Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1722 ggr
jn84
0

Köpa okänd häst

Vi letar ju häst för fullt och har nu stött på ett 10-årigt halvblod från Holland. Importerad för ca två månader sedan.

Verkar fullt friskt, fungerar bra och är världens snällaste. MEN, han har inga papper och inget pass.

Självklart blir det veterinärbesiktning, men säger det allt? Hur vet vi att hästen inte är stulen? Och hur vet vi att han faktiskt är 10 år?

Kan man köpa en så okänd häst?

jen
0

KAN, kan man ju.

Men jag skulle nog inte våga. Tänk om den skulle vara 20år?

eller som du skrev, stulen.

bell
0

Vid besiktning så ber man vetrinären kolla efter chipp. Samt ålder. (Har tidigare köpt en häst utan pass men som var chippmärkt i annat land). Ångrar det inte en sekund.

Det ät nog det bästa jag kommer på.

fridak
0

och hittas inget chip så får vet. tittta tänder och uppskatta ålder.

gejsa
0

Det skulle jag inte rekomendera. Kan ju vara rätt så svårriden också eftersom dom bara behöll den i 2 månader. Det är ju en familj som gjorde detsamma här i stan köpte från Polen eller vart det nu var ifrån. Den var ju knappt riden.

Ni ska väl inte köpa en knappt riden häst till systrarna dina? Då kan ni ju lika väl pröva min Gejsa. :)

fridak
0

de ska väl provrida?!? problemet är väl att hästen inte har någon bakgrund? att mna inte vet vad hästen gått igenom, vad den kan, sjukdomshistoria m.m.

gejsa
0

Det är inte säkert att hästen gör något precis när dom provrider det kan ju vara vid andra tillfällen uteridning kanske osv.

elin
0

Skulle jag aldrig våga riskera.

/Elin

jn84
0

Nejdå, den här är fullt riden. Världens snällaste i alla lägen enligt nuvarande ägaren.

Anledningen till att hon inte behåller hästen är att hon (som jag förstod det) köper intressanta hästar från hästhandlare och sedan ger dom ett värdigt hem istället för att de ska kunna bli sålda till vem som helst. Så hon har behållt den i två månader för att se vad den går för.

gejsa
0

Ja, dom kan ju säga vad som helst en del när dom säljer häst. Jag vet inte om jag skulle lita på att allt stämmer. Även om det låter ok nu.

fridak
0

bara hästen inte är inblandad här

Cattiiis
0

Tycker det #2 sa låter ganska vettigt, låt veterinären kolla efter chip och så.

jn84
0

#10 Det är inte hästen på bilden och de andra han sökte var ju ponnyer, så jag hoppas att den här hästen inte har med saken att göra =/

Vi kommer iaf åka dit och provrida flera gånger. Sen kommer jag självklart att fråga en massa om papper och så och vill vi ha hästen så blir det en besiktning.

Kan man göra mycket mer än så? Om nu hästen är stulen (det kan man ju inte ta det för givet, men kan ha i bakhuvudet) så kan man väl inte åka dit på något om man köper hästen och allt verkar riktigt. Dvs, man är inte medveten om att man köper något stulet? Verkar nånting det minsta skumt så lär vi backa..

Någon kommer ju att köpa den här hästen, den är ju importerad till Sverige för att säljas och denna någon kan väl vara vi om allt verkar bra?

Så länge den är frisk och trevlig och vi har gjort allt för att se till att den inte är stulen, så borde det väl gå bra?

fridak
0

hittade inte den andra tråden men denna pållan då?

fridak
0

#12 så länge ni har köpebevis som bevisar att hästen är er så ska det inte vara några problem. Ni köper ju hästen i god tro om inget verkar skumt och då ska ingen kunna ta hästen ifrån er.

jen
0

#12 låter som att du redan bestämt dig för köp.

Hoppas du ej blir lurad bara

elin
0

Utan pass är ju hästens identitet samt bakgrund ett mysterium.
Man kan ju hoppas de finns ett chip på hästen ngnstans som kan styrka att den är 10 år samt övrig information.

Jag personligen skulle aldrig våga ta en sådan stor risk, men väljer du och din familj att göra det så hoppas jag de går bra för er.

/Elin

tezzie
0

Jag skulle inte heller våga chansa. men om du nu gör det så kan väl vet kolla upp tänderna och ge en uppskattning på ålder samt leta efter chip.

Svårt som sjutton när det inte finns några som helst papper på hästen. Går det inte att ta kontakt med tidigare ägare då?

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

#14 att köpa i god tro gå inte längre.

kommer ni inte ihåg tråden om en av de stulna ponnierna? svenskan som ägde ponnyn fick inte tillbaks den förrän den finska ägaren kom på att hon inte kunde ha ponnyn längre.

bebbe
0

Du som köpare ska be att få se kvitto som bekräftar att säljaren verkligen äger och har betalt hästen. Vad det gäller åldern så kan en vet bedömma ganska exakt om inte hästen är över 17-18 år.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

fridak
0

#18 men var det inte svenskan som fått ponnyerna stulna? och finskan som köpt i god tro?

jen
0

#20 jo, det stämmer

fridak
0

#21 för då går det väl att köpa i god tro, tråkigt för den tidigare ägaren bara. tkr de tär synd att man inte kan kräva pengar av den som stulit hästen så får man diskutera vem som ska ha häst och vem som ska ha pengarna…

jn84
0

Det finns papper på köpet från Holland. Och den är importerad på lagligt väg, inte insmugglad eller så. Han är importerad genom en hästhandlare här och nuvarande ägaren har köpt honom av denne då hon inte ville att han skulle hamna på vilken ridskola som helst eller liknande.

Jag har absolut inte bestämt mig för att köpa hästen, vi har ju inte ens sett den. Jag är skeptisk, jag vill se alla papper som finns och se om den har chip innan vi bestämmer något.

Tänker inte vara naiv och köpa i god tro bara för att det ger oss rätt till hästen, utan vill känna att allt känns okej innan. Inga tveksamheter när det gäller papprena.

Jag tänker som så här: Tänk om det här är en riktig toppenhäst. Ganska hög, men ändå inte jättestor. Lätt att rida ihop, går att lita på till 110% när tjejerna ensamma ska rida till ridskolan och måste under järnvägen. Snäll i hanteringen, ingen bråkstake i hagen. Och så är den helt skadefri och frisk och kommer ge dem glädje i kanske 15 år. Ska vi säga nej till en sån?

Självklart förstår jag att det här är en större risk än många andra hästar, men den risken kanske är värd att ta. Återkommer när vi sett hästen och vet vad vi har att göra med.

Men tack för alla era tankar!

tessa
0

Hur skapar man papper på hästen, t.ex pass om inga papper på hästen finns?

bebbe
0

Den chipas, ritas av, åldersbestäms och regas som korsningshäst.

tessa
0

#25: Tack =)

elin
0

Bebbe: du verkar ha koll på de här =) Ev, medicin innan då? Samt vaccinationer m.m. Hur gör man med det? Hästen är ju trots allt 10 år.

/Elin

bebbe
0

Om den har fått mediciner tidigare så går det ju inte att dokumentera, men det gjordes ju sällan innan lagen om pass kom till. Så det blir till att börja på ny kula med vaccinering  och  dyl. Jag hade utgått ifrån att inget sådant är gjort.

lisette
0

#22 det finns inget som heter god tro längre!

fridak
0

#29 okej, okej, jag ger mig!:)

Peppe
0

Jag hoppas verkligen jag fattat fel eller är det så att ifall någon går och stjäl min häst i hagen och sen säljer den till Lotta, jag hittar så småningom min häst hos Lotta och vill få tillbaka den. Får jag inte tillbaka min häst då om Lotta vill ha kvar den?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

#31 det har varit så tidigare att den som köpt hästen av den som stulit den får behålla den och de tidigare ägarna får noll och ingenting…alltså att lotta får behålla din häst…

Peppe
0

Asså nu blir jag fly förbannad! Vad är det för sjukt system!?!? Det är ju Min häst för sjutton! Detta var nog bland det sjukaste jag hört

Lorita
0

Nej, är det inte en kompis du köper……då ska man provrida och älska hästen innan köp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Em--ma
0

#32 ajdå:/

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

fridak
0

#33 och #35 det var så tidigare iaf, vet inte hur det är nu.

jn84
0

Jag har hört att tredje hand får behålla hästen. Dvs, tjuven säljer hästen och hästen sen säljs vidare ytterligare en gång. Den som då blir ägare har rätt att behålla hästen även om den är stulen.

Nu menar inte jag att det ger oss rätt att köpa den här hästen om vi skulle misstänka att den var stulen…

Lorita, förstår inte vem ditt meddelande är riktat till?

bubbelbubbel
0

#31, det låter som om det är samma knasiga system som med cykeln…
om din cykel blir stulen, och du hittar den, så räknas det som stöld om du tar tillbaka den..

Peppe
0

#38 m. fl.

asså allt det här är så sjukt! jag klarar inte ens att tänka på det

Ledin
0

kan ju säga att många hästar säljs och importeras för att tjäna en bra hacka för den. Skulle jag sälja ett vanligt halvblod så får jag inte mycket utan papper och har den ett pass ja det hjälper ju inte mycket i pengavädert. En häst utan papper o pass reggas som okändhärstamning o passet gör man som sådan att man ritar in alla kändetecken för hästen (som man gör med alla pass allså) det ända som inte står är ju härstammningen :) och ålder ser ju vetten på ca ålder inte gissar dom fel på 10år på en häst :P Och offta kan man luska ut lite info om hästen även ibland få fram papprerna men dom har försvunnit med flit :P Det händer att man gör så med renrasiga russ tex för man får mera för en korsning än ett renrasit russ sjukt men sant.  Det kan vara så att mamman till denna häst är en annan ras i därmed papper väck=mera pengar. Jag skulle inte tro att det är ugglor i mossen bara för att hästen inte har papper å pass men dåligt att dom fick importera en häst utan pass det borde inte gått men ja allt går ju även en stor häst :D