Kanske för att dom är så pass snälla men ändå stora för att kunna döda oss. Dom bär oss på ryggen dit vi vill osv…..
så som dikten säger och som gejsa också är inne på "jag bär dig, jag drar dig jag lever endast för dig"…

ja, den dikten har jag. Den är verkligen fin. Fy fan jag får tårar i ögonen när jag läser hela den.

Hur går hela dikten då?

Fodra och vattna mig väl. Var vänlig mot mig. Ryck inte i tyglarna eller tömmen. Slå mig inte då jag inte förtjänar det. Ge mig inte för tungt lass. Sko mig väl. Skydda mig om sommaren för solhettan. Skydda mig om vintern för kalla betsel och lägg täcket på min rygg. Smek mig någon gång. Jag bär dig, jag drar dig, jag lever endast för dig. Du vet att jag inte kan tala om min nöd men Gud skall belöna dig. Till sist, då mina krafter är slut, ta mitt liv på minst plågsamma sätt.

Och version 2:
Tag mig ej från min moders sida
när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida
till mitt tredje levnadsår.
På min rygg skall jag dig bära
i galopp - på solskensritt.
Men tillbaks till stallet, kära
låt mig då få gå i skritt
Ge mig foder, rykt och vatten.
Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten
lägg ett täcke på min rygg.
Rengör sadel, träns och rem.
För ej oljud i mitt stall
-tänk på att det är mitt hem.
Stäng min dörr mot vinden kall.
Jag vill leva för dig bara,
om min bön du nu förstår.
Då skall jag för alltid vara
din bästa vän i många år.
Och när min levnads slut är nära
tag mitt liv med varlig hand.
Led mig sista biten, kära,
till hästens evigt gröna land.

Den är så vacker att jag tycker att den förtjänar en artikelplats.
-Någon som har ett bildförslag?

Jag har den i stallet. tyvärr.

Oj, såg inte att ni redan hade skrivit dikten. Fy vad den är fin. Får tårar i ögonen jämt när jag läser den.
de skulle va en häst som går mot en solnedgång.. så de ser ut som hästen är på väg att gå in i himmlen..
Tror ni att trapalanda finns?
Jag tror det.
Jag tror man träffas i himmlen, både hästar o människor..
/Elin

Jag skulle behöva lite bilder ju;)…inte bara förslag..

Ha,ha du får väl gå ut och fota i solnedgången Linda. Du som har så många hästar måste väl få någon fin bild. Mår fölet bra och Soya?

här kommer en bild på Lucky i solnedgången. duger den Linda? =P
elin, jag tror det. eller iaf, jag vill tro det.
jag tror det blir vad man gör det till, tror man tillräckligt på något då kommer det bli så. iaf i min inbillade värld. ;)

oj, här kommer bilden!

Denna är fin

#12 …Ja..du..Du känner ju mig och min begåvning att ta bilder och få ändan ur att stoppa in dem= Illa:)
-Soya och föl mår bra men Soya har förvandlats till en ganska besvärlig och arg häst, vilket är jätte tråkigt.'
-Tänkte att det kanske går över snart..hoppas jag på..

Ja, ang Soya så var det ju väntat. Man kan ju inte ändra sig så kopiöst bara för att man flyttar till ett annat stall. Hennes temprament får ni nog dras med. Men hon lugnar sig när fölet blir sisådär 5-6 månader. Det gjorde hon ju här iaf.
Men är hon tjurig mot fölet än då? Eller mot dom andra hästarna?

Beliver! Den bilden var fin. Har du fotat eller?

Vi har inte ännu låtit dem gå med de andra hästarna..har inte vågat faktist..
-Nä fölet är hon snäll med iaf.
-Men det e lite kris för hon skulle behöva verkas nu..Så jag får nog ringa veterinär om lugnande.

Vad gör hon då? Ni kan väl ha fölet i boxen bredvid när hon verkas? Så gjorde vi.

#19. Jaaa, jag har fotat. Det är inte ofta man får så fina bilder =P

Verkligen snygga bilder som ni har visat. Men den första som bebbe visade med sjön var finast tycker jag.
Ursäkta! Menade ju reddies bild när jag frågade. Dina foton (beliver) hade ju inte kommit fram ens när jag frågade.

nej, Gejsa. Jag har inte fotat den. Det är en clipart bild

Ok!

Mina är oxå clipart
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Den här är fin. En blick säger allt.
Jättehärliga bilder!
Min bild är det tyvärr rätt dålig bildkvalité på, och inte i solnedgång… Men kanske skulle kunna se ut lite som Trapalanda? ;)
Den ville inte heller fungera, länkar till den istället.
http://img.photobucket.com/albums/v242/alleeyeah/bild38_orig_SE.jpg
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tyckte inte att det var dålig kvalité på dom bildern Alex. Är det islänningar du har?
Ja, det är islänningar. Fast de där är inte mina, men står i samma stall som den jag hyr (samma ägare som till de på bilden) och den jag är medryttare på. Fast den svarta står inte kvar kom jag på, hon höll inte för ridning så hon såldes som avelssto.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

dom är helt enkelt underbara:)

Mamma gjorde såhär med fotot och texten jag hittade här. Hoppas det är okej. och hoppas ni kan se den.

och sista

Den ville inte, inte jag heller mer nu.

vackra bilder. Är det din mamma som har målat dom?

#46 nej, dessa har hon inte målat men hon har målat jättemånga andra tavlor. Hon har haft fullt upp nu med beställningar till födelsedagar och allt möjligt.. Dom lämnar foton och sen målar mamma en stor tavla. Här är en katt som hon gjorde förra veckan.

Undra var den bilden tog vägen?? Syns ju inte.

Vaför går det inte att få in bilderna. Får inte in den i mitt fotoalbum heller. Synd ni får se en annan gång om ni vill.

såg i ditt fotoalbum att hon målat en jättefin tavla av Isa
Som sagt, syns ingen bild.

titta där kom den ju!

#52 hälsa maria att den var jätte fin