Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2917 ggr
fridak
0

hästschampo

jag har köpt hästschampo från ÖoB för att ha i sommar. men jag ahr aldrig badat och schamponerat en häst innan och när jag tittar på flaskan står det att jag ska schamponera som vanligt men längre ner på flaskburken står det att det ska vara en del schampo och 9 delar vatten. ska man då blanda schampot med vatten innan man tar på allt på hästen?

Lisa_
0

tvättar jag en häst så använder jag INTE hästschampo! extra dyrt och sen så ska de ju inte inbilla mej att hästar skulle vara känsligare än människor! så använd "vanligt" schampo. Fast de e ju bra om det inte är perfymerat.

Du sköljer väl hästen med vatten först och sen gnugar in schampot och så skölj. Hade jag gjort….

Milli
0

Jag blandar iaf schampot och vatten i en hink och använder en svamp att tvätta med.

fridak
0

ojj….mitt huvud fungerar inte som det ska, hade helt glömt bort att man kunde blanda schampo och vatten i hink och sen tvätta med svamp. tack Milli! det är nog det enklaste sättet för "min" lille pålle.

CBA
0

Vanlig grönsåpa är det snällaste man kan tvätta hästen med och det är jätte bra, framför allt på vita pälsar :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[slo]
0

#4 Japp, finns inget som slår grönsåpan ;) Brukar inte blanda ut, utan av med tröjan, häll ut lite här och där på pållen och sen gnugga :P

thilda-
0

jag har något rikigt dyrt! minns inte vad de heter! men den e skit bra! och resultatet blir som du har sprayat en massa glans spray (firefox) på dem =)

CBA
0

#5 Exakt…fast jag behåller tröjan på :o)

#6 Den effekten får du av vanlig grönsåpa + att det är mycket mer ekonomiskt och hästen doftar SÅ gott efteråt :o)

thilda-
0

jag har provat gönsopa el nå liknade på min fd ponny… (hade en vit förr) resutatet vart en svagnyans av grönt!! Förvånad

[slo]
0

#7 Jag är ytterst bra på att bli grymt blöt när jag tvättar saker (hästar, bilar, you name it ;)) så det är lika bra. Dessutom om det är sol ute kanske man kan få lite snygg färg på köpetCool

CBA
0

#8 Jasså…konstigt *hmmm*

#9 Samma här men jag nekar min omgivning en nakenchock ;o)
Jag bjuder på wet t-shirt istället *skratt*

Rita-S
0

"oäkta" grönsåpa, dvs dom som dom har tilsatt grönfärg i, är inget vidare :) grönfärgen har en tendens att sitta kvar.. ;)
Jag köper god gammaldags grönsåpa, typ en plastburk där man gräver ut en nypa brunkatig såpa med handen  som man sedan geggar ned i vatnet. Tvättade det vita arabet jag red med detta och han doftade gott och fick inget grönskär :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

CBA
0

Grummes grönsåpa har jag använt…

thilda-
0

#11 de va kanske de jag använde till min fd! den vart ju lite grön i pälsen!!

[slo]
0

CBA, ja men wet t-shirt e ju inte fel heller, haha :P

CBA
0

HAHAHA :oD

gejsa
0

Använder alltid såpa när jag tvättar mina hästar. Skiten bara rinner av när man sköljer sedan. Luktar gott gör dom också sedan. *ler* Ingen grön färg kvar på dom någon gång.

Lyrik
0

Tvättar inte min gubbe så ofta. I nuvarande stall finns det bara kallvatten, kan bara värma vatten med min vattenkokare.

Använder hästchampoo eller Renons flugschampoo, även linimentschampoo.

Hur gör ni om ni bara har kallvatten i stallet? Ingen duschspilta, bara slang ut på stallplan.

gejsa
0

Jag har stått på ett ställe med bara kallvatten. Men jag gick då och hämtade varmt vatten inne hos stallägaren i hinkar. Så jag kunde skrubba hästen med ljummet vatten. Sedan när jag sköljde av hästen tog jag kallt. Kunde inte göra så mycket annat. Vår och hösttvättar alltid mina hästar. *ler*

Lyrik
0

#18 Kan nog inte hämta varmvatten hos kärringen. De är ju lite konstiga.

gejsa
0

#19# jo, jag vet.

lisette
0

grumme har jag till både hästar och hundar. sambon läste på flaskan och frågade om det verkligen var bra. man rengjorde ugnar med såpan med… :D

fridak
0

jag köpte sjöbogårdens hästschampoo på ÖoB…det jag undrade var om man kunde smeta in hästen i det och sedan skölja för det står så först på flaskan men lite längre ner står det att man ska späda en del schampo med 9 delar vatten….

MiaMaria
0

Vi använder coops handtvål på pumpflaska när vi tvättar hästarna, fungerar super! Tvättar dom ungefär varannan vecka och aldrig några reaktioner på någon av dom. Efter träning kan linimentschampo användas mend e är jag inte så förtjust i.

lisette
0

#22 det borde du ju kunna, bara du är noga med att skölja ordentligt sen.

Linaah
0

Ni har bara pratat om Grumme Grön såpa men det är väl ingen skillnad på Gul och Grön förutom färgen?

jn84
0

Linaah, här står det att gul och grön såpa är exakt detsamma, bara att den gröna såpan har färgats grön. Så du kan gott tvätta din häst med gul

Peppe
0

jag tyckte pälsen blev lite hmm.. fet nästan av grönsåpan. jag har bara tvättat Peppe 1-2 ggr om året och had då använt yes diskmedel. blacky har jag inte tvättat än.

ska jag bara tvätta t ex benen eller svansen så tar jag grönsåpa. är ju inte bra att använda yes för ofta.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linaah
0

Tack :)

tessa
0

jag skulle inte påstå att hästschampoo alltid nödvändigtvis är dyrare än vanligt schampoo för människor.. om man betänker mängd och dryghet.

Jag schamponerar heller inte mina hästar med "sämre/billigare" människoprodukter, än vad jag själv vill använda. Jag gör det såpass sällan, max ett par gånger per år, om ens det och då kan jag gott kosta på mig bra produkter, som inte torkar ut pälsen eller dyl.. =)

tessa
0

Tillägg: Om jag tvättar t.ex sbans, brukar jag använda ett milt schampoo med balsameffekt för att minska slitage och trassel på svansen..