Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3052 ggr
Cilla89a
0

Vad kostar din häst i månaden?

När jag köpt fölis ska jag betala för den alldeles själv ;)
Så jag har suttit och räknat vad det blir i månaden!

8 kg hö/dygn*1,5 kr/kg=12 kr*30 dagar=360 kr/månaden

spån, 50 kr bal*4-5 stycken=200-250 kr/månaden

krafft groov 125, 30 kg, en säck kostar 221 kr, äter 0.5 kg om dagen, så en säck räcker 2 månader=110/månaden

betfor, 25 kg, en säck kostar 109 kr, äter 0.2 kg om dagen=6 kg månaden, en säck räcker då 4 månader, 109/4=27 kr/månaden

krafft miner blå, 20 kg en säck kostar 313 kr, äter 0.2 kg per dag=6 kg månaden, en säck räcker då 3 månader, 313/3=104 kr/månaden

hovslagare, 450 kr (verkning), var 3:e månad=150 kr/månaden

försäkring? förmedlaren försäkrar fölet, men ännu vet jag inte var och vad det kostar i månaden..

allt utom försäkring 1000 kr i månaden :)

vad kostar din/dina häst/hästar i månaden? :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

fridak
0

jag tror det slutar på ca 2000/månad.

1500 stallhyra inkl. strö, grovfoder, kraftfoder.
550kr/gång helskoning

sen blir det ju jämt lite prylar….

jag betalar itne försäkringen, det gör ägaren.

IdaS-A
0

Olika beroende på månad. Jättesvårt att räkna ut vad det blir per månad..tyvärr

[Jennniie]
1

Säger som #2 Skiljer sej från månad till månad och orkar inte sätta mej o räkna ut vad det kostar per månad, alltså om man ska räkna ut fodersäcker, hur länge dom räcker o dela upp kostnaden osv.. :) lat jag vet :)

[slo]
0

Jag vill inte veta… Men borde väl landa runt 3000-sträcket, med resor till och från stallet. Hoppas inte det är mer än så iaf :D

IdaS-A
0

#0 Har du eget stall?

gejsa
0

Ja, det törs jag inte räkna ut ens.

Men inte ska du vänta med var tredje månad att verka fölets/unghästens fötter.

thilda-
0

1500kr per skalle
Hovslagare 1400kr för båda
Kraftfoder säck 250kr
bilresekostnaden vet ja inte..
Spån bal 78kr

lisette
0

5-600 eget stall inkl försäkring.

Believer
0

8kg hö låter lite för ett föl/unghäst som växer.. men det kanske är ett vädigt bra hö?

#6. hovarna växer knappt någonting när dem är så små. När Kiara var yngre tog hovis hennes hovar varannan gång när han var ute till Lucky. Dvs. nästan var 4:e månad. (Lucky skoddes var 7-8:e vecka).

Believer
0

Kiara kostar mig drygt 1000kr i månaden. min far betalar försäkringen.

Lorita
0

Jag tycker att verkning var tredje månad är för glest jag har 8-9 veckor mellan verkningarna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cilla89a
0

#5 ja, vi bor på gård :)

#6, tror inte det behövs oftare, möjligen sommartid.. Japp och Schrek är inte skodda bak och behöver bara verkas bak varannan eller var tredje gång som vi skor dem till och med..

#9 det är väldigt bra värde, räknas som stuteri hö, sen tror jag inte den kommer äta mer.. Både Japp (D) och Schrek (liten häst) petar i sig 8-10 kg hö dygn och dem har fri tillgång, och detta lilla föl är väl kanske stor C eller liten D..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klasson
0

Appe kostar mig.

1000kr i Hyra till stallägaren(då ingår 10kg hö, 2kg kornkross dag.)

Spån köper jag själv 1/65kr 3st månaden.

Kraft Grov säck räcker ungefär 1-2månader.100kr.

Olja, 1dl Dag. 99kr.

Evitamin. en stor burk räcker 3månader. 50kr/mån

Ca 1500kr månaden..

Lorita
0

#12 jag har tre barfota och jag verkar dom med 8-9 veckor mellan gångerna och jag tycker du ska räkna med det dyrare alternativet, för inte ska man snåla på hovarna. tycker sen hovslagaren annorlunda så är det en annan sak men det vet du inte förren du har haft hästen ett tag.

Charger
0

Stallhyra 1400 kr/månaden. ( spån + hö ingår, fri tillgång till ensilage i hagen)
Skoning 800-1000 kr var åttonde vecka.
Grovfoder..  hm, kanske 300 kr/månaden

Det är mina cirka priser i månaden, men jag brukar tänka på att lägga ut ca 3000 kr i månaden, om det behövs andra saker också, ex nya täcken m.m.

Mangis
0

Stellas försäkring kostar ca 500:-/månad. Då har hon den högsta vetvårdförsäkringen hos folksam + 20 000 liv.

joytick
0

700-1800 blir det för mig, ibland mer..

AusaBausa
0

absolut ingen aning…vill nog inte veta heller..säkert mer än jag har en aning om!

Believer
0

#12. okej, =)

Zahara
0

1000 kostar min 2åring med foder strö hö hovis försäkring men då har jag ingen stallhyra för jag har eget stall…efter flytt har jag en stallhyra på 1000 då lanar jag runt 1600 :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

pippa__
0

400 kr ung. …900 med resekostnad =)

[slo]
0

#9 Jag ger också 8kg hö till min unghäst, mer vill hon inte ha och det känns onödigt att hiva in massa som hon grisar ner över natten ;) Men har halm också, så hon har och pilla med :)

#12 Jisses, jag har 7-9 veckor mellan verkningarna, och då ska jag helst raspa av det värsta ungefär mitt i perioden också… Snabbväxande hovar :P

AusaBausa
0

här verkar vi hovarna också väldigt sällan…växer knappt ngt! har inte verkat Ludde sen i början på november o de är inte dåliga ännu…men ska ringa i veckan bara för o boka tid så jag har gjort det!

Mandysan
0

För mkt ^^

Lorita
0

Nu ska vi se

hö                 9000 kr
strö               1800 kr
Vaccin             2400 kr
mineraler         300 kr
Verkning        6300 kr
Summa        19800 kr / år

Det blir 1650 kr och månad det blir 550 kr och häst och månad

Också tillkommer försäkring, utrustning, träning, tävlingar och staket.

SannaHolmgren
0

200-500kr /månad. Grundkostnad inkl försäkring, vaccination och hovslagare, foder och strö.

Sen tillkommer resor, hyra av transport, träning och tävlingskostnad, medlemsavgifter, och en ganska stor del till utrustning och prylar. Så efter allt extra så blir min shettis ganska dyr i drift…

freakyH
0

3000kr med träningar , stallhyra där allt ingår utom mockning.. då ridhus å så :D mkt pengar för en ponny

freakyH
0

på 3000kr där så räknade jag inte med hovslagare , försäkring , ev vetrinär å så

hjullan1
0

ca 1100 kr med stallhyra, mat, försäkring. 1000 kr/år till hovvårdaren.. hm, det blir max 1200 kr/månad/ponny.

[piraten90]
0

Min häst kostar 4000 i månaden oftast lite mer. Men jag har honom uppstallad på en ridskola.

gejsa
0

Det viktigaste en häst har är just hovar. Varför ska man snåla in på detta? Man ska låta en bra hovslagare se till ett föl och unghästs fötter ofta. För det är dom som kan se om dom går fel eller har fel som tidigt ska rättas till bla.

Och verkar man vuxna efter 6-8 veckor varför ska man inte göra det med föl? Även om hovisen tar lite varje gång så är det värt det.

Aldrig snåla med hästens hovar!!!

Believer
0

#31. Jga kan ju svara för mig.

Helt enkelt så att Kiara behövde inte verkas mer än var 4 månad.
Hovis kollade varje gång han var ute till Lucky, men behövde bara verka varannan gång (på Kiara). Hon sliter sina hovar bra själv. Jämna och fina har dom alltid varit.<

men ska ju inte verka för verkandets skull. Om det inte behövs så gör det ite det. Svårt att göra nått åt saken då

jn84
0

Min häst kostar 2700 i månaden. Då har jag räknat med träckprov, vaccineringar osv också. Stallhyran är på 1750 med 8,5 kg hö. Försäkring 500 i månaden. Då ingår livförsäkring på 50 000 och veterinärvård (inkl mediciner, vets resor, djurambulans osv) upp till 60 000.

Lorita
0

…………eller så får man en häst som mina som växer så det knakar, skulle jag vänta i tre månader då skulle det bli kris och övervuxna hovar det är inte bra. Sikta på verkning var 8 vecka det är mer realistiskt, växer inte hovarna mer se då över foderstaten för det är för dålig tillväxt och något är fel.

Peppe
0

ca 2000kr / månad för Blacky, kanske ca 100kr mindre för Peppe.

edit. kom på att Peppe tränar ju inte så han hamnar på ca 1500kr / månad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#32# Min hovis har alltid tagit något när han tittat på mina unghästar. Men det lovar jag dig inte verkar han för verkandet skull. Förresten hade vi väl då samma hovis.

gejsa
0

#34#  Sommartid växer hovarna så det knakar. Men vintertid växer dom inte lika fort men dock växer.

Lorita
0

#37 Senast hovslagaren var här tog han bort mycket, jo mina hästars hovar växer så det knakar på vintern också, trots grusade hagar som sliter en del på hovarna. Även karisma verkas riktigt mycket 10 månader gammal är hon och det är riktig verkning det är tal om och så har det varit sen hon var tre månader.

fridak
0

hovarna växer väl beroende på vad de får i sig? har man riktigt bra hö och ger under vintern så borde de växa lika mycket då som under sommaren.

Lorita
0

#39 mina har alltid fritt med hö och fritt med mineraler på vintern och skriver jag fritt så det fritt = finns alltid att äta

LinaN
0

Jag är sjukt glad att jasg inte betalar per kilo hö i stallet, harry får mellan 10-20kg hö per dygn. så låt säga 1,50/kg=150kr per dygn gånger 30 dagar….. heh 4500 i månaden hade han käkat för då o då är det lågt räknat……

kratfoder ingår. havre o betfor.

mineraler kosta väl mig max 50kr i månaden.

hovis var 3e mån 500kr.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fridak
0

#41 nu tror jag du räknade fel LinaN 100 kg hö äter han väl inte per dygn!!! 1,50 * 10 blir ju 15 kr/dag, ska du ha tjugo kilo är du uppe i 30 kr/dag alltså max 900kr/månad för hö

gejsa
0

#38# Ja, jag säger ju det att dom växer även på vintern. Men inte lika mycket. Så man måste ju alltid ta något när man verkar.

fridak
0

#43 jag tror lorita menar att hennes hästars fossingar växer lika mycket på vintern som på sommaren.

AusaBausa
0

ja min hovis kollar också igenom fölis hovar men finns inget o ta varför då ta? Sen kom jag på att hovis visst varit här sen i nov. Ludde tappade en sko ju o då tog han shettisarna också! Så så länge sen var det ju inte!

Believer
0

#36. Vi kan inte ha haft samma hovis. jag pratar om när Kiara var mindre (som jag skrev i mitt första inlägg här). från det jag tog hem henne (10 månader fram till ungefär 1,5-2 års ålder.

Och hon har inte dålig tillväxt i hovarna. Hon sliter dom mkt bra själv. Plus att hon alltid har slitit dom jämt så då behöver inte hovis verka så ofta. det skulle vart skillnad om hon slet dem ojämt.

Och hovar växer olika fort på olika hästar. plus att vissa hästar sliter sina hovar mkt bra själva.

jen
0

jag räknar på EN häst här

hö 300, lusern 200, annat foder tex mineraler kli mm, ca 50kr

strö (torv och spån) ca 400kr   staket, stallinredning 1200/år ungefär tror jag det blir = ca 100/månaden.

hovsl 1 skoning 350 (700 var 8e vecka)

försäkring 300/månad

annan utrustning som täcken, grimmor mm blir säkert ca 1500 minst/år

så jag räknar med 150 på det..

så 1850 för min arab, och för Kalle 1650 eftersom han bara verkas

jen
0

javisst ja,  glömde säga att jag har hästarna hemma :)

Lyrik
0

Stallhyran - 2000 kr, fri mängd hö ingår (tur det, Lyrik äter 14-17 kg per dag).

Halm, kraftfoder, pulver, morötter - drygt 500-600 kr

Hovis: 900-1100 var 8:e vecka, beroende om det behövs nya specialskor eller sulor.

Försäkring - drygt 250 kr om ÅRET!

Så lite drygt 3200 kr om mån.

Minetta
0

Januari kostade 3250 kronor och februari har hittills kostat 3600 kronor. skriver varje månad upp alla kostnader. stallhyran är 3200 kr och då ingår hö, foder, spån.

nannan
0

Usch ja.. Alldeles för mycket!

• Stallhyra (inkl. halm, havre, mineraler, utsläpp) - 1270 kr/mån
  • Hö (8 kg/dag*3 kr/kg*30 dagar) - 720 kr/mån
  • Vitaminer (chevinal) - 279 kr/mån under våren när tävlingskondition påbörjas.
  • Foderjäst (3 kg/månad*12 kr/kg) 36 kr/mån
  • Hovslagare -700 kr/gång - 350 kr/mån
  • Utrustning (avbetalning på sadlar plus nyköp av annat) - 1000-1500/mån

Alltså. Kostnader som jag inte kan undgå för ungefär 3500-4000 kr varje månad,

plus bensinkostnader, försäkring, veterinär, transport, träningar och tävlingar och allt annat nödvändigt ont…

fridak
0

jag räknar inte med respengar till stallet för det är mor och far som betalar det. Jag lånar bilen och behöver inte betala bensinen för att jag skjutsar bror och även mor och far om de ska ngnstans. desutom är jag den enda som kan koden till tankkortet….

Momla
0

Stallhyra inkl hö o strö - 700:-
Krafftfoder 150:-
försäkring 150:-
skoning 250:-

1250:- + bensin

tezzie
0

Satt och räknade på det i helgen faktiskt och blev glatt överraskad (har bytt stall).

Stallhyra 1300 okt-maj, 500 juni-sept (ingår spån och fri tillgång på grovfoder). Kraftfoder ca 300 kr månaden, hovis 550 kr var 8:e vecka (hovar som knappt växer).

Det var betydligt dyrare i förra stallet =)

*** Kärleken övervinner allt ***