Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 707 ggr
RussPower
0

Switch?? Bivirkninger

Hej.

Var i Sverige idag(er norsk:P), og kjøpte flugmeddelet Switch.
Och ja, det står jo att man ska prova på en fläck förut man använder det for fullt!
Men min tokiga pappa lyssnade inte på mig, og tog det på båda hästarna, utan at vi fikk prova förut!

Nu är jag livrädd för at dom ska vara allergiska mot detta.
Om det är så, va ska jag gjöra?!

dumma pappa!Skrikandes

hjullan
0

det är ingen karens på det medlet har jag för mig. så det ska inte vara några problem om du inte har känsliga hästar annars. fast iförsig kan de ju vara överkänsliga för vilket medel som helst.

jag tror det ska gå bra!

RussPower
0

Det står jo att dom kan få bivärkningar och allergiska reaksjoner..
Och stoet är betäckt!

hjullan
0

joo men dom måste ha varningstext. för annars kan folk stämma dom om det blir nån allergisk reaktion.. va lugn bara. har de inte varit känsliga förut så tycker jag du ska gå o krama din pappa :P

gejsa
0

Det är ingen fara för att stoet är betäckt. Det står ju att dräktiga ston kan ha det på sig. Det är om det är starkt så att dom får utslag kan inte hända fölet något.

Själv satte jag på det mina 4 hästar också utan att pröva om dom är allergiska. I natt får min islänning gå ute. Hoppas att medlet hjälper bra mot knott och ev mygg.

Believer
0

läste nånstans om switch att det bara får användas på hästar på bete, alltså som inte rids alls. varför är det så?

RussPower
0

Joo.. Men jag har inte hatt russen i en mnd en gang, så jag känner han inte så gott:P

Min pappa lyssnar _aldrig_ på mig! Även om jag har rett..:P

RussPower
0

#6, det vet jag inte någon ting om :P Här går bare stoet på bete.. Russen är i full träning..

Kanskje det har nån ting med att en "behandlig" ska vära i 6 veckor, men dom som tränas svetter det ur? vet inte xP

Believer
0

aaah så kanske det e. det konstiga var ju att det inte stog varför man inte skulle ha det på hästar som rids under sommaren. hmm,.

gejsa
0

Går visst att använda. Om man inte sätter vid sadelläget. Som det står. Jag rider mina fast dom har det på sig. Förstår inte varför inte det skulle gå?

RussPower
0

#8 , ja.. kanske det inte är bra at dom svätter det ur, också har man på igjen? hm… nå fick jag ngnting å tänka över:P

RussPower
0

#9, ja.. vet..
Utrolig nog lyssnade pappa när jag sa at han inte sku ha det där salen og selen ska vära!
Men på stoet tog vi det på hela ryggen.. det gjör vell inte nån ting? Hon blir jo inte tränad… hon får bara stå där på bete och bli fet.. erhm.. fetare.. :P

gejsa
0

Vet inte om det inte ska vara på ryggen för att skinnet är tunt där eller om det är ifall man rider. Har ingen aning om det faktist. Men gjort är ju gjort nu så……

RussPower
0

#12, aa..
Men hon har inte blivit tränad hårt på ett år, så da..:P Red hon bare lite i vintras og hösten… nå får hon gå där som katten, unifär.. ;D

gejsa
0

Är det en stor travhäst eller ännu ett russ?

RussPower
0

Det är et kallblodssto.. :)

lisette
0

men visst sjutton är där karens på 60 dagar på switch?

emsems
0

jo det är visst karen på switch. och man ska inte hälla under sadel-läget på hästen, Om man ska rida.

switch är superbra, men  också starkt. har aldrig hört om någon häst som inte tål det, men det är ju bra att vara försiktig.

hjullan
0

då hade jag fel! nåt jag hade fått för mig bara. sorry.

lisette
0

eMis har berättat för mig att hon tar switch på en svamp och sedan duttar på den på utvalda ställen..

varför ska man bara ha den längs manen och ryggen egentligen?

jen
0

jag hade på switch för ett tag sen, det märks skillnad på min pålle iallafall, men våran nye kille hjälper det inte lika bra på tyvärr . han är jättebulig den stackaren,( han är väldigt tunn) så vi har fått haft dom inne på dagarna. nu är stallet stängt pga rengöring, så jag funderar på ett flugtäcke till honom.

någon som har bra erfarenhet av olika flugtäcken? hjälper dom bra?

RussPower
0

ehm, Karens? :P Hva er det?  Generad

RussPower
0

#16, det är bara om dom ska slaktas. inget annat.. Glad
Inte kärens annars..