Juverinflammation o fölmärrar
Nu har jag gått o funderat länge. Det är ju en del här som har fölmärrar och erfarenhet av avel.
Tösen 17 år har haft två juverinflammationer. Den sista för 3 år sen. Ena spenen är tjockare än den andra. Hon har aldrig haft föl. Juverinflammationer gör dj…ont. Man har inte fått ta på juvret på flera månader efter. På sommaren har det gått bra pga av myggbett mm. Skönt att bli kliad. Sen har hon släppt det.
Min fråga är alltså: Är det någon här som vet nåt om ston som haft juverinflammation o sen fått föl. Hur har dom reagerat mot fölet. Har modersrollen tagit över eller har dom slagit ifrån. /Mvh penny
intressant fråga, är nyfiken på vad dom andra svarar för jag har ingen aning. Men har vart med när många fölat och haft så mycket mjölk så dom har ont av det å slagit ifrån när fölet försöker dia, då har man vart tvunen att mjölka ur så det har släppt senast va förra året då fick vi ge en fölis nappflaska för stoet va så känslig o hade ont men tillslut så fick fölet dia och det trycket släppte o mjölken bra spruta :) Fölet vart mätt snabbt med (kan säga som så att ingen anade att hon väntade föl och hon var inte alls tjock vem som är pappan vet vi inte men gullit fölsto vart det) Man får väll hoppas att moderinstinkten tar in på ett sådant sto som ditt, jag skulle någ tippa på att det skulle gå bra, men som sakt har ingen aning :)
Ska du betäcka Tösen Penny? :D
#2 Jag har ju funderat kring det i många år. Hade ju varit kul med en fjärde generation. Men det krävs ju så mycket pengar tid och ork så just nu är det inte aktuellt. Vore jag miljonär så. Det är ju lite udda stam i henne . Tycker det är kul att va med från början.
Med tanke på att hon haft juverinflammationer så vågar man inte heller riktigt. Tänk om hon inte alls accepterar fölet. Hur mycket obehag sitter i huvet om det är spänningar i juvret? Man går ju o funderar kring sånt. Får väl ta o ringa något stuteri,nån borde väl ha råkat ut för det någon gång.
Har också hjälpt till på ställen med fölston men aldrig hört eller tänkt på såna frågor om juverinflammationer innan första fölet. Vet också att ston kan va kinkiga när dom är mjölkstinna o spända men att det släpper och till slut låter ungen dia.