Äntligen ngt vettigt! (ridlektion)
pust!
Red igen min tisdag från för två veckor sedan som jag fick avboka. fick idag hästen donna, en stor svart sak, med knick på nosbenet och ett illalagt sinnelag. Fast, hon är huvudskygg o hotar (biter i luften och gör fula miner) antagline till följd av tidigare misshandel innan ridskolan.
menmen, med andan i halsen o hjärtat dunkandes i hundranittio så gjorde jag iordning henne. ledde in henne i ridhuset och satte upp.
Sadeln var gudomlig! en ritkig dressyrsadel, jag har nog aldrig suttit så lodrätt i hela mitt liv! så skönt o att hennes steg var sittbart gjorde det hela bara bättre. det var itne många steg jag hade henne på tygel, men de stegen var gudomliga!
hon överböjde sig på tygel, krullade ihopa nacken o då släppte jag all kontakt med tyglarna. och skänklade framåt. enda sättet jag vet at tma nkan göra för o rätta till det "beteendet" men hon är litet taskigt musklad baktill.
Men en häst jag mer än gärna ride rigen, för sittandes på henne så började jag få koll på vart jag gjorde av min kropp, jag kom ner med sätet och kunde koncentrera mig på mina händer och skänklar (dsom fortfarande är löjligt svaga)
Ville bara berätta att jag är skitnöjd o jätteglad! ;D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
härligt!!:O)
åhh, härligt! :D

Skönt att det går framåt
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bild?

Låter gyttans det där!!

Kulkul =)
inga bilder den här gången, sambon satt hemma o spelade Wii.
Men får se när jag rider henne igen, att sitta i en bra sadel är skitviktigt, har itne trott det tidigare men en bra sadel både för häst o ryttare är guld värt! Nångång kommer väl haryr vara färdigväxt o då blir det en suverän bom-dressyr-sadel.

ja en bra sadel är verkligen a och o i ridningen!
det underlättar ju både för häst o ryttare!! =)

Vad roligt att det kändes så bra! :D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Det är så roligt med sådana där aha-upplevelser :oD
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
En dressyrsadel gör mycket för sitsen - man får ju hjäp med sitsen (att hamna lodrätt) mer än vad man får i en hopp eller allround. Minns själv när jag för en massa år sedan för första gången fick rida i dressyrsadel på ridskolan. Vilken upplevelse!
Om hästen "krullar" och släpper bettet gör jag som du: lättar på handen och driver på så att den uppmanas att söka sig fram och ta stödet igen.
Jo, jag tror aldrig jag haft så perfekt lodrät sits. o Hästen var en pärla (även om hon busade litet i galoppfattningarna ;)) jag red ju nästan hela lektionen utan stigbyglar för det var så skönt o komma ner o bara få sitta ordentligt på henne.
Ska se om jag får rida henne fler gånger, om inte anant får jag börja välja lektionshäst efter sadel ^^
Så jag hade ju amssor av tid på mig att få ordning på mina händer, jag korsar ju gärna över ena handen över manken när jag svänger och "tränger" med tygeln, men nu när jag itne hade en häst som hade så bråttom hade jag goa tider på mig att korrigera handställning och vinkel i armbågen.
Det är oerhört hurmycket det skiljer sig från ridskola till ridskola. I klippan när jag red där så skulle man ha händerna lågt ner och ihopa, någon cm över manken bara, vilket jag aldrig gillade . för jag blev låst i hela axel o ryggpartiet och armågarna blev nästan raka, här på denna ridskolan ska man ha armbågarna i en ganska så skarp vinkel nära 90 grader, händerna gott o väl 1½ knuten hand över manken (på ett ungefär) och det är sån skillnad att rida, och ja. Det känns bara bra helt enkelt att itne tvingas ner i ngn skum form.
Ska se om vi kan ordna bilder nästa gång… ^^
kul :)

Trevligt :)