Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1239 ggr
Twinlight
0

Sadeln långt fram?

Tittar runt lite på youtube nu och har hittat ett ekipage som verkar ha sadeln allderles för långt fram.. :/ Eller vad tycker ni?

http://www.youtube.com/watch?v=qV9bD4eGixI&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=JBjRjPpI2X0&feature=related

Bobby
0

Sadeln sitter både för långt fram + att den sitter inte stilla!

nannan
0

Nej det är inte konstigt att hon hamnar i framvikt över hindret, det måste vara fruktansvärt svårt att hitta rätt tyngdpunkt över hästen. Men hon gör det väldigt bra för det! Jag hade aldrig kunnat rida i en sadel på det viset. :)

Serious
0

Den är på tok för långt fram, ja.

Och som #2 poängterar ut, så försvårar det massor för ryttaren för att inte säga att det begränsar hästen och kan göra ont.

thilda-
0

Usch :S

Lizzan
0

Tycker inte att det såg så extremt farligt ut. Visst så ligger sadeln för långt fram, men jag har sett värre.

jen
0

ja, som andra skriver så ligger den för långt fram plus att den rör sig.

nannan
0

#5 Sadeln ligger på tok för långt fram, och att hänvisa till att man har sett värre känns lite… dumdristigt? Folk får givetvis sadla hur de vill, men med den stora okunskapen runt om i vårt land om just sadling (för långt fram eller bak) förstör våra hästar och deras prestationer.

Det är lite sådana kommentarer som jag har haft i åtanke när bland annat den vilda diskussionen om ridtravare (som för övrigt övergick i attityd-tråden)

OM man nu inte har fullständig koll på hur en någonting är och ska vara, och VILKA skador och problem det kan vålla tycker i alla fall inte jag att man ska "tycka" och "tro". Observera att detta inte är någon som helst kritik mot dig, mest allmänt…

Linjerat
0

Hellre att sadeln ligger lite för långt bak än för långt fram. Om den är för långt fram hämmar det bogrörelserna och då kan man ju inte kräva att hästen ska vidareutvecklas…

fridak
0

Men hur blir det med en sadel som ligger för långt bak? bakom sista revbenet kan de väl inte bära riktigt? Vill veta! nyfiken!

Yessica
0

Det såg väldigt jobbigt ut att sitta sådär långt fram på hästen :S Skulle nog inte våga hoppa i den när den låg sådär =/
Men hur ser ni att den rör sig?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Lizzan
0

Jag får väl tycka vad fan jag vill :P

Due-Boje
0

#11 Självklart får du tycka vad du vill… Men jag hoppas att du inte tycker man ska sadla fel?

Lizzan
0

Självklart inte!

Due-Boje
0

haha, va bra :P Tänkte liksom att man kan tex tycka att nåt är fult och nåt är fint, det är ju en smaksak och alla får tycka vad de vill om en sådan sak. Men när det gäller saker såsom sadling ska man nog rätta sig efter faktan som bevisar hur något ska vara…

Serious
0

#9 En sadel som ligger för långt bak, ger tyngd bakom revbenen där hästen alltså inte har revbenen för att stabilisera upp tyngden.

Jag skulle gissa på att man förutom att hästen får ont i muskulaturen och inte får rörelsefrihet så finns det risk för mjukdels skador så som på njurar, levrar osv.

Ledin
0

gösses de ndär sadeln satt åt fanders :P Otroligt att ingen ser att den sitter helt galet :O

Alexandra13
0

Jag tycker inte hon red fint, ursäkta.(ingen känner henne va?)

Tyckte också sadeln låg för långt fram, och det såg lite konstigt ut när dom hoppade..