Hostande häst! :S
Mitt sto har hostat väldigt mycket sedan i höstas, och veterinären har kollat på henne men inte hittat något fel. Det är värst när man rider henne, för då går det nästan inte alls att rida! och när man borstar henne och även om hon bara står i hagen kan hon hosta en del. Jag blir ju ganska orolig för det låter ibland som att hon inte får luft och det är väldigt konstiga hostar. Hon är inte i så bra kondition just nu heller så det kanske har något med det att göra? men då borde hon väl inte hosta när man borstar tex?:S
Har även testat att blötlägga höet, men det gör inte så stor skillnad. Någon som kan ha en aning om varför hon hostar så?

Hon har säkert blivit dammallergisk. Sluta sopa och mocka när hästen står inne. Ge allt som hästen äter uppblött i krubban med. Gå över till hösilage. Utevistelse så länge som möjligt minst 12 timmar per dygn.

Okej tack, vilket underlag i boxen är bäst då? just nu har vi spån och ibland halm uppe på det.
Hon är ute minst 12 timmar redan,brukar vilja komma in frammåt 7-8 på kvällen.

Ja det beror ju på hur dammigt halmen är och spånet. Köper du spån från Granngården så är det nog bättre tror jag. Luftigt stall måste han stå i också. Gärna öppen dörr nattetid så gott det går men inte drag bara.
jag hade halm och spån förut, men bytte till torv till min host-häst.
Det blev mycket bättre då, han hostade inte alls vad jag kunde höra.
hade mitt stall alltid öppet, nu har jag lösdrift som är det bästa för host-hästar.
sen hade jag alltid blött höet när han stod inne. Men nu äter hann torrt ute, helt utan problam ;)

allt beror på vad din häst är allergisk mot. min ponny är allergisk mot sporerna i hö och därför är spån ingen fara, halmen däremot innehåller ju sporer. han hostar endast av hö/halm, inte av spån, sopning eller rykt.
hur blöter du höet? att duscha hjälper ingenting, det måste dränkas i 5 minuter. inte längre för då försvinner näringen.
jag skulle även se över foderstaten. en kunnig hästmänniska sa till mig en gång att hästar kan hosta av för mycket kraftfoder. det blir slaggprodukter som måste ut
nu låter det ju som att din häst hostar väldigt mycket, annars kan ju hästar hosta lite när vädret är konstigt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
ja, det bästa är att doppa hönätet i en balja med vatten. Då blir det riktigt genomsköljt och bra

veterinären sa att jag skulle blötlägga höet typ en dag i förväg :S men just nu får hon vanligt hö eftersom jag inte tyckte att det hjälpte med blött heller, hon stod också på torv men jag vet inte om det blev så mycket bättre heller :/ Och hon får nog verkligen inte för mycket kraftfoder, hon får mycket hö istället. Tycker inte att hon behöver massa onödig enerig när jag endå bara kan rida på helgerna. Hon är 19 år iår också. Men väldigt pigg!
Men hur är det att rida när hon hostar så mycket? jag kräver ju inte direkt nått av henne när hon hostar såhär, jag vet inte om man ska ta det extra lungt bara? det har jag gjort iaf

#7# Men det går inte över på en vecka om du köper blött foder. Min hosthäst fick stå i 4 vintrar ute i logen där det är högt i tak och inte dammar för där sopar man inte pga grusgång osv. Nu är det 3:dje vintern som han kan stå i stallet igen. Men vi har halm, sopar inte när någon häst är inne. Har lång utevistelse, blöter upp maten i krubban med betfor, har nu övergått tilll torrt hö som han tål.
Ja, du kan rida när han hostar OM han inte hostar för mycket. Men om han hostar några ggr så fortstätt rid, så får han ut det han vill hosta upp. Så sa min veterinär.
Men min häst var väldigt dålig när han var som värst. Fick medicin och hade grönt slem i näsan och blödde näsblod titt som tätt.

Okej, men hon hostar verkligen typ hela tiden och då vågar jag inte fortsätta rida. Det verkar liksom inte som att det vill ta slut. Hon sträcker ut halsen och ner mot marken, och det kan låta väldigt konstigt ibland!
Oj då:S det har iaf inte hänt henne, bara vitt snor i näsan ibland.

Ja, så gjorde min Gobban med. Upp och ner med halsen och riktigt djupt host. Då är det nog samma troligtvis. Har ni högt till tak i stallet? Bra ventilation? Är det ditt stall så ni kan ha öppen dörr där på natten?
Jag tror inte att du enbart kan gå på att hästen är allergisk. Har den dessutom vitt snor kan den faktiskt vara förkyld. Ibland drabbas de av flera förkylningar efter varandra och ibland sitter förkylningen i länge. Precis som det ibland kan göra för oss människor.
Visst kan det vara allergi men även hästar kan få långvariga förkylningar och är hästen dessutom i dålig kondition så läker förkylningar ut långsammare än för andra.
Jag skulle vilja råda dig att ta det lugnt med din häst så länge den snorar och sedan ta den på kortare promenader. Ren hosta behöver inte vara farlig om man tar det lugnt. Speciellt om din veterinär inte hittar något på hästen.

slemlösande kanske vore ngt? när eli var förkyld så hostade han mkt.. då fastnade slemmet i ..va heter det..den d'r tappen i hlsen eller hur man ska förklara det,som en svacka ungefär? Vet skrev ut slemlösanade pulver som jag skulle ge i 6 dagar och sedan var han braq igen :)

Är det slemhosta kan du prova att ge Bisolvon, finns receptfritt på apoteket. Men det gäller ju även att stallmiljön är bra, likaså foder och strö för bästa effekt. Sen skulle jag råda dig att inte rida så länge han hostar mycket, att hosta någon gång är okej men inte attacker.

#10 taket är väl inte det högsta, men det är ett kallstall så ventilationen är bra, stänger bara dörren runt 10 på kvällen, så det inte ska dra kallt på dom, och sen kommer dom ut runt 6 på morgonen.

Hur länge har din häst hostat? Det har vi väl inte ens frågat eller du skrivit.

#15 skrev i första inlägget att hon började hosta i höstas. Annars har det bara varit nångång då och då

bronkit?

ni bör nog försöka ta reda på anledningen, kan ju utvecklas till kvickdrag vilket inte är så roligt
bronkit borde väl veterinären sett?

#16# Om det började i höstas så tror jag inte att det kan vara förkylning. Hästen måste var dammallergisk eller något annat som liknar det. Vad gjorde veterinären för koll när den undersökte hästen?

Ja jag tror också på damallerig eller nått..
Vet inte riktigt, hon kollade typ lungorna och det. Hon försökte få hästen att hosta men det gick inte och då tyckte hon att det va ett bra tecken.

Hur gjorde hon för att framkalla hosta? Höll för vid halsen eller?

#22 ja hon höll vid halsen på något sätt

Ja, så gjorde han på min häst med och då ville han hosta. Men han var ju väldigt dålig då.

okej.
Men jag ska få hit veterinären snart, det är ju endå dags för vaccinationer å sånt för dom och då kan man ju passa på

Ja, dom kanske har svårt att säga en diagnos men om du börjar med dom råden som du fått här så kanske hästen blir bättre. Den borde kanske få mer medicin också. Hur länge har den ätit slemlösande? Eller vad fick hästen?

Har ni gjort endoskopi på honom? Är det bästa sättet att se hur han är i halsen. Det brukar vet vilja att man gör om inte hästen blir bra.
#5 Min gubbe hostar av torv/spån, kan ej stå på det. Halm tål han, konstigt nog. Hostar oxå av hösilage, men ej av vanligt hö.
Är dammkänslig sedan länge (antagligen innan jag köpte honom för 11 år sedan). Får sin mat blött, men inte höet. Borstar alltid av leran ute, aldrig inne. Men vad hjälper det när de andra "barnen borstar jämt inne…

#28 allt beror ju som sagt på Vad dom är allergiska mot, innan man har tagit reda på det så kan man ju inte göra nåt åt det. uppenbarligen är ju inte Lyrik och Peppe allergiska mot samma sak då =)
#29 Jepp. Men folk kan inte förstå när jag säger att han ej får ha spån. Sen tål inte hans hovar spån/torv, torkar ut av det. Papper stod han på Ultuna, när han var inlagd där för koliken 13-18 januari i år. Hörde inget host där, men där är det bra luft.
Det är dålig luft i "mitt" stall. Lyrik hostar på morgonen, även Proppen. Är dålig ventalition (stavning?) i stallet.
Fuktig och eländigt, båda dörrarna är stänga om natten, annars fryser vattenledningen.

#26 Hon har inte fått någon medicin alls
#27 nej ingen endoskopi, men det kanske dom gör på henne nu eftersom att det inte har blivit bättre sen dom va här sist.

#31 ett tips är att testa lakritsrot eller anis för hostan. är många som köpt det och det fungerar…

#31 Jag tycker att du ska göra det på henne, då får ni se om hon är röd, har slem, ev sår osv. Det är lättare att kunna lägga upp vad du ska ge för medicin till henne då. Men tänk på att det kan ta mycket lång tid innan det läker ut. Min har alltid haft problem pga fel start, 5 år i livet. Sen åkte hon på en infektion som ledde till att jag inte kunde rida henne, mer än skritt i närmare ett halvår. Idag är hon nästintill symptomfri men man märker av det lite grann vid fuktigt väder, el mkt dammigt. Hon är dammallergiker och kräver nogrann kontroll av foder och strö.
min tant är väldigt hostig under installnigsperioden men på henne fungerar vitlök! jag pressar eller köper pulver som hon får 2g om dagen i fodret. Fungerar toppen på henne. Jag vet att inget vetenskapligt är bevisat ang vitlök men det fungerar :) slutar jag med det hostar hon igen efter en vecka. Du kan ju alltid prova fungerar det är ju det toppen! Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#33# Endoskopi är när dom går genom näsan va? Jag minns vad han gjorde men inte vad det heter allting. :)
Då sa han att det var svullet och tjockt och mycket irriterat på Gobban iaf. Det var nog då jag fick slemlösande bl a.

#33# Endoskopi är när dom går genom näsan va? Jag minns vad han gjorde men inte vad det heter allting. :)
Då sa han att det var svullet och tjockt och mycket irriterat på Gobban iaf. Det var nog då jag fick slemlösande bl a.

#36 Ja det är det. Vi gjorde nog det en 4 gånger innan min var skaplig, fortfarande med lite slem kvar. Men vet tyckte inte att det var nödvändigt m fler gånger, det var då han sa att hon är "överkänslig", ev kroniskt.

Endoscopi är när man går genom baken på oss mäniskor också. Haha
Jag kommer inte ihåg om han gjorde det fler gånger än en faktist. Vet bara att han blödde som fasiken för han råkade komma emot en blodåder i näsan.

Aj då, lät inget vidare. Men det var intressant, fick ju vara med att kolla själv oxå. Sådant uppskattar jag med en del veterinärer. Då får man ju lite uppfattning själv.

Ja, man får ju det. Antar att det var Göran som även jag har. :)

#40 Har honom i första hand (det var han som skickade vidare mig) men han hade ingen endoskopi då. Han är ju så oerhört mån om hästarna =) Så jag var på Strömsholm och Sundbyholm för endoskopin.
Blev mycket fundersam på det där med endoskopet… Trodde som gejsa att det var namnet på en undersökning när man gick in i baken. Men detta fick jag fram från vårdguiden:
Undersökningar där endoskop används:
- Bronkoskopi - undersökning av lungorna.
- Gastroskopi - undersökning av matsmältningsorganen.
- Artroskopi - undersökning av lederna.
- Koloskopi - undersökning av tjocktarmen.
- Rektoskopi - undersökning av ändtarmen.
- Cystoskopi - undersökning av urinblåsan.
- Laparoskopi - undersökning av buken.
Så endoskopi är alltså ett samlingsnamn.

Du kan köpa carragen, de ger ja min häst. Han är väldigt hostig precis som din. Jag fick ibland avbryta ridpassen för han hostade så mycket, men efter ja började med carragen så har han blivigt mycket bättre.. De är dyrt men så värt de för han mår mycket bättre..
Finns att köpa på http://www.alg-borje.se/ - Sen "Till Djuren"

#43, ja jag läste nånstan att nån hade gett sin häst någon slags alger och det hade blitt bättre. Jag är beredd att testa allt för att hon ska bli bra, så det hade kanske vart nått:)
Tack så mycket för alla svar!

#43 jag har gett Peppe det men han tyckte det var så äckligt så det gick inge vidare… däremot fick ett halvblod i stallet det också mot sin hosta och diarré och funkade super! vet även en annan som gett det till 3 av sina hästar som det funkat på. så får man bara i hästen det så funkar det nog bra =)

#45 Min häst tyckte också att de va äckligt, så ja började med lite i vanliga maten så han fick vänja sej vid smaken och sen ökade jag på vart efter.

Man får väl pröva allt som är möjligt. Men tänk på att börja med en sak i taget annars vet du ju inte vilket som gjorde ev hästen bättre. Börja med att vädra mer i stallet, inte sopa osv osv som jag skrev högre upp. Det tog över 1 år innan min häst blev bättre och nu är han helt bra. Hostar som vanligt bara då och då som alla andra hästar gör.

#41# Ok, ja, det där är jättdyra instrument och hästar kan lätt bita i det och då går den sönder sa han.

#42# Ja, jag tänkte också på det när jag var på stan i dag att det måste betyda instrumentet eller något sådant. Därav samma namn. :)