Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2411 ggr
Lyrik
0

Pälsfällning?

Har alla era häst/hästar fällt av vinterpälsen?

Min gamling (25år) har inte gjort det. Har massor av päls kvar, mest mage och ben. Han började som vanligt småfälla redan vid jul och har sedan hållt på att fälla till och från sedan dess. Tagit "pauser" då och då.

Har fått B-vitaminsprutor då och då av min vet när hon har varit ute före att kolla honom (benen), dels för pälsen, dels för magens skull.

Är fullt frisk, förutom pålagringarna, problem-magen (tål ej vissa fodermedel mm).

Har hört att flera hästar har haft det besvärligt denna vår/sommar att fälla pälsen. Även börjat sätta ny päls igen.

Har klippt honom hals och bog, så han inte svettas íhjäl. Vill ej klippa mer, eftersom pälsen är ett bra skydd mot alla odjur som kommer nu.

Ska be vet komma snart och spruta B-vitaminer igen och även kolla upp hans höfter som klant-hovisen "skadade" (höftledsinflammation lindrig).

elin
0

vad får han för foder undantag b-vitaminen?

/Elin

gejsa
0

Hörde att grannens isisar hade svårt för att fälla pälsen också. Oftast är det ju något fel på hästen om det tar tid. Och måste du raka nu så är det ju inte bra. För dåkommer väl inte ens sommarpälsen fram har jag hört. Man ska inte raka hästar efter årsskiftet har jag hört. Eftersom jag inte rakar mina så vet jag inte hur det är.

Lyrik
0

Nu går han på sommarbete. Får förutom betet 5 dl betfor, 5 dl havre, ½ dl Miner Blå, Flexijoint, Kiselgur och Biotin varje dag. Får inga b-vitaminer nu, hemma får han 2 dl foderjäst varje dag.

Kanske jag ska ta dit foderjäst eller b-vitamin (flytande Emin) till sommarhagen? Har det i stallet.

gejsa
0

Varför ge något överhuvudtaget? Så mycket behövs inte när hästen äter gräs. Endast mineraler. Om betet är bra.

Lyrik
0

#2 Inga fel på honom. Eftersom han har så konstig pälsfällning/sättning, så spelar det ingen större roll om han blir klippt på sommaren.

# 4 Får kraftfoder enbart för att blanda i Miner+tillskotten, är pensionär och kommer troligen bara ha semester i sommar, bara leda myspromenader i skogen, ev korta skritt-turer barbacka.

Om jag tar mindre kraftfoder än vad han får nu på betet, vägrar han äta upp Miner+tillskotten. Tillskotten behöver han ha för sina dåliga leder+hovar.

Än så länge är betet bra, få se hur det blir i slutet av sommaren. Förra året fick vi ge 2 kg hö/häst i början av augusti, men då torkade väl betet bort.

gejsa
0

Det borde räcka att ge det i lite betfor. Havre  är ju inte bra när dom går på bete. Kan ju lätt få fång också då.

Har du klippt hästen förut vid den här tiden så kan det ju bero på det. Konstig pälsfällning alltså. Ja, jag vet inte.

Lyrik
0

# Han har fått samma mängd havre+betfor varje sommar nu åtminstone 4 somrar, så det är ingen fara för fång. Har gått på bra bete jämt.

Han äter INTE om man blandar i tillskotten i lite betfor, måste vara havre till. Han är en MKT kräsen herre som inte äter vad som helst, fast han är nordsvensk!

Nu vill han inte ens äta sin mat sedan sön, då han åkte ut till betet. Är väl fullproppad av gräs.

Har nu ätit Hestekraft (½-1½L/dag) i 5 år utan problem, riktigt gillat. Nu i våras bestämde han för att Hestekraft är äckligt, vägrar nästan helt äta det. Spelar ingen roll om man ger det blött med betfor, torrt med havre och lusern, torrt med enbart havre. Lite får han i sig om man blandar det torrt med havre.

Så i stället för att slänga ut morgonmaten (får Hk då när han är hemma), så har jag beslutat att sluta ge Hk och bara ge havre, betfor och lusern (om det behövs). Blir billigare iaf.

Har klippt honom senast i feb, han var mer avfälld förra sommaren.

Har haft "konstig" pälsfällning/pälssättning de senaste 3-5 åren. Har varit sjuk mkt, kan bero på det.

elin
0

varför har han varit sjuk då?

/Elin

gejsa
0

Även om han har klarat att äta havre i flera år så kan fången slå till när man minst anar det. Han är smart som inte äter av maten när du kommer. Han känner väl själv att det inte behövs. Hihi

LinneaG
0

Min foderponny har lite kvar, är inte lika korthårig som de andra..

gejsa
0

Om inte hästen borstas så mycket kan ju även vinterpälsen finnas kvar.

LinneaG
0

Ja skulle gärna vilja ha bort den då han blir svettig jätte fort nu.
Borstar varje dag, med pigg, vanlig o sten..men det hjälper inget..

elin
0

finns det ingen brist ngnstans då?

/Elin

LinneaG
0

inte vad ja vet…

hjullan
0

rykta hästen, använd ryktsten o få loss allt som går att få loss. massera o borsta varje dag tills pälsen glänser. så ska du se att det ordnar sig. tror inte det är krångligare än så , fast man ofta vill tycka det.

gejsa
0

Våren har varit konstig i år så det kan bero på det. Ingen fara eg. Men på en del kan det vara en sjukdom.

hjullan
0

jo klart, det kan vara sjukdom. men ofta är det inte det. vi är ju rätt kinkiga med våra hästar :D men det är ju värt o prova rykta hästen ordentligt innan man drar slutsatsen att det är sjukdom.

gejsa
0

Visst! Men som sagt har hört flera säga att vinterpälsen satt länge kvar i år. Inget konstigt med det. Men nu borde den ju vara borta iaf. Men man kan ju se hästar som har farit illa att dom kan ha massor av päls kvar fast det är mitt i sommaren. Vet inte om det beror på att dom aldrig blir borstade eller brist på mat.

Sehvrin
0

Mina två shettisar har massor med vinterpäls kvar, tycker synd om dem i denna värmen =(

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara skicka in en bild som inte är så gammal. Kortet taget 25 juni….. detta kan man kalla för att fällt dåligt!

hjullan
0

jullan har börjat lägga vinterpäls nu!! märkte jag idag. fäller som sjutton.

gejsa
0

#20# Men gud kacka är det någon av dina hästar som ser sådana ut?

Lyrik
0

#8 Han har/haft strålbenshälta hf sommaren 2001.

Sommaren 2002 "hittade" de kotledsartros + lös benbit vb, ringkota hf

Juni 2003 fastnade han först med ena näsborren i kroken till vattenhinken och slet sönder den. Blev sydd med 20 stygn både på insidan och utsidan. Fick pc i 5 dagar.

Fick en stor varböld uppe vid mankammen 2 mån efteråt, pga att den som skulle hjälpa mig spruta pc, gjorde det på FEL ställe. Vet fick komma och tömma den flera gg. Blev bra efter tömning, tvättning och pcsalva.

9 sep 2003 var han blockhalt hb. MK hittade en ful fraktur på griffelbenet hb+ kotledsartos hb. Först ville vet op frakturen, men eftersom Lyrik var för gammal (22 år) för narkosen, fick den självläka. Stod i sjukhage/mindre ensamhage i ca 7½ mån, fick medicin och lindas med dubbelt zincabandbandage de första månaderna.

Är nu sjukpensionär/skrittpensionär pga pålagringarna.

Lyrik
0

#9 Igår när jag var ut till hagen (varit hästledig tis-ons) åt han upp nästan allt.

Var likadan förra året oxå, tog några dagar innan det dög med kraftfoder igen.

Han stod inne på nätterna ända tills han åkte ut till betet, fick hö+kraft morgon och kväll, lite mat mitt på dagen då han fick komma in och sova lite.

Han fäller, men det går trögt. Borstar bort all löspäls varje dag.

Min vet ska komma förbi oss i nästa vecka, då kan hon kolla upp honom och ev ta blodprov om hon tycker att det behövs.

Lyrik
0

# 20 Oj. Så mkt päls har inte min pålle kvar. Mest bara runt mage och ben.

Är dina unga?