Nya höjder i TR
Fick i söndags veta att det numera är tillåtet på lokal tävling att ha lägre höjder än "de vanliga" höjderna i hoppning. Så har man stor häst så måste man inte ut och börja tävla på 90 direkt.
Det öppnar ju upp lite för min tävlingskarriär ;) Jag törs inte hoppa mer än 70, men kanske har chans att tävla lite ändå.
Mycket bra initiativ tycker jag!
Håller med ! :)
Haha bra för dem som inte vågar hoppa så högt *fniss*

Inte du alltså. =P
Jag syfta på dej ! :) Hihi
Jag vågar, el beror på vilken häst. Not maskrosen *ler*

Apalle Gård i Bålsta brukar ha Pay'n jump med jämna mellanrum och även enklare tävlingar där man själv väljer vilken höjd man vill hoppa på.
#4 Jo vi brukar va med på klubbtävlingar osv här i närheten. Men på just lokala tävlingar ligger ju hindrena lite högre, det som är problemet ;P
Lite "roligare" att starta lokal än klubbtävlingar liksom.. Clear rounder osv.. :)

#4 Jo, Håbo ridklubb har klubbtävlingar också. Vi brukar rida till båda ridskolorna. Men nu kan jag ju tävla mer på riktigt. Fast inte så högt 
Och så får jag användning av mitt gröna kort jag precis har tagit.
HAha telepati mellan oss johanna ;)

Har du grönt kort jennie?
#8 Aa nånstans. Tog det förut men sen vart det ligger är en annan 5a.

Ja, men du har iaf det. Tänkte på om du ville tävla sedan.
Jaa men precis. Kan ju tävla klubbtävlingar osv utan något kort o det är väl det som det kommer att bli i början. Som träning liksom :)

Jasså, behöver man inte grönt kort vid klubbtävlingar?! Det visste inte jag ju. haha
jag tog mitt gröna kort typ 97…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nej tror det är från o med Lokal man måste ha det.. :)
vad bra trodde också man var tvungen o ha grönt kort direkt! Då kan man tävla på klubben! Vad kul! Gjorde det för x antal år sedan o då vågade jag inte galoppera honom(
) utan lät honom trava över hinder på 70-90cm o självklart vägrade han ut sig!! Hinderhöjd är/var jag inte rädd för men var rädd att han då som min nya häst skulle trava m bakbenen o galoppera m frambenen som han gjorde mkt i början…knäppt av mig att tycka det är pinsamt!

Bra med lägre höjder , :D Får man ha de på d-ponny också ? Min ponny är inte så duktig på att hoppa mer dressyr ponny (; Men jag håller på lär henne (:

#17 Ja, det ska kunna finnas lägre höjder för ponny också.
Men det vill ju till att någon klubb ordnar en tävling med lägre höjder också…

#18 Okeej , :D Får hoppas att dom anordnar nått sånt , :'D

Vaa? Ska det finnas det? Elr iofs.. tror jag sett det i någon tävlingsprop.. =D Coolt! Jättebra idé! Men det är samma saker som gäller annars för lokal tävling? Med licens osv.. tror jag måste läsa igenom Tr… har hört att det är mkt ändringar… haha ;D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jo, det är som en vanlig lokal tävling, men lite lägre höjder. Jättebra som träning. Det är ju ändå ganska stort glapp mellan klubbtävling och lokal tävling när lokal börjar på 90. Så det här blir ju som att vänja in sig i det "riktiga" :)
Finns det ngn länk till TR??
(A) Länka gärna=)

Men hur kommer dem klasserna kallas då?

Hittar inget i just TR om detta. Det var ridläraren (som dagen innan varit på ett möte för överdomare i hoppning) som berättade det…

Lätt E kanske 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Meh! Vad hände med mitt förra inlägg?
Hittade en tävling (v. 19 08-05-11 Engalseröd RF höjd 80-110) som har lägre höjd.
Kanske kommer fler under året, och förmodligen ännu fler nästa år när regeln är i kraft och klubbarna vet om den när de planerar tävlingar.
Tror tävlingar med lite lägre höjder kommer locka många "fegisar" som mig ;)

Aha, om det bara gäller för storhäst kommer det ju kallas för höjden som vanligt:)

Det skulle gälla ponny också. Möjligt att det kommer kallas LE, I don't know :)

Tycker att det är jättebra av en annan anledning också; det finns ju massor med hästar som aldrig hann gå Avd. B som unghästar, och som därför förut tvingades ut på 90-banor första gångerna de skulle tävla. (Jag har en sån häst, t.ex.) Nu kan dessa ekipage komma på tävlingar på lägre höjder för att ge hästarna med rutin innan de provar på 90 och däröver.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Åh va' bra! :D
Ska ju ta grönt kort efter lovet också, så det passar väldigt bra ;)

Jag har nu kollat igenom TR I, dvs gemensamma bestämmelser, skummat igenom, inte läst innantill ;D
I alla fall, på sidan 15, finns "anvisningar" om högsta och lägsta klass för lokal tävling, i hoppning står det såhär: "Häst, 1,10 hoppning. Ponny LB. (Valfri lägsta höjd.)" Alltså höjden 1,10 och klassen LB är högsta klassen det får finnas på lokal tävling i hoppning för häst och ponny. Vad jag förstår så får det vara valfri lägsta höjd för både ponny och häst =)
Ska läsa igenom hoppTR också.. =) Skumma igenom. Se om det står ngt om det där också.. Men det där var vad jag fick fram. Om ni vill läsa mera om högsta samt lägsta klass i de olika grenarna även på högre nivå finns det också där. Här är länken där man kan välja vilket TR man vill titta i! =)
Ha en bra dag!

#31 Är det ett nytt TR? För en del tävlingar har 120 även på lokal…
På ponny borde det väl heta LC-5 cm eller LC-10 cm? Är det inte så man brukar skriva på klubbtävlingar?

undra om det är någon som arrangerar det? har inte sett några proppar med lägre klasser hittills.
En del klubbar kräver gröntkort även på klubbtävlingar. Toppenbra tycker jag!

#34# Jo de är bra, fastän grönt kort är busenkelt att ta. :P

#34 jag tror inte man får kräva det på klubb. i min klubb krävde dom förr med sen hade dom hört att man inte skulle kräva utan rekomendera grönt kort istället =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#32 Ja, det är nya TR.. Jaså? Har dom? Men kan det inte vara så att det är lok/reg tävling? Då kanske man får ha högre..?
Ha en bra dag!