Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3362 ggr
Ciszi2
0

Verför haltar hästen?

Är en liten sak jag inte begriper med min sköthäst. Hon är halt oh haltar rätt så tydligt, men ändå är hon pigg som jag vet inte vad och hon springer runt och brallar och leker med unghästarna i hagen. Hon verkar inte alls ha ont, hon är inte öm någonstans och hon är inte varm. Hon hoppar och studsar och rusar runt och brallar med de andra i hagen, samtidigt som hon haltar som jag vet inte vad. Jag begriper ingenting… Förvånad En häst bör väl inte halta av någon annan anledning än att den har ont? Och en häst som har ont springer inte runt och leker som ett ystert föl om våren, så mycket vet jag.

LinaN
0

Hade låtit en vetrinär kolla på det dära…. o sen i nästa led en massör….

för en muskelsmärta kan lindras (men ändå ge hältsymptom) när hästen rusar runt, o rörelsehältan är kvar.

en ledhälta, sträckning osv är smärtsam precis som du säger…..

jag ahr ignet vettigt svar, kontakta vetrinär….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

AnnaLundin
0

Det är tyvärr inte så enkelt som att hästarna låter bli att springa runt i hagen för att det gör lite ont nånstans. Det finns många exempel på hästar med allvarliga skador som glatt rusat runt ändå, t.ex med ett brutet ben hängande dinglande… Och vi är nog många som haft hästar av det tappra slaget som gör sitt bästa så länge det är möjligt, trots att de egentligen har ont både här och där.

Låt en veterinär kolla upp varför hästen är halt, behandla det som behöver behandlas och ge hästen den vila som behövs för att läka ut skadan. En sjukhage som är för liten för att rejsas runt i är en bra början…

LinaN
0

#2 där sa du nått!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tezzie
0

Håller med #2

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

min oskar haltade när hna sprang efter hästarna som släpptes på bete. ont hade han och han valde att galoppera framför traven.

men springa skulle han.

gejsa
0

Min Gobban som hade fått en pinne i benet sprang och galopperade på 3 ben. Hur han nu lyckades med det. :( Så nog kan dom springa fast dom har ont. Dom kanske inte vill visa det för flocken att dom har ont menar jag. Ja, inte vet jag. Gobban var ju ledaren och är fortfarande i hagen då får man inte halta.

Loa-bg
0

Casanova har ont i ryggen men som han beter sig, hoppar, studsar, stegrar skulle man inte kunna tro det. Peppe sprang i hagen dagen innan jag avlivade honom, även ifall han hade ont så ville han springa efter Casa :(

Peppe gick även en hel tävlingstermin, och tog kortare steg med h. bak. Veterinärer hittade inget fel utan kallade det rörelsestörning, men han hade en allvarlig skada han aldrig skulle bli fri ifrån. Han kämpade till max, försökte jobba rätt i dressyren även ifall det tog emot.

Skador där hästen haltar, inga svullnader, ingen värme osv. är de värsta. Inte för att de behöver vara allvarliga, men de är svårare att hitta… Det är faktiskt lättare om hästen helt plötsligt är varm och svullen.

Hur länge har hästen haltat?
Haltar hästen mer vid vissa tillfällen? 
Stöder hästen på benet (vilar den benet ofta)?
Om du lyfter några av de andra benen, hur reagerar hästen då på det haltande benet? Det vill säga, ställer den sig utan att tveka på det benet, tar det emot att ställa sig på det, kanske ställer den sig på tå osv.

Johanna
0

när min plutten fick kotledsinflam så haltade han som sjutton, men var ändå hur pigg som helst o for runt som en galning i hagen, han tom hoppade ur o fortsatte sedan utanför hagen att hoppa över saker, bla en hängmatta :)

så jag skulle nog åka till en klinik o kolla upp det där…

MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en häst i stallet där min 4 åring står , som är riktigt halt, men inte varm eller något sådant , Jag vet att det är ett gaffelband som farit , men ägaren tar ändå inte ut veterinären ?! , dock görs inget med hästen , men hon har juh ont ? :O , men i hagen galopperar hon och travar på , Tycker det är synd att ägaren inte tar ut veterinären :S …

på bilden är det min 4 åring :)

Loa-bg
0

#9 Problem med gaffelband kan man bara se med ultraljud, och om det är gaffelbandet så bör man åka till klinik.