hjälp! ni med araber
vi har ett halvblodvalack med blandning av angloarab,fullblod, welsch cob och conamanra. han har en arabs kropp och utseende. nu till vårat problem, vi hittar ingen sadel som ligger bra på honom och undrar om ni har tips på sadlar som en ``arab`` kan ha(då han har arabkropp och rygg/mage). vi letar efter en sadel i 17 tum.
har ni tips blir jag jätteglad.

Till min arab hade jag County dressyrsadel och Prestige hoppsadel. Men alla araber ser ju inte likadana ut..
Jag tänkte samma sak, en "arabkropp" kan ju se ut på många olika sätt, t.ex smal och smäcker eller mer trind.. ;) Min arab har den sistnämnda koppsformen och han är svåår att hitta sadel till. Rund som en tunna över ryggen och knappt någon manke alls. Han har "vuxit ur" sin wintec, som för övrigt låg bra på honom och har nu en bomlös…
min förra arab hade jag en lewa sadel till som satt perfekt, nu har jag en westernsadel

araben jag var medis på hade en morris and nolan dressyr
Jag har haft samma problem, har haft flera olika sadlar men de som legat bäst har varit Prestige och syntet Griffin. Ett märke till satt väldigt bra men det var en svindyr sak, minns inte vad det hette hmm, kanske dominus eller nåt, ska kolla.
Nåväl, jag gav upp eftersom de växte ur sadlarna hit o dit, och skaffade bomlöst och det var den bästa investering jag gjort :p
Ta dit en sadelutprovare!

Jag hade också County på min arab
#6 om det är en bra sadelutprovare ja. Jag har haft ut 2 olika och en kompis med arab har haft 2, och det var inget vidare måste jag säga…

6# vi har haft 3 sadelutprovare ute+ en sjukgymnast.
Igår hittade vi en skitsnygg prestige paris som kostade 14000kr ( som passar kanon).
det var sadelutprovaren som hade med sig bla den sadlen. ´
vi får se vilken mamma väljer. då det står mellan den prestige och en ny för samma pris, men prestige hade garanti kvar och var ej mycket använd. vill ha prestige.
Man ska inte lita fullt på sadelutprovare..
Mitt bästa sadeltips är bomlöst faktiskt :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#10 kan man inta lita på sadelutprovare, vem ska man då lita på? Har enbart använt mig av sadelutprovare till min häst och har bara positivt att säga om dom.
/Elin

#11 jag har för mig att man kan bli sadelutprovare på bara en helg, alltså är det väldigt varierat om en sadelutprovare är bra eller dålig. så man ska ju lyssna på vad utprovaren säger men sen ska man vara kritisk och tänka till lite själv också. sen finns de ju de sadelutprovarna som bara öär itnresserade av att sälja sina sadlar också. det är det jag tror MLphoto menar:)
har ridit flera araber då har det vart några sadlar i syntet vet inte vad det va för märke :S mitt tips är väll att åka med hästen å prova ut en sadel annars om det e så svårt å hitta en sadel som sitter bra.
#11 sadelutprovare kan vem som helst bli på ett par dagar och en viss tids praktik har jag för mig. Man behöver inte ens kunna särskilt mycket häst för det… tyvärr.
Jag skulle hellre lyssna med någon erfaren människa vars häst ser fin och välmusklad ut på ryggen. Musklad rumpa och omusklad rygg tyder oftast på dålig sadel. Titta på distansryttarna, de rider väldigt många mil i sina sadlar så de måste ha bra sadlar till sina hästar, och uppe i distanseliten finns ofta bra kunskap om sadlar.
#11, Jag har aldrig använt sadelutprovare, utan tagit hjälp av erfarna människor runt omkring, provat mig fram och lärt mig VÄLDIGT mycket själv, och jag har då aldrig haft några problem.
Men iaf, de sadelutprovare jag har fått träffa och se när dom provar ut sadlar.. jaa, dom kan ta sin sadelutprovning och köra upp ngnstans där solen inte skiner…

Bara för att vissa sadelutprovare är dåliga behöver man ju inte dra alla över en kam?
Det är ju bara höra sig för vilka folk rekommenderar.
#18 Jag drog inte alla över en kam heller, om du läser mina inlägg noga så skriver jag inte att alla är likadana, utan bara att dom JAG har träffat har varit kassa.

På en tråd på SAHF:s forum är det en tjej som fått en sadel utpassad till sin arab. Kommer dock inte ihåg vad den heter. Själv använder jag en Prestige till den ena araben och en westernsadel till min andra arab.

#19. jag riktade inte mitt inlägg till dig, utan allmänt.
om du läser mitt inlägg noga så skrev jag ingen siffra framför.