Betet börjar ta slut!
Hejsan. Jag behöver hjälp. Vi har c:a 2,5 ha med bete och nu börjar det ta slut, dem har gått ute dygnet runt i c:a 1 månad nu.. Och vi hade beräknat att dem skulel gå ute till början av sep. Marken är uppdelad i två delar och jag undrar nu om ni tycker att vi ska stänga av den ena hagen, gödsla och låta dem gå i den andra i två veckor tills det kommit gräs där eller ska vi låta hästarna bara gå nu och ge dem hö, krafftfoder?
Hur är det med ert bete? Hur länge kommer det räcka och hur gör ni i slutet när det börjar ta slut?
Ingen?!

vi brukar stänga så dom inte kommer åt hela.. och så flyter vi det litt efter litt.. ;)

Gör som du tänkte. Stäng av halva betet. Gödsla ev innan regn. I juli växer inte betet så mycket pga torka. Gödsla kan du då inte heller göra innan regn. Det bränns ju då. I augusti börjar det växa igen.
jag skulle också stänga av halva om jag var du i ett par veckor, för ev kommer det regn i helgen. och då tar det säkert fart igen.
vi får hoppas det, för vi är inne på våran beteshage nr 2 och väntar nu också på att det ska växa upp igen.

Tycker också att du ska sattsa på att dela av. Om det inte finns mer betesmark i närheten;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tänk på att hästar betar ner en liten bit snabbare än en stor. Det tar mkt hårdare på gräset då. Sen kanske många vill ha mycket mer gräs än hästen egentligen behöver också. Jag har 2 ha till 5 ponnyer och det räknar jag med till november även om det nu är ganska torrt.