syntet sadel?
har nu provat en hubertussadel och en dressyrsadel på calippo.
hubertussadlen låg väl hyfsat, men den trycker på manken lite den oxå, inte lika mkt som mina egna gör dock. problemet med den var att *minnesförlust* bossorna (? )(där knäna ligger, kommer inte ihåg namnet) kom fram på hans bog så rörelsefriheten är inte så stor.
sedan dressyrsadlen tryckte inte på manken alls, den är märkeslös. men där tryckte den istället på ett annat ställe… (ska försöka ta bilder idag)
jag har dock hittat en syntet sadel på eko som är cutback och som dessutom ser bred ut i framvalvet så den inte trycker på manken. kommer inte ihåg märket.
vad tycker ni om syntet sadlar? för/nackdelar?

Jag har syntetsadel. Fördelar är att den är lätt att hålla på med och göra ren. Enda nackdelen som jag tycker är att den är lite hal. Jag rider bara i helskodda ridbyxor annars är det svårt att få grepp i sadeln.

sadlen som de hade på eko hette Hi-Lite. ignen som har en sådan?

#1 den som de hade där var otroligt lätt jag blev väldigt förvånad när jag lyfte den. tror jag gör som så att jag köper den och se hur den passar. annars får jag lämna tillbaks den helt enkelt.
men först ska jag provrida hubertusen.

så här ser sadlen ut
Den ser lite ut som den jag hade till min d-ponny jag lånade för några år sen… Fördelarna med syntet är ju som sagt att dom är himla smidiga att hålla på med och lätta att tvätta av. Men jag tycker det är lite obekväma, inte samma känsla som att rida i en lite dyrare sadel. Visserligen är det säkert så på billiga lädersadlar också :P
Men passar den hästen, och du trivs i den, kör hårt :D

jag har bara ridit i syntetsadel ngr få ggr därför jag undrar om åsikter… :D tack slo.

Dom få som har ridit på min häst (3 personer) tycker att syntetsadeln är skön. Jag trivs jättebra med min sadel och tycker absolut att du ska låna hem den och prova.

vad har du för sort reddie?

Bates syntet sadlar har vi till våra unghästar och de är i så bra passform att vi har en i varje modell faktist.
Vänligen/Linda

var hittar nman en sån då linda?

Sök på bates så hittar du dem på alla välsorterade ridbutiker.
Men ett + är att de passar de flesta hästar alltså perfekt för unghästar som växer.
Jag har faktist lyckats köpa alla mina tre beg.
Kanske du kan köpa någon av mina i värsta fall även om jag inte gärna släpper dem;)
Har en allround (med flatback) och en hopp flatback och en dressyr som är underbar!
Lycka till!!!

Pst de är lite dyrare änn wintec men otroligt mkt bättre kvalite och passform att det inte går att jämnföra alls.

Jag har en wintec allround cair till Gejsa. Har även haft dressyr sadeln till henne. Tycker att dom är varma att rida i på sommaren. Blir lite hårda att sitta i.
Har nyss köpt Hööks syntetsadel som går att byta koppjärn i också. En dressyrsadel som passar just nu till både Sorro och Fille. Ny kostade den bara 3950 kr ca. Den sitter jag bättre i än wintecen.
Annars gillar jag nog vanliga sadlar med läder bäst.

#11 du är för snäll ;)

Jag har en Hi-lite… Tycker den är helt ok.

här har vi lite bilder…

Jag är urdålig på sadlar. Lite svårt att se om dom passar på bilder kanske också. Men just på en bild ser det ut som om sadeln ligger rätt på manken. Ser alltså inte ut att passa. Gör den det?
Vad är det för sadel som du visar?

det är hubertusen.
jag är oxå urdålig på sadlar, därför jag frågar :D
Jag tycker det ser ut som att den skulle kunna passa. Bomvinkeln ser ut att stämma enl fotona. Däremot fotot på sadeln underifrån tycker jag det ser ut som om den behöver lite fyllning eller omstoppning. En bra sadelmakare kan stoppa den så den passar din häst. Bara själva bommen stämmer i vinkel och krökning längs med ryggen. Men som sagt foton är alltid svårt.
#4: Hur funkar frakten till Sverige tro?
Hur har det gått med sadelvalet? =)

red i hubertus sadlen igår. den ligger inte bra på honom, *suckar* ska köpa mig en barbacka gjord så jag kan rida honom någorlunda normatl…

Jag har båden en wintec flatback och en Griffin flatback, dom är båda två jätte bra sadlar. Det är få hoppsadlar somär lika skön att sitta i som griffinen; även då jämfört med lädersadlar:
#21 meees
Bättre att träna på att rida barbacka på riktigt ;)

# 23 mmm jag vet attj ag är mesig, men jag vill inte slå mig. :D
Det som inte dödar härdar :D

det kan ju döda slo…
Nejnej, nu ska du inte vara så negativ :)

nej just det… nej det kan inte döda om jag rider barbacka… jag kan bara slå mig lite grann, men det går över till jag gifter mig.. *hurtig*
red i en sigma dressyrsadel igår, den låg inte och tryckte på hans manke ivf. istället tryckte den längre ner. detta är hopplöst, jag ska köpa mig en barbackagjord och rida med den istället.

Ta hjälp av en sadelmakare så hittar du säkert en sadel som passar hästen.
Hur har det gått nu då Lisette med sadel-letandet? *nyfiken*
Funkade inte med hi-lite sadeln? Är själv väldigt intresserad av syntetsadel! =)
Mvh Tessan

*fnissar* jag har faktiskt inte köpt den än! har funderingar på att köpa pintosadlen från börjes.
aaah jamen då är det inte lätt att veta.. =) men annars har du bara hört gott om hi-lite sadeln?

eMis har en hi-lite. den verkar passa hennes travare. var faktiskt på harald nyborg häromdan, de har oxå hi-lite sadlen1
där ser man, ok - kanske kan höra med henne då..
förresten.. Du vet inte vad sadeln på nyborg kostade på ett ungefär??
har du hittat sadel än?
vad har du för häst?
#35: men är den sadeln en hi-lite? hi-lite är väl ett märke, eller är jag helt ute och cyklar?! =)

ser du inte att det står hi-lite i rött på sadlen tessa?
hjullan, menar du mig? jag har ingen sadel nej. det ska vara till calippo. han har hög manke som sjutton o de sadöar jag testat har haft normal bom o tryckt på manken…
ok .. för jag har en wintec syntet, dressyr om du är intresserad. det är utbytbar mässingbom o cair.
om Lisette inte är intresserad så kanske jag är.. =) vad kostar sadeln? skick?
den är i bra skick, skapligt ny , köpt i höstas men passar inte min feta kuse. vet inte, vad vill du betala för den?
nääää Lisette, jag ser ingenting ;) Men det står ju grande (har jag för mig) intill, är inte det märket på sadeln?
Blev lite fundersam bara, funderar på att köpa en hi-lite beg. och de verkar inte billiga om de kostar som på harald nya..
#41: ingen aning, svårt att buda på en sadel som man inget vet om, eller vet utseende på =)

Här ser du wintecsadlarna. Har själv en till min fjording en allround cair.

Jag har syntetsadel.. Wintec.. Dom kan du skifte bommer(hva heter det på svensk?:P) på… så dom passar stortsätt alla hästar.. :) Någon finns även med luft!
älskar dom..
Har man ridit på wintec en gång, klarar man inte annat 
Iaf inte jag.. ^^

#44 Gejsa, jag med.. ^^, TRor att det är chair jag har.. ;)

Cair är ju bättre än dom första som kom ut.

en venn av meg har Close Contact, og den är härlig med.. ^^, Men jag gillar min mäst..(kjøpte den brukt, men tror de ter chair..:P..)

Jag har aldrig prövat close contact men den ska ju vara ännu bättre.

Hennes häst har en lite märklig rygg, för han har varit travhäst, och då gikk han med för stram check, så han blev "pressad" i hop..
Han accepterar helt enkelt ingen andra sadlar enn den.. och den passar jättebra..

#42, hehe nej det stämmer nog *skäms lite* men de hade ivf hi-lite. jag kan kolla vad de kostade… men jag tror det rörde sig mellan 1500-1900:- vad kostade de begagnade du hittadE?
#51: haha nu låter jag jättestönig, men jag såg verkligen inte =)
ok, inte mer alltså… tror beg. ligger på ca 1 500 typ.. och det känns ju inte billigt om man kan få ny för nästan samma pris 

nej jag hade ju hellre köpt en ny då… :D
jo jag tror faktiskt det, även om man kunde få med tillbehör med den beg - men som ny man ju bytesrätt/öppet köp också! =)
var faktiskt på harald idag, och såg precis som du den där på nätet och en hi-lite. Frågade personalen vad hi-liten kostade, och det tog en hiskelig tid och en massa sökande på datorn och ändå kunde inte kvinnan svara helt hundra på vad den kostade men enligt henne 1 900 kr - är det ett bra pris?? Då var det förvisso för en dressyrsadel, men de ligger väl alla på ungefär samma, misstänker jag. Var den du såg också dressyr Lisette?

nej jag tror faktiskt inte det tessa, det var väldigt dåligt märkt öht med vad det var för bomvidd och stolek på sadlen. dessutom så var där hål där bak på bommen. såg inte så himla snyggt ut så jag blev lite tveksam till att köpa en sån… men det är ju helt hur de har hanterat den!
jag hittade en på blocket idag för 1000:- sök i skåne.. men den var normal vidd och jag skulle ju haft en vid… :S