Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 4023 ggr
schvung
0

Korrekt form?

Vad är en korrekt form för dig?

Hur arbetar du din häst till en korrekt form?

Ska bli intressant att läsa svaren…

Loa-bg
0

Oh ooo… svårt.

För mig är det iaf när hästen arbetar ryggen, trampar under sig och slappnar av. Som jag fattar det så innebär det jag skrivit också att hästen "böjer på nacken" (ett uttryck som jag aktar mig för). Jag har hellre hästen i en lägre form än i en högre, som det ser ut nu klarar jag inte av att få min hästar högre i form utan att det blir fel och de tappar ryggen. Och min ena häst måste jobba ryggen och kommer kanske aldrig att kunna gå i nån högre form. Och den andra blir lätt hög i nacken och släpper ner ryggen.

För att få hästen dit jag vill är jag noga med takt, avslappning och balans. Sen blir det för svår för mig att förklara med ord hur jag gör.

AliceL
0

åh, gillar sånnahär trådar. :)

jag rider för två olika dressyrtränare just nu, både är väldig nogranna med att handen inte använd annat än som ett stöd för hästen, där den ska ha en väldigt mjuk, lätt och stadig kontakt. tygellängden visar hästen hur lång den ska bli i halsen. ibland är det klart att jag leder/ställer med handen om det behövs, men handen får aldrig verka bakåt!

för att få hästen att gå i form så gör jag ingenting kan man väl säga. jag erbjuder hästen mitt stöd i handen, och tar hästen inte stödet, tja, då får man vänta och få hästen mer lösgjord och fram till tygeln. jag börjar såklart i en låg form, när jag får ett fint stöd i handen där i båda varven och på raka spår, kortar jag succesivt upp hästen dit jag vill ha den.

även om denna metoden är seg (har ridit för andra tränare innan som tkr att man ska ta ner och hålla ner hästens huvud) så behöver man aldrig oroa sig för om hästen har ryggen och baken med. använder man handen för en eftergift i nacken tappar man oftast ryggen på hästen, och även om det ser trevligt ut bär sig hästen väldigt illa..

HenriettaP
0

Intressant tråd!

Eve
1

En korrekt fårn för mig är när hästen sätter bakbenen under sig och då höjer ryggen. Hästen ska vara avslappnad och bekväm i formen. För att komma dit rider jag mycket med stöd på yttertygeln. Sätet fungerar som broms, gas och styre :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

schvung
0

#1, #2, #4: Eftersom det på era svar verkar som att en för er korrekt form kommer bakifrån utan speciellt mycket ridning med handen, måste jag fråga en följdfråga: om en korrekt form ska komma så pass naturligt, spelar det då ingen roll var hästen har huvudet? Är mest intresserad hur ni ställer er till "bakom lod" om man ej använder handen märkbart. Är det OK att hästen naturligt går med huvudet bakom lod eftersom man inte försöker påverka huvudets placering på så sätt att man "drar" dit skallen?

f.ö. anser jag att den korrekta formen är när hästen arbetar bakifrån och framåt med bakbenen väl satta under sig. dvs drivning som fångas upp med handens/tyglarnas/bettets lätta stöd.

Loa-bg
1

#5 Man vill ju helst inte att hästen går bakom lod, sen vet jag att många tror att bara för att hästen går bakom lod så går inte hästen framför skänkeln, men så behöver det inte vara.

Precis som Alice brukar jag försöka hålla ett jämnt stöd i handen och då kommer oftast hästen ner själv. Däremot om hästen inte tar stödet tar jag lite hårdare tills hästen släpper, vilket faktiskt inte brukar ta lång tid, när man gör så måste man ju givetvis ge en eftergift så hästen förstår att: oj, vad det så här jag skulle göra! Utan eftergift kommer inte hästen förstå och förmodligen aldrig sänka sig.  

Nu i sommar fick jag rida till häst lite, han slängde upp huvudet hela tiden så man höll på att bli nockad och när han väl "gick i form" (ehum, så kallade ägaren det) så gick han på tok för högt med nacken! På så sätt släppte han ju ner ryggen och då kan han ju inte heller jobba bakbenen. Så jag gjorde som jag skrivit ovan, höll emot tills han släppte, plocka är ingen idé det förstår han inte. Hästarnas språk är tryck och eftergift. Så fort han släppte efter gav jag en eftergift som beröm och han förstod då vad jag ville, tog jag ännu ett tag sänkte han sig ännu mer. När jag hade honom där jag ville gav jag honom bara ett jämnt stöd. När han sänkte sig lyfte han ryggen, och sen behövde jag bara ge honom stabilitet och ett jämnt tempo sen kom bakbenen med. Sen för att få honom helt lösgjord såg jag ju till böja igenom honom i varven ordentligt, lite överdrivet i början så att han slappande av och använde halsmusklerna mer. En häst kan ju böja sig i sidan och ändå vara spänd och inte ge efter.

Keligast
0

Vill inte förstöra din tråd nu men många på min ridskola tar och ger med tyglen och till sist går hästen ner på tylen. Det är vell inget ärligt "stöd" (eller vad man säger)hästen tarimot? Eller?

schvung
0

#7: Dethär med att rida handlar ju inte om att hästen ska kröka på nacken… någonting som är en vanlig missuppfattning. Många tror att när hästen kröker på nacken så går hästen i form, men så är ju absolut inte fallet! Så nej, det är inget ärligt stöd. Visst kan man inte sitta som en zombie med tyglarna, det blir ju jobbigt för hästen. Bettet ska ju vara levande i hästens mun, om du förstår vad jag menar.

Men visst går hästen ned på tygeln om man sitter och drar och har sig. Dock är ju inte detta riktigt vad man vill åstadkomma, det är ju inte ärligt - utan hästen böjer nacken mer för att undkomma det obehagliga i munnen… när människor sitter och rider sina hästar enbart med hand kommer ju aldrig ryggen med, och då är det (enligt mig) ingen korrekt form.

AliceL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 nej, jag tyckter inte att hästen ska gå bakom hand i sin arbetsform, däremot i sin stretchform är det ok, men inte för ofta/länge.

På bilden; min ponny i ganska överdriven stretchform, typ. och jag sitter som en, jag vet inte vad -.- brukar inte rida i den formen så ofta..

AliceL
0

lite lång och låg arbetsform, men där bar hon sig helt enkelt inte mer än så. tkr ändå att formen är ga trevlig, hon ser avslappnad ut.

AliceL
0

ga trevlig unghäst form enligt mig, lite lång här också men ser välbalanserad ut. återigen, förlåt för min sits -.- att bettet sticker ut så långt ur munnen beror på att det var förlångt, inte min hand.. (ursäkter, jajamän xD)

AliceL
0

nu blev det lite mycket bilder, men men xD en bild säger mer än tusen ord, typ

Marster
0

korrekt form för mig är när hästen arbetar med ryggen och är lös i kroppen. Trampar under sig och går normalt i form inte under tygel och aldedels överstäld och sånt. xD

Loa-bg
0

#11 Håller med dig! Hästen på bilden ser ut att gå helt ok (enligt mig och jag är inget proffs) :)

AliceL
0

Ingen mer? ;D

Alltså, det här med form är ju svårt. en del hästar har ju inte förutsättningarna till en bra form. och en del hästar går "bra", men det ser absulot inte harmoniskt ut, eller som att häst och ryttare är ett team. får nog ändra mig lite; det viktigaste är att hästen och ryttaren förstår varandra och jobbar tillsammans. har hästen rätt förutsättningar, kommer den med stor sannolikhet att hitta en bra form då. tiden är det bästa hjälpmedlet, oftast :)

schvung
0

#15: Ja, det är ju så individuellt. Alla hästar är ju olika individer precis som vi människor liksom, och därför finns det många olika sorters "korrekta" former. Det var lite därför jag var intresserad av vad folk ansåg vara rätt.

Jag red/rider en fjordhäst och just hon kan inte naturligt (genom att höja ryggen) böja på nacken pga smärre fel i exteriören. Många anser ju att när hästen böjer på nacken så går den i form (vilket ju inte är fallet). Så när jag red ut på ponnyn fick jag kommentarer om att jag nog borde jobba mer med henne. Det innebar ju såklart att hon skulle böja på nacken/att jag skulle ta till extrema metoder såsom sågning FÖR att hon skulle böja på nacken. Det tyckte jag var fel, eftersom om det är obehagligt/onaturligt för en häst att gå med välvd nacke så ska det ju självfallet inte göra det.
Behöver jag säga att jag inte tvingade ner huvudet på hästen? Jag har insett att de människorna som sade till mig att jobba henne mer hade mycket begränsade kunskaper inom häst, och inte visste vad form innebar överhuvud taget.

Ridning handlar ju om att samarbeta.

Due-Boje
0

jag fr alltid kommentarer om att min häst är i en mkt bra form, så jag antar att bilden på oss visar bra =)

Due-Boje
0

#9 är en ganska fin träningsform..Men mer som streching kanske. Jag har min häst väldigt rund och ganska låg när jag tränar, ca 70% rider jag i den väldigt runda formen. Inte alls som Rollkur, men faktiskt något svagt lutande åt det hållet. Detta passar min häst väldigt bra. Sen är det farligt om mindre rutinerade ryttare försöker sig på detta, och tror att hästen är rund och arbetar över ryggen bara för att man drar in huvudet. Detta är inte det jag gör, ju mer hästen släpper över ryggen desto rundare blir hon.

Karolina.
0

När hästen trampar under sig med bakbenen och höjer upp ryggen :) Sen får den gärna kröka på nacken, men inget tvång!

Due-Boje
0

Hm.. hästen på #19 tycker inte jag är den korrekta tävlingformen, den är rak i överlinjen och bakom lodplanet. Svårt att se bakifrån iofs.. Men så ser det ut när jag ser påden bilden-

Snuttan2
0

Karolina, var det ett exempel på bra formen för hästen tycker du?

Vad är en korrekt form för dig? Korrekt form beror ifrån många olika saker, så som hur välutbildad hästen är, välmusklad, hur duktig ryttaren är, vad man gör, vilken del utav passet det är osv osv. Men överlag är en korrekt form en form där hästens går så naturligt och bra för hästens hälsa som möjligt efter ovanstående saker…
Alltså en häst som inte är utbildad, inte har muskler å har en rutten ryttare (så som mig å min Fjant) kan som mest kräva ett steg i utbildningsskalan i taget och jobba på att vara i jämnvikt och samla mkt mkt lite bara lite till och från.
**
Hur arbetar du din häst till en korrekt form?** Får jag skriva en hel bok..? Jag kommer till en bra form på hästen genom att jag själv slutar göra fel. När jag slutar sitta i obalans, när jag jobbar på att själv följa med rätt, sitta korrekt, be om saker korrekt, så klarar min häst av att vara i balans. När jag gör fel så kommer jag ivägen för hästen och den får väldigt väldigt svårt att göra rätt. Så jag jobbar på att inte bara hoppa av och gråta över hur dålig ryttare jag är och försöka lyckas Rida något Oskyldig

Karolina.
0

#20 det var inte meningen att jag skulle sätta in bilden för att hon går i korrekt form x) lite fel av mej! sorry!

Due-Boje
0

#22 det är iaf en bit på vägen! Hästen ser avslappnad ut och går med stängd och fint skummande mun =) Mer bakbensaktivitet när det är möjligt och hästen lyfter då upp sin front, lägger sig med ett stadigt stöd på bettet och tidsnog i den rätta formen=) Lycka till!

AliceL
0

#18, jo, hon jobbar ju väldigt sällan där, just för att ingen av oss har kunskapen om att få en bra bärighet där, men det kan vara skönt att sträcka ut lite ibland, spec när jag rider fram brukar jag galoppera henne väldigt lååång. men då har jag en väldigt lätt kontakt..

Due-Boje
0

man får hitta sättet som passa just den hästen. Jag brukar också rida fram i galopp. På ponnyn ja hade innan gjorde jag det också, men han fick vara längre i formen och bocka av sig i tio minuter :P Försökte göra samma sak på den stora men det slutade med att hon bockade i en galoppökning på en tävling… Så det la jag ner :P Här är ponnyn. när jag fick honom var han som en "tekanna" i halsen. Kort, hög och jättespänd.. detta är efter två år.. Hade honom i tre

AliceL
0

#25 den ponnyn är så fin! vem köpte honom? tävlar han? =)

Due-Boje
0

#26 Han är helt underbar :) Saknar honom så mycket..! Elinor Schmitz heter hon som köpte honom, bor i stockholm. Han tävlar nationell dressyr med henne. Har tyvärr inte hunnit komma ut internationellt med henne, och nästa år är hon för gammal för att tävla utomlands =( Vi funderar på att köpa tillbaka honom till min lillasyster igen, om ett år när han ska säljas igen! Hoppas hon blir mer intresserad av hästar… :P

Lagerquist
0

#27 Honom har jag på bild ;D Han tävlade i stockholm för inte så länge sen, såg riktigt fin ut :)

Due-Boje
0

Åh, kan du inte maila? johanna_due_boje@hotmail.com

Lagerquist
0

#29 Absolut! Ska leta upp några :)

emsems
0

#5 nu läste jag bara ditt inlägg i nummer 5, inte något efter. men i tr står det inget om var huvudet är placerat, alltså var huvudet är i motsvarande till resten av kroppen, däremot skall ju hästen inte gå bakom lod (som tyder på att du har en allt för inverkande hand)

AliceL
0

tycker detta var en intressant tråd, vill höra vad fler har att säga; uppåtputt!

Flaxii
0

För mig går hästen i en korrekt form när den:

Trampar under sig

Arbetar med bakbenen

Inte har sänkt rygg

Inte går bakom hand dvs. kurar ihop sig

Är avslappnad i både mun och kropp

Typ så. Hur jag arbetar min häst till en korrekt form? Arbetar mycket lösgörande och ser till att hålla ett jämnt och friskt tempo. Efter ett tag slappnar min häst av och då rider jag den i låg form och kortar sedan succesivt upp den till den formen jag vill ha den i. Är noga med att vara mjuk och lätt på handen och endast använda den som ett stöd, och så gör jag ju ledande tygeltag ibland. Men det är främst sätet och skänkeln som ska arbeta.

Blev en väldigt kort förklaring nu, men men.

Marster
0

#25 vet percis vad du menar med tekanna. Min häst är mycket åt det håller, fast jag har bara haft henne i tre månader, och hon har blivigt bättre men det är inte helt bra. hon är en hackney så dom har högt buret huvud i naturen så hon är väldigt spänd och omusklad förutom underhalsen då x/ hrrm xD. bra förklaring det med tekannan xD :D

Kitty41
0

När hästen trampar under sig med bakbenen och höjer upp ryggen :) Sen får den gärna kröka på nacken, men inget tvång!

när hästen arbetar i en alldeles korrekt form sänks nacken automatiskt, det är helt logiskt!

Mkarlsson
0

just nu så försöker jag få honom att lossna i bakbenen och bli lösgjord, formen i nacken har han redan men eftersom att bakdelen är lite trög och få med så är det det som jag tränar mest på nu. Rider mkt tempoväxlingar, volter, serpentiner och andra vägar, samt tar mkt halvhalter då det hjälper till att få med bakbenen ocg gör han uppmärksam :)

Kort sagt: Form på en häst för mej är en häst utan spänningar, ordentligt elastisk och i en fin nackform, en häst som inte hänger sej på tygeln, går bakom den eller motarbetar ryttaren

hopps, tror att jag beskrev Briar ;P haha :D

[myslaa]
0

För mig är det viktigaste att man känner att hästen värkligen ARBETAR med ryggen  och trampar under sig.. böjer på nacken är också en mening jag aktar mig för!  Visst om man arbetar hästen tex. på volt  och ställer in o ut växlande och hittar på något hela tiden  så hästen slappnar av, så kommer ju "böjandet på nacken" av sig själv  , det är inte viktigt men hästarna söker sig neråt när dem börjar slappna av och arbetar.. Just nu rider jag en rätt så sår riden häst  som går på gummiband. men jag rider utan och det tar 30 minuter innan hon slappnar av riktigt ordentligt då hon blir stressad i galoppen, men då är de mkt volt arbete när man rider fram och sen slappnar hon av, visst hon böjer inte på nacken men det är inte viktigt  utan det viktigaste är att hon arbetar med rygger och väntar på mig utan att springa iväg och bli lång.. det var väl allt jag hade ochsäga^^

[myslaa]
0

För mig är det viktigaste att man känner att hästen värkligen ARBETAR med ryggen  och trampar under sig.. böjer på nacken är också en mening jag aktar mig för!  Visst om man arbetar hästen tex. på volt  och ställer in o ut växlande och hittar på något hela tiden  så hästen slappnar av, så kommer ju "böjandet på nacken" av sig själv  , det är inte viktigt men hästarna söker sig neråt när dem börjar slappna av och arbetar.. Just nu rider jag en rätt så sår riden häst  som går på gummiband. men jag rider utan och det tar 30 minuter innan hon slappnar av riktigt ordentligt då hon blir stressad i galoppen, men då är de mkt volt arbete när man rider fram och sen slappnar hon av, visst hon böjer inte på nacken men det är inte viktigt  utan det viktigaste är att hon arbetar med rygger och väntar på mig utan att springa iväg och bli lång.. det var väl allt jag hade ochsäga^^