mig. då gick jag självklart på sidan. Också andra hästar som är småvilda leder jag också på sidan.

"Min" häst i fråga är en shettis som jag tränar stenhård ledarskap med, och han har jag full koll på vad han gör. men jag rider också på de andra större hästarna och de går bakom mig, och alla i stallet leder hästarna så.

Så är det en vild häst så vill jag absolut ha mer koll, men som sagt "MINA" hästar leder jag sådär.

lisette
0

vid in/uttag. brago går vid sidan om, merry bakom.

ute och leder. antingen vid sidan om eller snett bakom mig. beror på hur snabbt jag går.

wewwa
0

#38 Ja, jag leder oxå alltid på höger sida av vägen om det är en väg där det kan komma bilar, annars försöker jag variera lite.
Bra att du kollade upp det iaf..! :D

RADiOACTiVPiG
0

Jag har fått lära mig att man ska gå på vänster sida då för om man svänge roch ska gå tillbacka typ så svänger man så man kommer innuti "cirkeln" som bildas asså man ska leda hästen runt sig, så ja jag säger vänster sida.

Molla
0

#44 Men nu kanske jag är trög… Det spelar väl ingen roll vilken sida man går på för när man vänder kan man ju från båda sidor hamna i cirkeln. Det är ju bara att vända så att man gör det.

(detta var svårformulerat… =P)

Anna
0

Kan ju tillägga att Wilda (unghäst, 1½ år) leds på både höger och vänster sida, snett framför och snett bakom för att vänja sig. Hon är en häst som tar för sig väldigt mycket och mer än gärna inkräktar genom att nafsa/slicka eller gå väldigt nära. Skulle aldrig låta henne gå rakt bakom mig, då skulle hon komma på tok för nära och jag skulle inte ha koll över henne.

annaattlid.se

Serious
0

#45 Det spelar ingen roll vilken sida, du har rätt.

Jag skulle för den delen heller inte vilja ha hästen snett bakom mig, eftersom jag heller inte där har bra överblick över hästen och hästen lätt fortfarande kan komma över mig om den blir rädd.

[slo]
0

#44 Men du har lärt dig fel, "på riktigt" ska man alltid vända hästen bort från sig för att eliminera skaderisken ;)

#46 Använd grimskaftet som "svans" :)

Serious
0

#48 Vad menar du "på riktigt", och vilken skaderisk är det du tänker att du eliminerar genom att gå närmare hästen för att kunna vända dens huvud ifrån dig?

För enligt mig är inte huvudet den största skaderisken, ser inte så ofta hästar som biter den som leder dem, men däremot försöker sparka, så det jag vill vända hästen bort ifrån är att få frambenen emot mig eller baken ifrån mig. Genom att vända in hästen på en volt runt mig kan jag oftast undvika båda.

Peppe
0

Hmm hade för mig att jag skrivit i den här tråden… aja

Peppe går alltid bakom, han väljer det. Vilket gjorde att det blev lite jobbigt när han skulle ställas ut…

Blacky börjar söka sig bakåt mer nu, innan ville han alltid gå bredvid eller lite före. antagligen för att han alltid gjort så och för att han inte litade på mig tillräckligt.

Vid intag från hagen har Blacky bråttom in och går bredvid mig och Peppe går bakom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

#48 Ja jag vet inte riktigt, i min värld hör hästen hemma ett par-tre meter bakom när man leder. Men på uställningar osv ska man befinna sig vid huvudet och vända hästen ifrån sig. Enda anledningen jag kan komma på som styrker det är att man kan bli trampad eller sparkad av ett framben.

Believer
0

#49. Om du vänder hästen runt dig riskerad du att bli "överkörd".

Serious
0

#52 Man kan ju alltid få hästen på sig i slutändan hur bra man än planerar, det förnekar jag inte alls, men om du leder hästen så du har den vid din sida och vänder den runt dig är det rätt svårt för hästen att lyckas svänga om nog mycket att komma på dig…

[slo]
0

#53 Det tar nog en sekund för hästen att ta ett skutt med bakbenen så den hamnar i vinkel för att kicka dig med en frambenen… Så smidiga vill jag ha mina hästar iaf.

Peppe
0

vad jag har hört angående att vända ifrån sig så är det för att hästen ska kunna hålla balansen lättare och inte "snubbla" över den som leder… hm

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Serious
0

#54 Och att man vill ha den smidigheten kan jag iallafall inte förneka :)

Men de flesta hästar brukar bli upptagna av att gå runt på volten när man svänger in dem, är en avledande manöver att göra i sig för att avbryta beteéndet även ser jag det som.

lisette
0

#50 jag tyckte med jag läste ditt inlägg innan… att du alltid tog dem samtidigt. men jag vet att inlgäg kan försvinna lite skumt ibland.

Zadeira
0

Hehe, kom att tänka på när Bulan stod i förra stallet och vi var tvugna att rida en kort bit på bilvägen när vi skulle ut…

Bulan vägrade gå på högra sidan av vägen, hur jag än kämpade kastade han sig mitt ut i vagbanan och höll på att dumma sig, så vi gick över på vänster sida och då plötsligt var han hur snäll och lugn som helst.. Alltså bröt vi mot reglen att hästar räknas som fordon och ska ridas på högra sidan av vägen, för det kändes säkrare att sitta i motsatt fil med en lugn och lydig häst än att gå på rätt sida vägen men med en häst som kastade sig ut mitt i vägbanan och kunde fått oss dödade.

Numera sen han flyttade är det inga problem att rida på högersidan av vägen.. men så trivs han mycket bättre här också!

wewwa
0

Jag har fått lära mig att man inte ska vända hästen runt sig…

#45 Det spelar ingen roll om det är höger eller vänster sida det blir samma ändå.

Loa-bg
0

Vanligtvis går jag på vänster sida om hästen, men byter även till höger ibland för att hästen ska gå där jag säger och vänja sig att man är på båda sidorna om den. Samma sak gör jag när jag sadlar och slänger på täcken.

Var med om en galoppör i somras som var jätteovan vid att man höll på på höger sida om honom, jättejobbigt.

Linaah
0

#5 Men ska alltid gå bredvid hästens bog när man leder om man ska vara noga men jag brukar leda hästen bredvid mej (huvudet bredvid) om jag bara leder från hagen :)

[slo]
0

#61 Säger du ja, jag tycker det är bättre att kunna leda hästen från vilken position jag råkar befinna mig i. Är jag 4m bakom hästen ska jag kunna visa hästen att jag vill gå en slalombana för det. Sen att jag inte är där själv med min häst än, det är en helt annan sak…

Snälla skriv inte att det är på ett visst sätt när det handlar om folks åsikter…

SHV-Pysen
0

#61 leda vid bogen är det som man får lära sig på vanliga ridskolorna, och det fick jag också lära mig, men som du kanske såg i mitt inlägg så ska man som sagt gå mer framför hästen (måste väl inte gå precis framför eftersom så många inte verkar tycka om det) men åtminsone vid huvet eller så, för hur kan man säga att man bestämmer över hästen om det är den som är ledaren?

muirab
0

Rida på högersida och det är väl upp till var o en hur man leder hästen men vänster fick man ju lära sig på ridskolan.