Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1001 ggr
Hipstercia
0

Sittsen

Jag sitter ganska obekvämt o säkert inte helt rätt i sadeln när jag rider.. 

Är ganska så smal o har en stjärt därefter :)

Min fråga är om det är möjligt att ju "benigare" bak man har desto svårare är det att få till sittsen?

Jag själv tror att det är så då jag tycker de med större bak än mig ser ut att sitta jäkligt bra/skönt i sadeln till skillnad från mig som glider runt på benen i rumpan så man knappt kan sitta på en stol efteråt för att det gör så ont!

Syrran tipsade mig om nån "grej" man kan lägga över sadeln för att man ska sitta skönare!?

Någon kanske vet vad det är för en grej o om det kan hjälpa mig lite med att få till sittsen lite bättre?

Believer
0

antagligen e de e n gelpad hon menar??

mazze
0

Tror jag med…

nallebjörn
0

En bra sadel är välinvesterat

Sussi
0

Tell me about it!

Du har säkert sett min bild hur jag sitter fast obekvämt har jag det inte, snarare ganska bekvämt så jag blev riktigt chockad när jag såg hur jag satt!

Jag kan inte svara på din fråga men jag tror att det många gånger ser skönare ut för de med lite mera bak när den breder ut sig så där fint i sadeln, om du förstår hur jag menar.

Men jag tror mera på #3an att investera i en bra sadel till börja med, och vi med beniga bakar får komplettera med gelpadFlört

Hipstercia
0

#1 - #2 ---precis en sån var det hon pratade om, tack för det Glad

#3 En bra sadel kanske skulle hjälpa, men det skulle kännas ganska dumt o komma med en ny sadel till hästen jag precis börjat rida o som inte är min Generad 

Men kanske lite längre fram i tiden, tills vidare får jag väl hålla till godo med en gelpad som ska införskaffas!

#4 Jag såg din bild Skrattande men är du säker på att du alltid sitter så då?

…du ser ut att vara minst lika smal som mig iaf så då borde det alltså vara sadeln som gör att jag får så ont i baken eftersom du sitter skönt.

O det kan vara så som du säger att det bara ser skönare ut för andra med mer stjärt för att de fyller ut sadeln bättre!

Jaja Skrattande gelpad nästa till till min beniga bak.

Tack så mkt för alla svar

Polyanna
0

Även vi med breda bakar har SITTBEN i demGenerad De ska man känna när man sitter rätt. Hjälpgrejor som hindrar  från åka fram eller bak är i längden ingen bra lösning. Bättre att få till en korrekt sits med balansridning….ta ett tag i framvalvet och dra dig nedåt framåt i sadeln, se till att insidan av låren ligger intill genom att dra bakifrån bakåt i låren…luta dig ALDRIG fram annat är i hoppning eller fältsits, sänk hälarna och slappna av. Du ska se att det snart känns bekvämt och bra förutsatt att hästen går i form och "bär sig". Gör den inte det rider man lätt istället tills det är lämpligt att sitta ner annars stör man bara hästen.

emsems
0

ja bra polyanna, precis vad jag tänkte säga. vill dock läggatill också att självklart spelar det roll vilken häst du sitter på. din häst kanske har mer schvung i traven?

Polyanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 "Mer schvung i traven" ?…nä, jag har islandshästar nu men har haft hbl och lipizzaner med schvung och stooora rörelser, där gällde det i ännu högre grad att komma djupt ner i sadeln och sitta rätt annars for man som en jojo ju Glad