Vad hade ni gjort ?
Har en tjej som är intresserad av stoet jag ska sälja, hon vill ev köpa henne osedd men kan lämna mycket goda referenser. Hon bor i sundsvall så jag kan ju till viss del förstå det JA, hon blev kär i henne så fort hon såg henne!! Men vågar man göra en sådan affär, har ej erfarenhet av det själv, någon annan som har det kanske ?
Du känner nog bäst själv vad du vill/klarar av. Jag skulle nog inte vilja sälja en häst till någon utan att jag känner den väl, han eller hon har provridit, jag vet att de passar ihop etc. för tänk om personen köper hästen och sedan blir det bara dåligt av det hela, vad händer då?
Har hon bara sett bilder alltså?
Jag har också förälskat mig i bilder många gånger, men det betyder ju inte att man passar ihop med hästen.. ;)
Lycka till hur du än gör!! =)
Tänker nog precis som dig och är väldigt kluven på den punkten. Vet ju att många gör affärer på det sättet ibland blir det jättebra och ibland går det åt skogen. Hon har sett bilder och video och så har vi pratat en del. Hon jobbar tydligen hos systrarna bäckström och kan som sagt ge mkt goda referenser …..
Får nog ta mig en allvarlig funderare ……

Aldrig osedd. Eller utan att provrida.
Jo, precis.. :P Men å andra sidan kan man se det så här - de som importerar hästar från andra länder provrider ju sällan hästen, fast det är i och för sig inte säkert att de passar alltid såklart..
Om du berättar för tjejen att du vill se allt det där så tror jag (om hon verkligen är seriöst intresserad) att hon går med på det och kan ta sig en tur till dig.. :)
ska prata med henne imorgon så får vi se vadvi kommer fram till, självklart vill jag ju att allt ska bli bra och att dom ska trivas ihop, har aldrig fått en sån här fråga innan för alla jag pratat med vill ju som sagt pröva hästen och känna att det e rätt, men som sagt många köper ju hästar idag bara av att se en video.
Jo, men å andra sidan kan man ju förstå tjejen.. Det är en bit till Göteborg.. :/ Hmm, svår sits, du vet nog själv bäst vad du vill!! =)

Sålde själv ett anglosto för några månader sen. Tjejen var bara 17år och bodde ca 25 mil ifrån, så hon hade inte möjlighet att komma hit före köp. Jag var väldigt skeptiskt. Men jag bad henne skicka bilder på sig ihop med hästar, film där hon kunde visa hur hon hanterade osv. Nu var detta ett ettårsto jag sålde, och väldigt mild i sättet, så kravet jag hade var att hon fick en lugn och mild ägare. Dessutom skrev vi i kontraktet att hon skulle, med gämna mellanrum maila bilder på stoet, och vi körde henne dessutom själva, mot full resekostnad, och innan full betalning. Den försäljningen har jag inte ångrat. Funkar kalas.
Vad du skulle kunna göra är att, mot betalning, ta dig tid att köra hästen själv, och träffa personen innan betalning, så har du möjlighet att ändra dig också. Lycka till!
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Jag köpte Reddie osedd. Han bodde 35 mil bort så jag kunde inte åka ner och provrida. Han är en varmblodstravare som skulle säljas som ridhäst och pratade länge med ägaren. Både han (ägaren) och jag tyckte att det kändes bra och att Reddie passade mina krav ( typ inga alls) och eftersom jag hade erfarenhet av "ridtravare" (ägt en i 9 år) så kändes det bra för honom att sälja till mig. Så vi kopplade på transporten och åkte ner. Klappade och gosade lite med Reddie nere i Bollnäs innan vi lastade och åkte hem. Hade han på prov i några veckor innan vi gjorde klart köpet.
Mailar en julhälsning varje år med lite bilder och en kort berättelse om vad som hänt under det gångna året.
Jag åkte nästan 50mil för att kolla på förra hästen jag hade. Provred och kände att jag ville ha henne och tog hem henne direkt.
Aldrig mer att jag bestämmer mig så snabbt igen för en häst eftersom vi inte alls passade ihop.
när jag sen skulle se Wambezi så var jag där 3ggr innan jag bestämde mig. Det var mycket bättre.
Jag skulle aldrig sälja en häst osedd. Tänk om det inte alls fungerar?
Var på väg en gång att sälja Ludde så och var så pass nära att bilen var bokad, men fick i sista stund kalla fötter! Kändes för konstigt…så jag ringde tjejen och sa att ja gångrat mig o hon vart inte glad men vad sören det var min häst det gällde. Ville ju inte han skulle bli såld t ngn hästhandlare som sålde honom vidare direkt.. kanske stod en transport o väntade direkt han kom upp! Så han stannade kvar o är fortfarande här…har inte ångrat mig en sekund!!

Jag har sålt en 2-åring osedd till Boden. Jag fick förtroende för tjejen och en unghäst är ju mer formbar än en äldre, utbildad häst. Naturligtvis kräver de en ägare med hästrutin. Det gick iaf bra.

Jag tycker att det är ok att sälja hästar så, men för säkerhets skull ska betalningen ske först, vid en dyrare häst kanske det räcker med handpenning innan flytt.
När det gäller ridningen så är det ju hon själv som köper grisen i säcken, funkar det inte så är det väl lite drygt.. Men men, det kan inte du som säljare göra så mycket åt… Vi sålde nyligen en häst till sundsvall osedd, en knepig kuse som den nya ägaren bara äääälskar. :) Men det kunde ju lika gänra vart på andra hållet..

Jag skulle kunna sälja osedd till köpare med rätt referenser. Helst ska köparen ha sett film på hästen.
Jag är däremot lite tveksam till att själv våga köpa häst osedd så jag är lite hypokritisk ;)

var det tänkt att transportera hästen i lastbil med transportföretag? för annars kan hon ju komma med transport, provrida och ta med hästen direkt om det känns bra för er båda.

det är ju lite individuellt hur snabbt man känner själv om man passar med hästen eller inte. jag har bara provridit 3 hästar i mitt liv och köpte 2 av dom. jag "visste" redan innan att dom antagligen skulle få flytta hit.den 3e som jag inte köpte hade det säkert funkat med men vi tyckte det var för mycket pengar för den ponnyn.
så jag tror definitivt att det kan funka att köpa häst osedd om man har en bra magkänsla. sen gäller det ju att du Louise känner dig trygg med att hon får det bra
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Du vill inte namnge henne i ett pm? Jag kan mycket väl veta vem det är… Känner väl till 90% av alla hästmänniskor i sundsvall :)
*** Kärleken övervinner allt ***
Instämmer med Peppe, så kände jag med hennes ponny. Men antagligen för att vi hållt kontakten i flera år innan och jag nästan "kände" ponnyn med tanke på att vi pratat så mkt.
Skulle dock aldrig nånsin sälja nån av mina hästar osedda för de krav jag har på köparen. Personkemin måste stämma. Med min kravlista skulle jag aldrig hitta nån bra köpare överhuvudtaget. hehe. Tur att man inte ska sälja.
Har nog bestämt migför att sälja, fattade tycke för henne och hon har mycket goda referenser som inte är svåra att kolla upp. Som det känns nu så känns det bra, hon verkar mkt vettig och verkar ha samma värderingar som mig så ……. som sagt just nu känns det bra om inget annat framkommer 

Jag tror hon blir bra, och som du skrev så tror jag hennes referenser är mycket tillförlitliga.
Kul för mig som bor i samma by, nu har jag en häst att kika extra på när jag åker dit, hon verkar väldigt fin stot =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Det e bra att jag har en spion där som håller koll på den lilla vackra hästen
Men det känns som sagt bra hon har som sagt mkt bra referenser