Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 615 ggr
Zahara
0

Gerni kraft vid innestående?

Om ni håller era hästar inne en dag pga väder eller kanske hälta, ger ni dem kraftfoder då eller hoppar ni över det vid innestående?

Jag ger inget kraft om mina får stå inne en hel dag utan bara grov då, allt för att förhindra kolik :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Cilla89a
0

Våra kommer alltid ut några timmar vid dåligt väder, så dem står aldrig inne ett helt dygn.. Ändrar aldrig något krafftfoder då!

Skulle dem därimot stå inne av hälta eller annan anledning ett par dagar då tar jag bort krafften helt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zahara
0

våra är nästan alltid ute med men som nu när vi hade storm fick de stå inne en dag då vi har nada vindskydd och saker från grannen blåste runder i hagen :(

hjullan1
0

våra får aldrig kraftfoder.

de kommer förresten aldrig in heller..

AusaBausa
0

våra går alltid ut ngn stund oavsett väder…

gejsa
0

#0# Grov är också kraftfoder.

tessa
0

Jag har inte varit med om att mina pållar har behövt stå inne sedan i somras *peppar peppar* så jag ger vanlig giva oavsett motion eller inte - ut kommer de…

nannan
0

Jag har en foderstat som täcker underhåll och lätt prestation, men fodrar extra när jag rider. Om jag inte skulle rida en dag så vill jag inte riskera att hon går i taket, vilket ananrs ofta är fallet… Kraftfoder ger jag alltid, även vid boxvila eller innestående, men inte alls i samma omfattning..

muirab
0

Sällan eller aldrig som våra står inne på det viset men om det varit så har dom fått vanlig giva kraftfoder.

Believer
0

om det bara gäller en dag så ger jag kraft som vanligt.

Lyrik
0

Samma mängd som vanligt, Lyrik får så lite kraftfoder. Han får mer havre de dagar när han rids/tömkörs.

Vill inte ha så mkt ändring i hans foderstat eftersom han är så känslig i magen.

Boxvila har han aldrig stått förutom de dagar han stod på Utuna i januari för koliken.

tezzie
0

Min häst går alltid ute på dagarna. Är hon halt eller något annat så får hon stå i sjukhagen. Jag ger alltid kraftfoder (korn, groov 125, betfor). Skulle hon däremot stå en längre tid så skulle jag troligtvis dra ner lite på kraftfodret men ändå ge två grr dagligen, jag skulle oxå öka lucerngivan. Hon är tunn och behöver sitt foder!

*** Kärleken övervinner allt ***

Zahara
0

Geijsa med grov menade jag grovfoder :) hö alltså :)

Sussi
0

Jag tar inte bort något men höjer endast med havre de dagarna hon motioneras och då ska det vara mera än en lugn skrittur.

Irren76
0

Tänk på attdet tar några dagar för hästen att tillgodogöra sig fodret de får, så energin från fodret kommer i efterhand. Just ni som fodrar mer ni ni motionerar dem.