operation av pålagringar????
Är det någon som varit med om en operation/skrapning av pålagring? Hur har det gått? Har ni blivit nekade av veterinärstation att göra det? Har ni blivit rekommenderade at göra det? Hur vanligt är det med pålagringar?
det är vanligt med pålagringar, men svårt att göra nåt åt saken. vi har haft en häst med överben , pålagringar på ena framknät alltså. vad jag fått för mig är att det är bättre att låta pålagringarna sitta kvar.. har faktist aldrig hört talas om nån som har opererat bort pålagringar. vad är syftet med operationen?
Syftet med att ta bort pålagringen är att få hästen haltfri dvs användbar.
Hur påverkar pålagringarna din häst Hjullan?

Lucky har ett överben på höger fram som han fick som 1-åring, men det är absolut inget som stör. Han har aldrig varit halt under dom 3 åren jag haft honom.
men i mitt fall så stör det hennes rörelsemönster då det sitter i leden.
jag har inte kvar den hästen, hon är död nu. (skrivit om henne här förut)
hon var halt i ett o ett halvt år först.som hon fick ha boxvila. hon fick spark på framknät.
sen gick det o rida henne, i vanlig promenadridning. men tänk på att värma upp jättelänge, annars är det lätt att hästen blir halt igen. anpassa hästen efter så mkt den klarar av, det brukar man märka om man känner hästen.
men mitt sto blir haltare och haltare OM hon rör sig… Dvs hon blir haltfri om hon står helt stilla…
okej.. vilken led är det vi pratar om ?
min häst fick stå på boxvila i ett och ett halvt år, sen blev det lite bättre. där emellan blev det dock värre om hon rörde sig. men det är väl olika från fall till fall beroende på vart skadan sitter o hur pass stor den är
#8 Framknä. Men varför red du hästen om den blev värre när den rörde sig?
nejnej, jag red den inte. absolut inte, men vi flyttade ut henne i en hage, en mindre hage.. men det va en dålig ide.
Skrev du inte att sen gick det o rida henne, i vanlig promenadridning????
#11 vad var det som var en dålig idé? Vilket var bäst/sämst?
boxvila bara. kan göra en lika stor hage utomhus men det måste vara plant precis som i en box.
hagen som vi hade henne i var liten, men den lutade på ena hörnet så då blev hon dålig.
så boxvila bara !